Site configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Baroccus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2010
Beste allemaal,

Ik ben bezig met een website. Ik heb nooit informatica of gelijksoortige cursussen gevolgd, maar heb zelf met veel geploeter en uitproberen toch de basis van het html en php te pakken.

Echter, ik heb een probleem: In Chrome doet de site het prima. In Internet Explorer (IE) is alles in orde, behalve de rijen uit de tabel rechts van de site (de index).

Het probleem is: Indien de inhoud in de linker kolom gelijk of kleiner is als die in de rechter kolom, dan blijven de cellen de juiste grootte behouden. Indien de inhoud links groter wordt rekken de cellen uit en worden de rijen hoger. Dit ziet er uitermate vreemd uit.

Kunnen jullie hier aub naar kijken voor mij, het zal vast iets kleins zijn, maar ik kwam er in ieder geval niet achter.

De pagina waar het probleem zich o.a voordoet:
http://bijlesgezocht.nl/bijles_voortgezetonderwijs. php (spatie weghalen voor php, ivm met overtreden regels mbt 'reclame')

In Chrome dus prima, in IE niet zo best. Het gaat om de rechter kolom.

Ik hoop dat jullie mij een stuk(je) verder kunnen helpen. Ik hoor het graag ! :thumb:

Vriendelijke groet,

Anton

Hoi Anton,
Of Internet Explorer er direct mee geholpen is, weet ik niet, maar als je een paar knoeperts van html-zonden uit deze pagina weet te halen, zou dat best eens de oplossing dichterbij kunnen brengen!
Het begin is bv. meteen raak:
  • De eerste tag is <center>, maar dat mag helemaal niet aan het begin staan. Een pagina moet beginnen met de Doctype-regels, en daar mag helemaal niets vóór staan.
  • Een Doctype-variant "Transitional" is niet echt fout, maar was bedoeld om oude sites er nog een beetje toonbaar uit te laten zien. De "Strict"-variant is stukken beter, want dan moeten de browsers zich strict aan de standaarden houden, en dat geeft de beste cross-browser resultaten.
  • Verder is <center> op zich ook al 10 jaar afgekeurde code. Om een site gecentreerd te krijgen, kan je in de css opnemen: body { width: 800px; margin: 0 auto; }.
  • Er zitten <style> declaraties in nog vóór de <head>, dat hoort ook niet: volgorde om te keren
  • Er zitten twee <meta> elementen met een (verschillende) "charset" in: één is vereist (die met utf-8 is de beste).
  • De<meta> met de "charset" is het beste te plaatsen meteen na de <head>, en dan daarna de <title> en de rest.
  • Er zit een losse <noscript><body></noscript> in: moet geschrapt, want er kan maar één body in een pagina zitten (en die is ook altijd nodig, want daar zit de inhoud van de pagina in).
  • In de regels 88 en 89 zit elk een <body>: dus ook eentje te veel.
  • De eerste eencellige tabel in de <div id="menu"> heeft een incomplete cel.
  • .....
Zo valt er dus het een en ander te saneren, voordat we kunnen gaan kijken naar wat er (eventueel) mis is met Internet Explorer en de opgerekte cellen.
Als de html-validator het sein op groen zet, en IE doet het nog steeds niet, of bij validator-vragen: dat zien we dat hier wel weer verschijnen.

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: zie ook de links hieronder! :)

Hoi Anton,
Of Internet Explorer er direct mee geholpen is, weet ik niet, maar als je een paar knoeperts van html-zonden uit deze pagina weet te halen, zou dat best eens de oplossing dichterbij kunnen brengen!
Het begin is bv. meteen raak:
  • De eerste tag is <center>, maar dat mag helemaal niet aan het begin staan. Een pagina moet beginnen met de Doctype-regels, en daar mag helemaal niets vóór staan.
  • Een Doctype-variant "Transitional" is niet echt fout, maar was bedoeld om oude sites er nog een beetje toonbaar uit te laten zien. De "Strict"-variant is stukken beter, want dan moeten de browsers zich strict aan de standaarden houden, en dat geeft de beste cross-browser resultaten.
  • Verder is <center> op zich ook al 10 jaar afgekeurde code. Om een site gecentreerd te krijgen, kan je in de css opnemen: body { width: 800px; margin: 0 auto; }.
  • Er zitten <style> declaraties in nog vóór de <head>, dat hoort ook niet: volgorde om te keren
  • Er zitten twee <meta> elementen met een (verschillende) "charset" in: één is vereist (die met utf-8 is de beste).
  • De<meta> met de "charset" is het beste te plaatsen meteen na de <head>, en dan daarna de <title> en de rest.
  • Er zit een losse <noscript><body></noscript> in: moet geschrapt, want er kan maar één body in een pagina zitten (en die is ook altijd nodig, want daar zit de inhoud van de pagina in).
  • In de regels 88 en 89 zit elk een <body>: dus ook eentje te veel.
  • De eerste eencellige tabel in de <div id="menu"> heeft een incomplete cel.
  • .....
Zo valt er dus het een en ander te saneren, voordat we kunnen gaan kijken naar wat er (eventueel) mis is met Internet Explorer en de opgerekte cellen.
Als de html-validator het sein op groen zet, en IE doet het nog steeds niet, of bij validator-vragen: dat zien we dat hier wel weer verschijnen.

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: zie ook de links hieronder! :)

Hartstikke bedankt! Zo leer ik ook nog eens wat bij. Erg interessante stof dit.

Ik houd je op de hoogte mbt de vorderingen na veranderen van de html :D;)

Vriendelijke groet,

Anton

OPGELOST!

Gisteren alles met CSS gemaakt, dus dat wilde wel. Is nog niet geheel foutloos, maar hij doet het prima.

Bedankt nog!:cool:

Vriendelijke groet,

Anton

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan