site niet te vinden in validator w3

Status
Niet open voor verdere reacties.

ringo1

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
beste,

als ik een pagina van mijn site wil controleren krijg ik deze melding

Code:
 No Character Encoding Found! Falling back to windows-1252.

None of the standards sources gave any information on the character encoding labeling for this document. Without encoding information it is impossible to reliably validate the document. As a fallback solution, the "windows-1252" encoding was used to read the content and attempt to perform the validation, but this is likely to fail for all non-trivial documents. 

Before defaulting to windows-1252 the validator also tried to read the content with the following encoding(s), without success: UTF-8.

Read the FAQ entry on character encoding for more details and pointers on how to fix this problem with your document.

nu als ik de UTF-8. code
Code:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
op mijn pagina dan zet en in controleer dan nog eens krijg ik de melding dat hij de pagina niet kan controleren, hoe komt dit?

grtz ringo

Sorry, I am unable to validate this document because on line 132 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.
The error was: utf8 "\xE9" does not map to Unicode

Heb je de HTML pagina wel als utf-8 opgeslagen in je editor?

Heb je de HTML pagina wel als utf-8 opgeslagen in je editor?

hoe bedoel je " opgeslagen als utf-8 " ik sla mijn pagina's altijd op als html

@ grumbkow
idd nu kan je pagina controleren mits ik de link eruit gehaald had maar als ik de utf-8 code er in plak zoals hij aangeeft dan geeft hij de pagina niet meer weer bij de controle

grtz ringo

hoe bedoel je " opgeslagen als utf-8 " ik sla mijn pagina's altijd op als html
Jah, maar het bestand heeft ook een bepaalde codering (encoding in het Engels), je zegt nu met die meta tekst dat dat UTF-8 is maar of dat ook werkelijk zo is is weer een ander verhaal. Je kunt in je editor als het goed is controleren welke encoding er voor je bestanden gebruikt wordt. Volgens de validator heb je namelijk karakters in je document zitten die niet in utf-8 thuishoren.

Hoi Ringo,
De pagina is inderdaad niet als utf-8 opgeslagen, maar met een ANSI-codering.

Dat kan je zien als je de pagina bekijkt met Notepad++ (erg handig, gratis download; menu-item "Codering").
Via dat menu kan je de pagina ook laten ombouwen tot utf-8: klik!
Daarna is er geen centje pijn meer om er de <meta> met de utf-8 codering in op te nemen.

Nu blijven alleen de andere html-errors over. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
De ongeldige lettertekens waren de accentjes in de café frappé. Opgeslagen als ANSI hebben die een andere codering dan met utf-8. Bij normale letters maakt het niet uit: vandaar dat de html-validator niet vaker brulde.

Laatst bewerkt:
hey csshunter, ik heb de pagina nu opgeslagen als een utf-8 maar nu merk ik dus dat de letters é wegzijn bij café frappé hoe plaats ik zulke tekens dan in mijn html?

grtz ringo

Hoi Ringo,
Gewoon als altijd: in Windows meestal accentje+e.
Maar als ik de kardamena-pagina opvraag zit de café frappé er in met accenten en al, zoals het hoort. Intussen opgelost?

hey csshunter, ik heb het op deze manier gedaan: caf&eacute; frapp&eacute;

nu heb ik dus de utf-8 code staan maar als ik nu mijn pagina laat controleren krijg ik nog deze melding

Code:
Byte-Order Mark found in UTF-8 File.

The Unicode Byte-Order Mark (BOM) in UTF-8 encoded files is known to cause problems for some text editors and older browsers. You may want to consider avoiding its use until it is better supported.

hoe los ik dit op?

grtz ringo

Ja, met caf&eacute; frapp&eacute; kan het ook.
=======
De BOM is veroorzaakt door het opslaan *), en kan je makkelijk verwijderen met de gratis Notepad++:
  • Menu Codering > Naar utf-8 (zonder BOM) converteren.
  • Dan nog even ergens een onschadelijke spatie in de code zetten voor de veiligheid (om ook zg. aan de inhoud iets veranderd te hebben).
  • En opslaan + uploaden.

Behalve met de html-validator kan je met de "BOM-tester" ook nog zien of het gelukt is: people.w3.org/rishida/utils/bomtester.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
______
*) De BOM/ByteOrderMark bestaat uit 3 (meestal verborgen) tekentjes  waarmee het bestand begint. Zie verder bv. dit topic.
Met welk programma maak je trouwens je html?

Laatst bewerkt:
zeer wel bedankt csshunter, de foutmelding is nu weg, moet ik nu alle pagina's die ik maak opslaan als utf-8 zonder bom?
ik denk bij de site die ik gemaakt heb van de snoekvissers dat ik dit niet gedaan heb en toch is alles zonder fouten

grtz ringo

moet ik nu alle pagina's die ik maak opslaan als utf-8 zonder bom?
Jawel, tenminste als je html-editor dat niet automatisch doet.
Wat gebruik je als html-editor?

Hoi ringo1,
Aha, op m'n Windows-XP heb ik ook een HTML-Kit aan boord (de gratis versie 292).
  • Als ik bij de instellingen van de Preferences kijk, zie ik een heleboel opties, maar niets over wel of niet opslaan als utf-8 met/zonder BOM.
  • Vervolgens een nieuwe pagina met HTML-Kit aangemaakt, en die een utf-8 meta meegegeven.
  • Gewoon opgeslagen als html-bestand.
Toen geopend met Notepad++, en wat blijkt? De pagina heeft een BOM-loze utf-8 codering, zoals het hoort. Zomaar vanzelf! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan