Sitecom 150N router werkt niet op Windows 7 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wesso

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
Modem: Versatel/Tele2 modem voor 20 Mbps, model Davolink
Router: Sitecom 150N router met USB dongle
Systeem: Windows 7 64-bit (2 computers).

Router beneden aangesloten op de modem en boven de drivers geinstalleerd en de USB-dongle in mijn computer gestopt.

De dongle kan het signaal van zowel de modem als de router ontvangen. De modem heeft namelijk ook WLAN. Echter conflicteert dat met de hele verbinding want beneden, op de hoofdcomputer had ik geen internet meer. Er was geen toegang, wel verbinding. De verkoper van Paradigit had daar al voor gewaarschuwd en zo geschiedde.
Nu heb ik beneden weer internet nadat Windows 7 het probleem kon oplossen en de draadloze verbinding negeerde. Overgegaan op de kabel. Ik heb in de configuratie nu ook de WLAN van de modem uitgeschakeld.

Maar zou het probleem kunnen liggen bij Windows 7? Want dan ben ik mooi het haasje...
Boven kan ik namelijk ook verbinding krijgen maar dan zegt Windows: De instellingen die op deze computer zijn opgeslagen komen niet overeen met de vereisten van het netwerk.
Ik probeer het nog even zonder conflicterende WLAN, hopelijk lukt het nu wel. Edit: dat werkt dus ook niet.
Maar de vraag blijft: werkt de router niet bij Windows 7?

Laatst bewerkt:
Zo een paar mogelijkheden m.b.t. je probleem:
a. Op welke draadloze kanalen zenden de 2 routers uit? Liefst kies je een kanaalnummer op één van de 2 routers dat 3 kanalen verderop ligt dan die van de andere.
b. Welke draadloze netwerknaam (=SSID) is ingesteld op de 2 routers? Je mag daar geen conflicten mee maken, dus stel nooit 2x dezelfde SSID in. Kies voor de SSID van je Sitecom een nieuwe, unieke naam, die ook niet in jouw buurt al gebruikt wordt.
c. Je hebt nu 2 routers achter elkaar gezet. Als op de Davolink 192.168.1.x als intern (LAN-)netwerk wordt gebruikt en op de Sitecom ook, dan gaat het niet werken voor apparaten die via de Sitecom verbinden: Er wordt dan niets gerouteerd.
Je zult in dat geval het LAN ip-adres van de Sitecom moeten gaan omzetten naar een ander netwerk, dus bijv. 192.168.2.x Hierna moet je ook weer opnieuw verbinden met de Sitecom (of je pc herstarten).

Overigens is het wel apart dat Paradigit je ergens voor waarschuwt, maar er niet bij vermeldt wat er dan mis zou kunnen zijn en hoe je het moet gaan oplossen... :rolleyes:

Succes,

Tijs.

Tijs,
bedankt voor je snelle reactie.

a) Wat bedoel je met draadloze kanalen en hoe kan ik die instellen?
b) De SSID van de router en het modem zijn verschillend. De router heeft gewoon merk en serienummer als SSID, dus Sitecom 1234ABC1 enzo. De modem hebben we een aparte naam gegeven.
c) De LAN IP-adressen zijn ook verschillend; de Sitecom eindigt op 0.1. en de modem op 1.1. Wat ervoor komt is wel hetzelfde.

Het is inderdaad vreemd dat Paradigit niet een beetje meedenkt. Mij werd ook niet gevraagd welk besturingssysteem ik heb. Als ik er aan gedacht had en zou weten dat het geschikt is voor XP en Vista had ik hem misschien niet gekocht. Bij Paradigit (Zoetermeer) denken ze toch vooral aan de centjes, want mij werd aangeraden een grotere snellere router te kopen. Echter, ik heb maar een trage ADSL modem dus dat was snel klaar :rolleyes:

Draadloze kanaalnummers lopen in Europa van 1 t/m 13 (1 t/m 11 in de USA). Het zijn de frequenties waarop het draadloze netwerk zijn werk doet.

Omdat de aanduiding van je Sitecom te algemeen is heb ik even de handleiding van de WL-354 Sitecom router erbij gepakt. Ik neem aan dat je zelf ook in de handleiding kunt kijken die hoort bij jouw router. Bij de Wl-354 staat het ingestelde kanaalnummer in de routerconfiguratie onder tabblad Wireless Settings en daar weer onder in het subtabblad Basic.

Succes,

Tijs.

Nou, het is eindelijk gelukt. Na twee dure telefoontjes met de helpdesk en een mail van Sitecom. Uiteindelijk is het niet eens aan Sitecom te danken maar aan mezelf :rolleyes:

Ik kreeg een stappenplan van Sitecom over de mail. Ik heb de router een andere naam en een andere toegangscode gegeven. WPS moest uitgeschakeld zijn. Toevallig zag ik bij de router de term "WEP" staan in het netwerkvak. Dus heb ik de routerconfiguratie even aangepast van WPS naar WEP. Ook in de opgeslagen draadloze netwerken moest ik dat veranderen en een nieuwe toegangscode ingeven. Op mijn oude en nieuwe (Sitecom) USB-adapter heb ik nu snel internet. En voor de zekerheid heb ik de stekkers in de modem verwisseld (LAN3/LAN4) en dat werkt ook prima.

Als ik dit van tevoren had geweten, had ik er geen hoofdpijn aan overgehouden. Wat een technisch gedoe allemaal voor een aansluiting op internet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan