Sitecom 300N X4 in bestaand netwerk en niet als DHCP server

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarjaR

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 aug 2011
Wij hebben sinds kort een Sitecom 300N X4, ter vervanging van een oude wireless Linksys router die inmiddels de moderne snelheden niet meer haalt.

De Sitecom ging op zich probleemloos in het netwerk, maar gaat vervolgens zelf IP-adressen zitten uitdelen aan clients in een heel andere range dan de rest van het (bedrade) netwerk.
De Sitecom deelt 192.168.0.xxx adressen uit, terwijl de computers en printers in het bedrade netwerk in de range 10.0.0.xxx zitten.

Ik wil graag dat de Sitecom niet meer functioneert als DHCP server, maar zelf ook gewoon netjes in de 10.0.0.xxx valt. En dat clients die via de Sitecom in het netwerk komen dus via de Sitecom gewoon hun IP-adres krijgen van het ADSL-modem, net als de andere computers in het netwerk.

Hoe doe ik dat?

M.vr.g., Marja

Bij status -> DHCP server uitschakelen. Vervolgens de sitecom aansluiten via een lanpoort ipv de WANpoort (gele ipv blauwe poort). Het is wel handig om eerst de sitecom een fixed IP adres te geven zoals 10.0.0.2 zodat de router beschikbaar blijft.

Als het goed is gaat de DHCP request dan via wifi, door de lanpoort naar de ADSL modem en krijg je vanaf daar een adres.

Als alternatief kun je beide routers beperkte delen van de range uit laten delen. zoals .10 tot .99 voor fixed en .101 en verder voor wireless. optie 1 is wat meer werk, maar als het werkt is het wel vaak sneller

Heb optie 1 gedaan. Werkt als een zonnetje... bedankt!

Hoi

Zie dat hier een kenner heeft geantwoord. Ik zit met het volgende: ik heb een UPC router met WIFI, Ben echter niet tevreden over die WIFI daarom heb ik een Sitecom X4 aangeschaft om extra capaciteit te verkrijgen. Dit blijkt volgens UPC helemaal niet te kunnen. Mijn UPCrouter straat op de verdieping en ik heb een kabel naar de beganegrond. Daar staat de hoofdcomputer mee aangesloten. Ik wil de X4 nu dus aan deze kabel hangen en vervolgens met een korte kabel weer doorlussen naar de computer. Dit gaat blijkbaar niet, Weet jij een oplossing?

1) welkom op helpmij ;)
2) het is niet handig een bestaand topic dat is opgelost te gebruiken. Grote kans dat niemand deze vraag ooit nog leest.

Graag een eigen topic openen met de vraag zodat in de toekomst anderen ook een oplossing kunnen vinden. In principe is de oplossing echter hetzelfde, met dat verschil dat je moet kiezen of je je wireless network een nieuwe naam geeft, of hetzelfde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan