Sites geven gateway time out

Status
Niet open voor verdere reacties.

wasbeertje

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2000
Berichten
297
Beste forumleden. Ik heb een telfort abonnement met een zyxel modem en ik kan bepaalde websites vaak niet bezoeken, zoals giveawayoftheday.com. Ik krijg dan een gateway timeout op alle computers.
Ik heb met visualroute gekeken, en ik zie na de telforthop 2 unknown hops en een totaal van 20 hops op alle aangesloten computers. Bij anderen met hetzelfde abonnement in mijn dorp is de route veel korter.
Bij telfort zegt men dat ik een specialist moet raadplegen, maar als ik vraag, "stel die specialist zegt dat het probleem na de telfortserver ligt, gaan jullie daar wat aan doen?" is het antwoord "Nee".

Kan het aan mijn computers liggen, beveiliging etc, of kan het daar niet aan liggen? Als ja, wat kan ik eraan doen?
 
Wat mij betreft moet de provider zich gaan schamen (als je informatie klopt).
Het probleem lijkt te zijn dat er helemaal geen route is naar die website vanaf jouw aansluiting. Dat is niet jouw probleem: Dat is een probleem van je provider.
[Ik zou verwachten dat alle Telfort-abonnees in jouw dorp (min of meer) dezelfde route zouden volgen, maar waarschijnlijk heeft Telfort/KPN meerdere wijkcentrales/backbone combinaties waar ze capaciteit op hebben in jouw dorp, bijv. gedeeltelijk ingekocht bij andere providers/netwerkoperators.]

Dat het evt. zo uitpakt dat op jouw aansluiting meer hops nodig zijn dan voor anderen in je dorp moet je accepteren, want jij hebt (als abonnee) niets/weinig te zeggen over welke routering er gevolgd wordt. Wél vind ik dat je mag klagen als er helemaal geen route is naar een host, wat het geval lijkt te zijn.
Dus wat mij betreft:
a. Moet jij geconstateerde routeringsgegevens beschikbaar stellen aan Telfort, zodat zij een idee hebben waar het misloopt.
b. Moet die specialist gewoon door Telfort zelf een opdracht krijgen om het probleem te onderzoeken. Als die inderdaad een (routerings-)probleem constateert, dan moet Telfort dat oplossen.

Natuurlijk moet je wel redelijkheid in acht nemen, dus als het tijdelijke uitval van routes betreft dan moet je daar niet te zwaar over vallen. Is de uitval echter structureel dan moet Telfort actie ondernemen.

Vind je het aantal hops te hoog, dan is de enige manier om daar onderuit te komen switchen van provider. Natuurlijk moet je dan wel eerst achterhalen bij die nieuwe provider of vanaf jouw huis een andere/kortere/snellere route wordt gevolgd naar web- en gameservers waar jij belang bij hebt.

Tijs.
 
Het ligt er inderdaad een beetje eraan, hoe groot zo'n dorp is. Maar normaliter staan er inderdaad meerdere centrale's, dat kan ook niet anders, anders wordt de overboeking per centrale wel heel erg hoog en dus niet meer werkbaar. Je zou kunnen verzoeken dat ze die dslam in de centrale eens een reboot geven, dat kan zelfs per poort, en hoeven ze geen monteur o.i.d. voor langs te sturen, dat kan dus gewoon by remote ;)

Dat laatste heeft hier toen ik zelf nog adsl had vaak een hoop probleempjes opgelost ..

Suc6! ;)
 
@Phr3ak: Een dslam reset terwijl de topic-starter wel degelijk met zijn ip-verkeer de backbone opkomt (zie route-tracering van de topic-starter)?
Graag toelichting (ook al heeft de topic-starter daar misschien niet direct wat aan).

Tijs.
 
Je zou kunnen verzoeken dat ze die dslam in de centrale eens een reboot geven, dat kan zelfs per poort, en hoeven ze geen monteur o.i.d. voor langs te sturen, dat kan dus gewoon by remote ;)
Lijkt me sterk overdreven en niet echt nuttig. De TS geeft aan wel de routers van telfort te bereiken wat betekend dat hij de DSLAM al gepasseerd is. Dat daar vervolgens een time-out optreed is niet gek aangezien sommige servers en heel soms routers, alle ICMP signalen negeren. Dat de buurman of de rest van het dorp niet hetzelfde probleem heeft geeft eigenlijk al aan dat de DSLAM of een ander soort wijkswitch gewoon goed functioneerd. Bovendien vind ik het een vreemd verhaal dat het jou wel eens is gelukt om de provider zo ver te krijgen dat zei een DSLAM resetten/rebooten.

@Wasbeertje
Ik zou niet voor 100% op die traceroute tools vertrouwen om de conclusie te trekken dat de route niet goed is. Het zou kunnen dat je tijdelijk wordt ge-re-routeerd. Dat de buurman dat dan niet heeft is vreemd maar niet ondenkbaar. Je kunt ook niet verachten dat een ping of traceroute altijd slaagd omdat sommige servers die signalen negeren. De 20 hops is een instelling van je traceroute, maak hier is eens 50 van en kijk of hij de laatste hop wel vind. Zoja, dan heb je een enorm trage route. Zonee, dan kun je er wel vanuit gaan dat de route er [tijdelijk] uit ligt. Kijk dit een tijdje aan en als er geen verbetering in zit kun je de provider vragen voor duidelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Beste forumleden,
Mijn dorp is vrij klein, zo´n 20.000 inwoners, bij mijn weten is er 1 centrale.

De medewerkers die ik aan de lijn krijg werken vrij duidelijk vanuit een draaiboek, wat volgens mij overal gebeurd tegenwoordig. Enkelen zeggen eerst dat het aan de beveiliging van mijn computer ligt, allen vragen steeds een bestandje via ftp te downloaden en via email rond te sturen, en als de verbinding goed is (wat steeds zo is) dan houdt het volgens hun op.

Hij vind de laatste hop voor zover ik kan beoordelen, het juiste Ip adres wordt weergegeven op de laatste hop. Op het moment van schrijven is het aantal hops 9 bij giveawayoftheday, prima dus, en kan ik dat niet controleren.

Hartelijk bedankt voor julle antwoorden, ik begrijp hieruit dat de kans dat het probleem aan mijn kant, aan problemen op mijn computers ligt, zo goed als nul is.
 
Laatst bewerkt:
Toevoeging: Ik zal het advies van Dinux opvolgen en kijken of het aantal keren dat ik de problemen ervaar meer of minder wordt. Als de problemen verergeren zal ik de helpdesk van Telfort beter van repliek kunnen zijn.

Nogmaals bedankt, ik zet de status op opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan