Sjablonen in Word 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

TimitoV

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo,

Wij hebben hier geconverteerde sjablonen in word.
Wanneer je nu zo'n sjabloon opstart opent word 2 vensters...1 leeg en 1 met daarin het sjabloon.

Ik zou graag die lege weg willen hebben...heeft iemand een idee hoe dit moet.

Groetjes
Tim

Hoi,

Het sjabloon wordt waarschijnlijk geopend in de z.g. 'leesindeling'.
Hetzelfde gebeurd wanneer je een Word-bijlage bij een binnengekomen bericht opent.

Probeer het volgende:

Vraag een document van het sjabloon op.
Verander de weergave in 'Normaal' of 'Afdrukweergave' en sla dit opnieuw op als sjabloon.
Je zult een andere naam moeten geven omdat het 'origineel' in gebruik is.
Als het geheel werk kan je later het 'origineel' verwijderen en de nieuwe dezelfde naam geven.

Tée

Ok.

Duidelijk. Ik ken dit 'probleem' bij het samenvoegen van een hoofddocument met (bijvoorbeeld) adressen.
Wordt ook het 'origineel' geopend, dat je naderhand apart moet sluiten.

Helaas weet ik de oplossing niet en ben dan ook erg benieuwd welke reacties er gaan komen .....

Tée

Wat ik heb gedaan is het opnemen voor een macro. Hier zie je duidelijk in voorkomen dat de code voor een sjabloon is:

Documents.Add Template:= "<URL van je sjabloon>", NewTemplate:=False, DocumentType:=0

Wat ik mij afvraag is of je dit sjabloon laat opstarten vanuit een ander programma, of dat je gewoon word opent en dan een sjabloon aanklikt. In dit laatste geval weet je zeker dat hij een 2de opent en het niet gewoon het document was dat al open stond?

Wat word namelijk feitelijk doet is, we kunnen er niet vanuit gaan dat er al een document open staat dus we zullen een nieuw document er voor openen. Wat ik je kan geven is een macro die er voor zorgt dat alle andere word documenten dan het document van het sjabloon gesloten worden, of bijvoorbeeld alle documenten waar nog geen tekst in staat.

Zal er gelijk wel even naar kijken.

Het sjabloon word vanuit word opgestart en dan opent er dus een 2e venster, terwijl deze dus in het bestaande venster zou moeten openen

Hoi,

Misschien alsnog een hint, weet niet of dat werkt.
Als je nu het document (dus niet het 'geconverteerde' sjabloon) dat op het scherm verschijnt opnieuw opslaat als sjabloon.
Gaat het dan wél goed?

Teun

Het openen van een nieuw venster kan zover ik weet niet tegengegaan worden. Dit komt omdat wanneer je geen venster open hebt staan je ook een sjabloon kan openen. Wellicht is het wel mogelijk, maar ik ken de optie iig niet.

Zoals beloofd zou ik wel kijken naar een workaround en die heb ik zojuist afgerond. Deze workaround zal alle documenten waar geen letter in staat sluiten wanneer je een sjabloon opent:

Open je sjabloon. Druk nu op alt F11 om de visual basic editor te openen. Als links in beeld geen projectverkenner staat open deze dan via het menu beeld. In de projectverkenner zie je een aantal van die menus zoals je wel kent van windows verkenner. Je moet het menu hebben met TemplateProject. Wanneer je deze opent zie je een map met Microsoft Word objecten. Bij het openen van deze zie je de ThisDocument module. Dubbelklik op deze module. Hoogstwaarschijnlijk zie je hier al code in staan. Bij mij staan hier althans de pagina instellingen van het document.

deze zagen er zo uit:
Code:
Private Sub Document_New()

ActiveDocument.ActiveWindow.View.TableGridlines = False
ActiveDocument.SpellingChecked = True
ActiveDocument.GrammarChecked = True
ActiveDocument.ActiveWindow.View.ShowFieldCodes = False

ActiveDocument.PageSetup.TopMargin = 50.4   '50.4 pts = 1.00 in
If ActiveDocument.PageSetup.PaperSize = wdPaperLetter Then
    ActiveDocument.PageSetup.LeftMargin = 90 '90pts = 1.25 in
    ActiveDocument.PageSetup.RightMargin = 90
Else
    ActiveDocument.PageSetup.LeftMargin = 82.08 '1.14in
    ActiveDocument.PageSetup.RightMargin = 81.36 '1.13in
End If
End Sub

Dit is de code die word zal uitvoeren na het openen van de sjabloon. Wij willen dat wanneer hij het sjabloon opent echter meer doet dan dit alleen. Daarom moet je boven de End sub de volgende code toevoegen:

Code:
        'Het aantal word documenten dat u open heeft staan
    Dim aantalDocs As Integer
    'We zijn nu bij het zoveelste document
    Dim i As Integer
    aantalDocs = Documents.Count
    i = 1
    'We gaan nu stuk voor stuk de documenten bekijken
    While i <= aantalDocs
      Documents(i).Activate
      'Wanneer er geen letters in het document staan, dan sluiten
      If ActiveDocument.Characters.Count = 1 Then
        Documents(i).Close
        aantalDocs = aantalDocs - 1
      Else
        i = i + 1
      End If
    Wend

was er nu geen vba code in dit venster zorg er dan voor dat hij er zo uit ziet:
Code:
Private Sub Document_New()
'Het aantal word documenten dat u open heeft staan
    Dim aantalDocs As Integer
    'We zijn nu bij het zoveelste document
    Dim i As Integer
    aantalDocs = Documents.Count
    i = 1
    'We gaan nu stuk voor stuk de documenten bekijken
    While i <= aantalDocs
      Documents(i).Activate
      'Wanneer er geen letters in het document staan, dan sluiten
      If ActiveDocument.Characters.Count = 1 Then
        Documents(i).Close
        aantalDocs = aantalDocs - 1
      Else
        i = i + 1
      End If
    Wend
End sub

Kies nu voor opslaan. Ik kreeg een aantal meldingen dat ik de rechten niet had maar dat heb ik genegeerd. Bij het sluiten van word en opnieuw opstarten heb ik een nieuw sjabloon geopend en me andere lege venster verdween direct.

He

Bedankt alvast voor de moeite

Ik kan het helaas pas maandag weer proberen, maar ik laat je weten of het heeft gewerkt.

Groetjes
Tim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan