• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sjabloon blad invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Als ik me goed herinner kon je vroeger een template van één blad maken en dat dan invoegen in een bestaand Excelbestand. Ik heb nu Office 2021 maar zie nog enkel de keuze tussen werkblad, grafiek, MacroExcel 4,... Microsoft sjablonen?
Kan dat nog op een andere manier (bedoeling is via VBA)? (behalve sjabloon openen en verplaatsen)

In VBA lijkt me nog steeds van toepassing:

Code:
Sub M_snb()
   activeworkbook.sheets.add , activeworkbook.sheets(activeworkbook.sheets.count),,"G:\OF\sjabloon.xlsx"
End Sub

In VBA lijkt me nog steeds van toepassing:

Code:
Sub M_snb()
   activeworkbook.sheets.add , activeworkbook.sheets(activeworkbook.sheets.count),,"G:\OF\sjabloon.xlsx"
End Sub

Er gaat hier iets fout, ik snap niet wat:
Deze lijn werkt:
Code:
Workbooks.Open "C:\Users\user\Documents\Modèles Office personnalisés\test.xltx"
maar deze niet:
Code:
Worksheets.Add type:= "C:\Users\user\Documents\Modèles Office personnalisés\test.xltx"
Wat zie ik hier over het hoofd???

Dit zijn gewoon 2 testen in het direct venster

Maak je werkblad helemaal zoals jij het nodig hebt; verwijder alle andere werkbladen uit je bestand. Kies opslaan als en kies bestandstype sjabloon (*.xltx). Sla op in %appdata%\Microsoft\Excel\XLSTART (tik die tekst in in het bestandsnaam vakje en druk op ENTER om die map te vinden) en noem je bestand blad.xltx (of sheet.xltx in het Engels). Sluit het bestand en open een nieuw Excel bestand. Voeg een werkblad in en je krijgt je template blad.

#JKPieterse
Bedankt, werkt! Wist ik niet Ik wist wel dat je in de XLSTART een template kan zetten die je "BOOK" (of vertaling) noemt, zodat elk nieuw bestand daarop gebaseerd is.

Is er ook een mogelijkheid als je meerdere 1-blad templates wil gebruiken?
Waarom werkt mijn code met Worksheets.Add niet? Misschien omdat de optie om de templates te tonen als je via Insert werkt in 2021 verdwenen is en ze de Help niet hebben aangepast?
Type-Specifies the sheet type. Can be one of the following XlSheetType constants: xlWorksheet, xlChart, xlExcel4MacroSheet, or xlExcel4IntlMacroSheet. If you are inserting a sheet based on an existing template, specify the path to the template. The default value is xlWorksheet.

Je kunt meerdere 1-blad xltx bestanden opslaan onder deze map:
%appdata%\Microsoft\Templates
Die komen dan in het werkblad invoegen venstertje te staan als je rechtsklikt op een tab en invoegen kiest. Helaas staan er daar al de nodige, maar die kan je gewoon weghalen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan