• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sjabloon exporteren naar nieuw document

Status
Niet open voor verdere reacties.

stevenb83

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2020
hallo,

ik heb bijgesloten Excel bestand gemaakt. Daarin wordt in tabblad "beschikbaarheid" dagelijks per auto de chauffeur geselecteerd (kolom E). Niet dagelijks rijden alle auto's, in dat geval wordt er geen chauffeur bij betreffende auto geselecteerd.

Nu is het de bedoeling dat er, nadat de juiste chauffeurs bij de auto's zijn geselecteerd, er een export wordt gemaakt naar een nieuw document. Daarbij de volgende zaken:
1. In het nieuwe document moeten echter alleen de rijen komen te staan, waarin een chauffeur is geselecteerd.
2. De informatie uit de kolommen uit tabblad "beschikbaarheid" moet in andere kolommen in het nieuwe document komen (deze staan aangegeven in het rood). Dus bijvoorbeeld: kolom C in beschikbaarheid moet in kolom AB in het nieuwe document komen. (zie ook tabblad "voorbeeld export").

Is dit mogelijk en zoja, hoe is dit mogelijk?

Alvast hartelijk dank voor jullie input.

Bijlagen

Kan makkelijk met formules (Vert.Zoeken gebruiken op het tabblad Export). Je filtert eerst de rijen zonder chauffeur (maak een tabel van A3 t/ laatste rij), filter de lege rijen er uit en kopieer de overgebleven chauffeurs naar tabblad Export. De Vert.Zoeken haalt dan de overige gegevens op. Vervolgens selecteer je het complete blad, en dat kopieer je naar een nieuw bestand. Dat kan net zo snel als dat je daar een macro voor maakt, al kan dat natuurlijk ook.

Waarom de data in tabblad "Beschikbaarheid" niet in tabelvorm gieten?
Dan kun je de export vrij eenvoudig met een Draaitabel ophalen door de blanco's weg te filteren uit de chauffeurslijst.

Bijvoorbeeld zo:

Bijlagen

hartelijk dank voor de reactie. Ik ben de achterliggende gedachte van mijn vraag vergeten te vermelden, dus bij deze:
- het document wordt straks dagelijks gebruikt door "Excel-leken" (zeg ik met veel respect). Dus wil ik zoveel mogelijk knip-/plak-/selectie-werk vervangen door macro's.
- het uiteindelijk tabblad "voorbeeld export" moet in een applicatie worden geïmporteerd. Dat gaat niet werken als er macro's en formules instaan, dus vandaar dat ik een dagelijkse export wil maken naar een "leeg document".

Bij het gebruik van een draaitabel komen de kolommen niet juist terecht. Zoals ik aangaf moeten de inhoud van kolommen "beschikbaarheid" op een andere positie/kolom in "voorbeeld export" komen:
tab "beschikbaarheid" -> tab "voorbeeld export"
kolom C -> kolom AB
kolom D -> kolom Y
kolom E -> kolom H
kolom F -> kolom E
kolom G -> kolom G
kolom H -> kolom BW
kolom I -> kolom BX
kolom M -> kolom AK
kolom N -> kolom AL

hopelijk heeft iemand nog een ingenieus idee.

Begin eerst met het plaatsen van een representatief voorbeeldbestand.

Zomaar een paar vragen: Waarom staan er zoveel lege kolommen in de tab 'voorbeeld export'? Mag dit overschreven worden? Waarom maak je geen tabel van de gegevens in de tab 'Beschikbaarheid'? Waarom resulteren de formules vaak in een fout? Wat moet er zoal geknipt en geplakt worden? Wat is jouw kennis van VBA? Waarom geen Userform? Het wegschrijven van data van de ene kolom naar een andere kolom in een ander tablad is niet zo moeilijk. (gaat zelfs met een macro-opname nog wel lukken)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan