Sjabloon foto's invoegen in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

oculus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Hallo, ik heb een vraag over het maken van een sjabloon voor het invoegen van foto's in word.

- In verslagen en rapporten die ik maak moet ik regelmatig foto's als bijlage toevoegen.
- De foto's hebben vaak verschillende grootten en formaten (en zowel staand als liggend)
- Nou ben ik elke keer redelijk veel tijd kwijt met het invoegen van foto's op de juiste plek, juiste grootte en een eventuele toelichting bij de foto.

Mijn concrete vraag is of er een mogelijkheid bestaat om een sjabloon te maken voor een fotoblad. Idealiter zou ik een knop willen waarbij (middels een menu) ik kan aangeven hoeveel foto's ik op een pagina wil en hoe (positie liggend staand etc) en 1 regel tekst onder de foto kan plaatsen.

Mogelijk kan dit middels een macro worden gemaakt? Daar heb ik echter momenteel nog niet veel kaas van gegeten.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en zo veel tijd uit handen nemen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Emile

Ps ik weet niet of het van belang is maar het betreft Word 2003 versie

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een sjabloon gemaakt die alle foto's uit een door de gebruiker gekozen map inleest in een document, waarbij de foto's in twee kolommen worden neergezet met de bestandsnaam erbij. Heb je hier iets aan als basis?

Michel

Ik wil eigenlijk hetzelfde echter met word 2007. Het zou mooi zijn wanneer het fotonummer er automatisch onder gezet wordt. Het hoeft van mij niet perse in word maar ik zoek ook een snelle oplossing voor het maken van een fotobijlage...
Harm

Hallo, ik heb een vraag over het maken van een sjabloon voor het invoegen van foto's in word.

- In verslagen en rapporten die ik maak moet ik regelmatig foto's als bijlage toevoegen.
- De foto's hebben vaak verschillende grootten en formaten (en zowel staand als liggend)
- Nou ben ik elke keer redelijk veel tijd kwijt met het invoegen van foto's op de juiste plek, juiste grootte en een eventuele toelichting bij de foto.

Mijn concrete vraag is of er een mogelijkheid bestaat om een sjabloon te maken voor een fotoblad. Idealiter zou ik een knop willen waarbij (middels een menu) ik kan aangeven hoeveel foto's ik op een pagina wil en hoe (positie liggend staand etc) en 1 regel tekst onder de foto kan plaatsen.

Mogelijk kan dit middels een macro worden gemaakt? Daar heb ik echter momenteel nog niet veel kaas van gegeten.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en zo veel tijd uit handen nemen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Emile

Ps ik weet niet of het van belang is maar het betreft Word 2003 versie

Laatst bewerkt:
Ik zal mijn sjabloon eerst strippen van al te specifieke instellingen, en hem dan posten, want je kunt er allicht inspiratie uit halen.
Heb even geduld, morgen gaat dat wel lukken...

Michel

Heeel graag,

als ik er dan eventueel nog wijzigingen aan wil dan kan ik dat op basis van een sjabloon mogelijk wat makkelijker aangeven.

bedankt tot zo ver!

gr Emile

Hoi Emile,

Hierbij mijn sjabloontje. Er zit nogal wat code in, dus dat is hier allemaal lastig uit te leggen. De grote lijn is: als je een nieuw document maakt, wordt er (op de E-schijf) een mapje aangemaakt voor de opslag van het Word document met de foto's. Met behulp van een invoerformulier, dat is toegevoegd aan de menubalk, kun je vaste gegevens invoeren, die als kop boven de tekst komen te staan. Vervolgens wordt om een map gevraagd met foto's, waarna alle plaatjes worden ingelezen in twee kolommen. Bij opslaan kun je dan een PDF bestand maken, mits dat uiteraard is geïnstalleerd.

Ik heb mijn eigen structuur maar zoveel mogelijk in tact gelaten, dan kun je een beter idee krijgen wat hij nu doet, en wat je eventueel zelf dan wil veranderen. Code weggooien kan immers altijd wel...

Michel

Bijlagen

Heel erg bedankt voor je sjabloon. Ik krijg echter alleen een aantal fout meldingen.
Zoals console.exe is niet geinstalleerd. Het groote probleem is echter dat de E drive bij mij de cd rom is. Is het mogelijk de macro te wijzingen zodat deze op de D werkt.

Dank u

Fotofolder

Komt er nog een vervolg op deze vraag? Ik zou graag fotofolder.dot willen proberen, maar ik heb hetzelfde probleem.

Ik zal er weer eens naar kijken! 't Is niet zo eenvoudig als ik had gehoopt, omdat de sjabloon nogal specifiek voor een bepaald programma is geschreven, zoals jullie al hadden gemerkt. Die verwijzingen moeten dus worden vervangen door een algemene routine waarmee je een map kunt kiezen.
Enig geduld dus... Het staat in ieder geval weer op de agenda ;)

Wat ik eigenlijk nodig heb is het basis programmaatje. Hiermee kan ik de foto's uit een map importeren in word. Maar dan zou ik links in een kolom de foto's onder elkaar willen en rechts een lege kolom waarin tekst/opmekingen geplaats kunnen worden.

Astu

Sub AddMultiplePictures()
Dim fd As FileDialog
Dim oTable As Table
Dim i As Long
Dim vrtSelectedItem As Variant
Set oTable = ActiveDocument.Tables(1)
oTable.AutoFitBehavior (wdAutoFitFixed)
Set fd = Application.FileDialog(msoFileDialogFilePicker)
i = 1
With fd
.Filters.Add "Images", "*.gif; *.jpg; *.jpeg"
.FilterIndex = 2
If .Show = -1 Then
For Each vrtSelectedItem In .SelectedItems
oTable.Cell(i, 2).Select
With Selection
.InlineShapes.AddPicture Filename:= _
vrtSelectedItem _
, LinkToFile:=False, SaveWithDocument:=True
.InsertRowsBelow 1
End With
i = i + 1
Next vrtSelectedItem
Else
End If
End With
Selection.Rows.Delete
Set fd = Nothing
End Sub
'
' AddMultiplePictures Macro
' Macro gemaakt op 25-2-2010 door Dankers

Ik zou dit graag willen met zowel in kolom 1 als 2 fotos invoegen. Nu kan ik maar in 1 kolom invoegen

Hallo,

Ik vroeg me af of er al een oplossing was voor de tweede kolom.

Groeten,

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan