• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sjabloon met macro XLTM, kan niet direct opslaan in werkmap met macro's XLSM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dayo

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
8
Ik heb een sjabloon met macro's aangemaakt en heet dus (bijv.) ABCD.xltm.
Als ik ABCD.xltm open (door bijvoorbeeld dubbelklikken, dus NIET rechtermuis + Openen), dan kan ik het bestand niet direct opslaan in .xlsm, maar komt Excel gewoon met .xlsx.
Ik moet dan speciaal de keuze maken voor .xlsm, want anders werken de macro's natuurlijk niet meer.

Is dit een bug binnen Excel?
Of is er een oplossing?

Alle updates heb ik volgens mij binnengehaald.

Ik werk met XP SP3.
Office 2007 SP2 MSO (12.0.6425.1000)
 
Dayo,

Als je het bestand ADCD.xslm opent kan je dan wel de macro uitvoeren.
Want volgens mij moet je in 2007 altijd het beveiligingniveau accepteren in Excel.

Laat even weten

Wim
 
WimenBeer, bedankt voor je reactie.

Ik zal proberen iets duidelijker te zijn:
Helaas lukt het uploaden van een voorbeeld niet.
De extensie wordt niet door 'Helpmij' ondersteund.

Stel voor dat je een leeg excel-bestand opent (of je doet het echt, mag ook).
Maak een simpele macro met de macro opname-knop (bijvoorbeeld invoegen kolom).
Sla dit bestand op met (LET OP !) de extensie (Excel-sjabloon met macro's) *.XLTM.
Open nu dit .XLTM bestand door er op te dubbelklikken.

De macro zal nu nog wel werken.

Maar sla het bestand eens op.
Excel kiest automatisch voor de extensie (Excel-werkmap) *.XLSX.
Je zou toch verwachten, dat Excel automatisch terugkomt met de extensie (Excel-werkmap met macro's) *.XLSM.

Ik heb toch niet voor niets een sjabloon MET macro's gemaakt.

Misschien is nu 1 en ander duidelijker.

Groet
Dayo
 
Dayo,

Ik ga geen sorry zeggen voor MicroSoft, maar helaas ervaar ik het zelfde als wat jij nu duidelijke maakt.

Je moet dus echt kiezen voor de juiste opslag van je document.
Als je direct opslaat krijg ik nog wel een waarschuwing dat er macro's in zitten.

Maar als je het inderdaad opslaat als xlsm bestand en je opent het weer, dan moet je wel de macrobeveiliging aanzetten.
In de balk boven je sheet zie je dan een knop [Optie..] staan. Deze zal de macro toestaan of niet.

Dus het is en blijft een xlsm bestand alleen deze is beveiligd.
Je kan overigens het beveiligings niveau zelf aanpassen, maar is niet raadzaam.

Probreer het eens.

Wim
 
Wim

Bij mij zijn alle macro's ingeschakeld, dus ik krijg een dergelijke melding niet.


Mag ik zeggen dat dit onderwerp een fout van Excel is?
Want in de vorige versie van Excel kon deze wel een sjabloon met macro's gewoon direct opslaan als een werkblad met macro's.

Wordt zoiets doorgegeven aan Microsoft om Excel aan te passen?
Is daar ook een soort forum?

Als hiermee het onderwerp gesloten kan worden, dan ga je gang!
Of is het aan de vragensteller om dit te doen?

Gegroet en dank voor de bijdragen.
Dayo
 
Ik gebruik geen E2007, maar ....

is het niet logisch dat een nieuw bestand, gebaseerd op een sjabloon een xlsx bestand is, tenzij de gebruiker aangeeft dat het een ander fileformat moet hebben.
Ik vermoed dat jouw denkfout is, dat je denkt dat je het sjabloon opent (quod non). In plaats daarvan wordt een nieuw Exceldocument gemaakt (kijk ook maar eens naar de naam van het bestand) op basis van het sjabloon.
 
Snb,

Ik vind de gedachte van Excel dan niet logisch (als het al zo is).
Zeker niet in mijn geval en denk in vele andere.

Ik heb namelijk een standaard document gemaakt, zodat een ander deze kan gebruiken.
Dat bestand slaat hij dan onder de naam van (bijvoorbeeld) een crediteur op.
Heeft hij voor die crediteur dat bestand weer nodig, dan opent hij deze opnieuw.
Is het voor een nieuwe crediteur bedoeld, dan opent hij het standaard document.

Omdat ik niet wil dat deze gebruiker het basis bestand overschrijft, maak ik er een sjabloon van.
Als hij het bestand opslaat, moet hij/zij bij de 1e keer opslaan een nieuwe naam verzinnen.
Precies de bedoeling uiteraard.
Maar de macro moet daarbij wel blijven functioneren.

Slaat de gemiddelde gebruiker het sjabloon op, dan kijkt hij/zij niet naar de bestandsextensie en dan werkt de macro dus niet meer.
Als hij dat bestand dan weer opent (dus niet het sjabloon), dan werkt de macro dus niet en heeft hij niks aan het bestand.

Ik blijf er dus eigenlijk bij, dat Excel iets niet of iets raars heeft gedaan.

Ik moet nu bij elke gebruiker zeggen "vergeet niet op te slaan als een Excel-bestand met macro's". Uiteraard gaat dat een keer mis.
Lijkt mij niet de bedoeling van Excel.

mvg
Dayo
 
Waaarom maak jij het gebruikers dan niet eenvoudiger door voor hen een knop te maken, waarmee een nieuw bestand wordt aangemaakt op basis van jouw sjabloon en meteen als correct bestand wordt opgeslagen ?

Code:
With Workbooks.add("C:\voorbeeldsjabloon.xltm")
  .SaveAs "C:\voorbeeldtest.xlm",56   (of iets daaromtrent)
end with
 
WimenBeer, bedankt voor je reactie.

Ik zal proberen iets duidelijker te zijn:
Helaas lukt het uploaden van een voorbeeld niet.
De extensie wordt niet door 'Helpmij' ondersteund.


Misschien is nu 1 en ander duidelijker.

Groet
Dayo

Heb je al geprobeert om het bestandje te zippen en het dan te uploaden ?
 
Daniël

Een bestand uploaden heeft (achteraf gezien) niet zoveel zin.

Je kan er eenvoudig zelf 1 maken:
- open een leeg bestand
- neem een macro op (bijvoorbeeld kolom invoegen)
- sla het bestand onder een willekeurige naam op, met de extensie *.xltm
- open nu dat *.xltm bestand (door dubbel-click of <enter>)
- sla het bestand op

Ik verwacht dat Excel automatisch al de extensie *.xlsm plaatst.
Maar hij komt met *.xlsx.

Mogelijk een extra beveiliging binnen Excel, maar ik vind het lastig uitleggen aan gebruikers, dat zij voor een andere extensie moeten kiezen bij de 1e keer opslaan (want de macro is er niet voor niets in het bestand).

Gek overigens dat ik over dit "probleem" op internet weinig kan vinden.

gegroet
Frans
 
Daniël

Ik verwacht dat Excel automatisch al de extensie *.xlsm plaatst.
Maar hij komt met *.xlsx.

Mogelijk een extra beveiliging binnen Excel, maar ik vind het lastig uitleggen aan gebruikers, dat zij voor een andere extensie moeten kiezen bij de 1e keer opslaan (want de macro is er niet voor niets in het bestand).

Gek overigens dat ik over dit "probleem" op internet weinig kan vinden.

gegroet
Frans
Frans,

Even gezocht. Je kan bij de opties voor Excel/Opslaan (hoofdmenu rechts onderaan) opgeven welke voorkeur je geeft aan het bestand als het wordt opgeslagen.
Als het voor jou geen probleem is kan je daar standaard kiezen voor Excelbestand met maco's.

Wie weet

Wim
 
Een optie die het overdenken waard is.

Dit houdt wel in dat alle (ook simpele spreadsheets zonder macro) als xlsm worden opgeslagen.
Het betekent ook dat ik bij alle gebruikers, die met het sjabloon gaan werken, deze instelling moet doen.

Het automatisme is er vanaf; een sjabloon met macro's behoort mijns inziens ogeslagen te worden in een bestand met macro's.

Dank in ieder geval voor het meedenken!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan