• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SJABLOON verbergen - nieuw blad COMMANDO’S enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hazesoft

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2004
Geachte Excelleurs,

Ik heb voor mijn zoon een calculatiesheet gemaakt, waarbij ik veel hulp heb gehad van jullie, m.n. trucker10 (Daniël).
Nu wil ik hier nog enkele aanvullingen/wijzigingen in hebben.
- de knop "Maak leeg" maakt alleen het sjabloon leeg. In het blad sjabloon vul je nl. nooit wat in;
- kan bij een nieuw werkblad maken, het nieuwe werkblad automatisch vooraan komen, dus als eerste, en elk volgend nieuw werkblad daar achter? Zodat de laatste vier zijn: TOTALEN, SJABLOON, VALIDATIELIJST, SCHEIDEN?
- Is het misschien een idee om het blad SJABLOON te verbergen en een nieuw blad COMMANDO'S aan te maken met de knoppen: NIEUW WERKBLAD – OPSLAAN - BLADEN VERWIJDEREN?
- de gehele werkmap wordt opgeslagen (het origineel wordt read only) onder een unieke naam en daarna moeten de nieuw aangemaakte sheets, na een JA/NEE, worden verwijderd.

Dit is misschien allemaal wel erg veel gevraagd, maar het is voor mijn zoon weet je?
http://www.zeelenbergmetaal.nl/

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik hen dit topic niet eerder gevolgd en weet niet of er één of ander met VBA gebeurt.
Hier alvast een oplossing om er met VBA voor te zorgen dat een nieuw blad automatisch vooraan komt:

1. Open het bestand en typ Alt-F11: je komt in de VBA editor
  2. Dubbel-klik links in het Projectvenster op ThisWorkbook
  3. Rechts in Object keuzelijst Workbook kiezen
  4. Rechts in Procedure keuzelijst NewSheet
  5. Vul aan als volgt:

Private Sub Workbook_NewSheet(ByVal Sh As Object)
Dim blad As Worksheet
Set blad = Sh
blad.Move before:=Sheets(1)
End Sub

Laatst bewerkt:
Ik heb het moeten afbouwen qua opmaak , maar alles is nog aanwezig voor inspiratie , we doen het via het forum ( let op met mail adres online zetten ! > spam )
Jammer dat je het hebt moeten afbouwen, het is even wennen, maar het ziet er gelikt uit :thumb:.
Als *.zip-bestand mag je het gerust mailen: ik heb een spam-filter.
Ik zal mijn mail-adres verwijderen.

Jammer dat je het hebt moeten afbouwen, het is even wennen, maar het ziet er gelikt uit :thumb:.
Als *.zip-bestand mag je het gerust mailen: ik heb een spam-filter.
Ik zal mijn mail-adres verwijderen.

De oude versie heb ik overschreven , ik heb ook bemerkt dat ik de getsaveas gewisseld heb met de "Application.GetOpenFilename" :eek:
Ik bekijk de andere reactie deze avond , ff ertussen uit :thumb:

De oude versie heb ik overschreven , ik heb ook bemerkt dat ik de getsaveas gewisseld heb met de "Application.GetOpenFilename" :eek:
Ik bekijk de andere reactie deze avond , ff ertussen uit :thumb:
Helemaal OK, anders zie je ook door de bomen.................:(

Nog wat ideeën

Option Explicit

Sub NieuwBlad()
Dim blad As Worksheet
Set blad = Worksheets.Add()
blad.Move before:=Sheets("Totalen")
End Sub

Sub VerwijderSjabloon()
Dim blad As Worksheet
Set blad = Worksheets("Sjabloon")
Application.DisplayAlerts = False
On Error Resume Next 'ingeval sjabloon reeds verwijderd is
blad.Cells.Clear
'of gewoon
blad.Delete

End Sub

Sub VerwijderBladen()
Dim i As Byte, antwoord As VbMsgBoxResult, blad As Worksheet, AantalBladen As Byte
AantalBladen = Sheets.Count
antwoord = MsgBox("Mogen de nieuw aangemaakte bladen verwijderd worden?", vbYesNo + vbQuestion)
Application.DisplayAlerts = False
If antwoord = vbYes Then
For i = 1 To AantalBladen
Set blad = Sheets(1)
If blad.Name = "Totalen" Then Exit For
blad.Delete
Next i
End If
End Sub

@ reneemettrie , ik ben al blij dat het terug geen " cavalier seul " topic is :) . Je hebt de vorige topic's gemist ;) de naam van het tabblad moet deze van cel A1 zijn . Het sjabloon laten verdwijnen ( verwijderen ) ? , ook de nieuw opgemaakte tabbladen > ja indien er nog een bruikare " sjabloon" sheet is .
Bij deze mijn opmaak en ik ben ver aan het einde van mijn Latijn :D , de bomen staat te dicht op elkaar om het bos nog te zien :rolleyes:
Sorry voor de XLSM upload , ik kreeg het bestandje niet in het 100 kb formaat .

Bijlagen

@Reneemettrie

gebruik svp de code tags (#) voor VBA-code

En
Code:
sub nieuwblasd()
  Sheets.Add "Totalen"
End Sub

doet hetzelfde als jouw suggestie
Code:
Sub NieuwBlad()
  Dim blad As Worksheet
  Set blad = Worksheets.Add()
  blad.Move before:=Sheets("Totalen")
End Sub

Er moet nog Sheets bij:

Code:
Sub nieuwblasd()
  Sheets.Add [B]Sheets([/B]"Totalen"[B])[/B]
End Sub

Mijn verplaatsingsactie was er natuurlijk te veel aan, ik zat nog in mijn hoofd met de NewSheet Event.

Als het blad ook meteen een naam moet krijgen zou ik het als volgt schrijven:

Code:
Sub BladToevoegen()
Dim OudBlad As Worksheet, NieuwBlad As Worksheet
Set OudBlad = Sheets("Totalen")
Set NieuwBlad = Worksheets.Add(before:=OudBlad)
NieuwBlad.Name = OudBlad.Cells(1).Value
End Sub

trucker10;2885853ik ben ver aan het einde van mijn Latijn :De bomen staat te dicht op elkaar om het bos nog te zien :rolleyes:.[/QUOTE zei:
Dag Daniël,

Ik zag een hele tijd door de bomen het bos niet meer.
Het bestand dat ik nu opstuur voldoet prima.
Ik zou dit alleen graag als volgt afgemaakt willen zien:

- De knop "Maak leeg" van het sjabloon mag weg. Ik heb de cellen van het sjabloon geblokkeerd, er kan alleen iets ingevuld worden in de nieuwe bladen.
- Kun je knop "Maak nieuw blad" qua layout net zo maken als die Scheiden en Wissen?
- Kan bij een nieuw blad het laatst gemaakt vooraan komen? Dus aan het eind de bladen: Totalen - Sjabloon - Validatielijst - Scheiden?
- Kan je automatisch naar het nieuwe blad gaan wanneer dit aangemaakt is?

Misschien is het allemaal wel wat veel, maar misschien eenvoudiger dan de vorige ideeën :confused:

Wanneer dit allemaal zou kunnen, heb ik een perfecte calculatiesheet voor mijn zoon.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Daniël,

Ik zag een hele tijd door de bomen het bos niet meer.
Het bestand dat ik nu opstuur voldoet prima.
Ik zou dit alleen graag als volgt afgemaakt willen zien:

- De knop "Maak leeg" van het sjabloon mag weg. Ik heb de cellen van het sjabloon geblokkeerd, er kan alleen iets ingevuld worden in de nieuwe bladen.
- Kun je knop "Maak nieuw blad" qua layout net zo maken als die Scheiden en Wissen?
- Kan bij een nieuw blad het laatst gemaakt vooraan komen? Dus aan het eind de bladen: Totalen - Sjabloon - Validatielijst - Scheiden?
- Kan je automatisch naar het nieuwe blad gaan wanneer dit aangemaakt is?

Misschien is het allemaal wel wat veel, maar misschien eenvoudiger dan de vorige ideeën :confused:

Wanneer dit allemaal zou kunnen, heb ik een perfecte calculatiesheet voor mijn zoon.

Ik bekijk het deze avond ( ? laat ) via de home cpu , ik heb wel al bemerkt dat je op het tabblad sjabloon de validatie lijst niet kan aanklikken , bepaalde zaken zal je toch moeten openzetten voor verder invullen , de knop wissen weghalen kan via de knop ontwerpmodus > rechtermuisklik en verwijder ook de macro erachter weg .Als er geen reactie van andere forum leden komt voor 21 a 22 uur begin ik eraan

Ik bekijk het deze avond ( ? laat ) via de home cpu , ik heb wel al bemerkt dat je op het tabblad sjabloon de validatie lijst niet kan aanklikken , bepaalde zaken zal je toch moeten openzetten voor verder invullen , de knop wissen weghalen kan via de knop ontwerpmodus > rechtermuisklik en verwijder ook de macro erachter weg .Als er geen reactie van andere forum leden komt voor 21 a 22 uur begin ik eraan

In cel A1 kun je wel de validatielijst aanklikken en is m.i. voldoende :). In de aangemaakte bladen zijn de validatielijsten aanklikbaar.
Heb de knop wissen weggehaald (met de Del-toets). De macro Private Sub CommandButton2_Click() bleef staan, die heb ik met de hand verwijderd.

Bij de nieuw-aangemaakte bladen mag de Validatie voor A1 weg.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan