Sjabloon verkeerd weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

IDWR88

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2012
Sinds enkele dagen doet mijn website niet meer wat hij zou moeten doen.
Het functioneerde eerder allemaal goed, maar nu - waarschijnlijk omdat ik aan de instellingen heb geklooid ofzo - worden templates niet meer goed weergeven.

De templates-bestanden kloppen en zijn zoals ik ze wil hebben, maar de pagina's waarop ze zijn toegepast hebben alle verschillene velden gewoon onder elkaar en zonder achtergrond. Alsof de complete layout verloren is gegaan. De templates hadden gewoon een header en side bar, me gecentreerd een editable veld, maar alles staat nu dus onder elkaar.

Is dit een bekend probleem? Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt!

Hoi IDWR88,
Welkom op het forum!

Ja, ik heb wel een idee wat je hieraan kunt doen: hier een link naar de site plaatsen! :)
  • Het kan aan van alles en nog wat liggen *), en zonder online (test)pagina is het niet vast te stellen waar 't in jouw geval aan ligt.

Dan kunnen we mee zoeken naar waar de fout kan zitten.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_______
*) Bv.: Het stylesheet kan niet gevonden worden. Of: er is iets mis met het stylesheet. Of toch iets mis met het template. Of: in de Editable Regions staan dingen die er niet in horen. Of: ergens een html-foutje. Of ... enz. enz.!

Hé, bij mij komt ie gewoon tevoorschijn zoals de bedoeling is: header, linkerkolommetje en inhoud-blok:

zenb-screen.png

• In welke browser gaat het mis?
  • Of zwerft er misschien een oude versie in je Temp. Internet Bestanden (even legen)?
  • Of per ongeluk css uitgeschakeld in je browser? ;)

zenb-screen-cssloos.png

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Nou, zoiets is het wel geweest. Mijn browser heeft wel gewoon CSS enabled. Maar de folder Templates stond als Zenobia\Templates, terwijl nu ik ze naar hun oude plek Zenobia\httpdocs heb versleept (dus httpdocs\Templates) doet de CSS het ook weer goed.

Dan is er alleen een ander problemen dat zich voordoet. Als subfolder van httpdocs worden de templates door DW niet herkend, dus kan ik ze niet toepassen. Er gaat dus ergens iets fout met dat DW Templates als subfolder van de website zoekt, terwijl de opmaak alleen wordt geregeld wanneer ze onderdeel uitmaken van httpdocs.

Snap je daar iets van ?

Alvast heel hartelijk bedankt tot dusver!

Overigens, er werken mensen aan waarvan de ene Mac gebruikt en ik Windows. Levert dat problemen op?

Juist ja: Zenobia\httpdocs is voor Dreamweaver de root-directory (hoofdmap) waar alles van de site aan mappen en bestanden in staat; dus ook de map Templates met het template hoort daarin. Dat is dus weer in orde.

Als subfolder van httpdocs worden de templates door DW niet herkend
Die snap ik niet. Als ik de broncode van de homepage bekijk, zie ik staan:
HTML:
<html><!-- InstanceBegin template="/Templates/Zenobia.home.dwt" codeOutsideHTMLIsLocked="false" -->
<head>
<!-- InstanceBeginEditable name="doctitle" -->
<title>Zenobia</title>
<!-- InstanceEndEditable -->
<style type="text/css">
...
enz.
Het lijkt er dus op dat het template in de submap Templates wel gevonden kan worden, want hier wordt aan gerefereerd, en eronder staan de Editable en niet-Editable gebieden. De homepage zal dus met dat template uit de Template-map gemaakt zijn. En op de andere pagina's lijken ook de bijbehorende templates uit de Templates-map te worden gebruikt. - Of is dat niet zo?

• Geef je bij het aanmaken van een nieuwe pagina wel die submap op voor het aanhaken van het template?
  • En niet per ongeluk hoofdletters en kleine letters in de map-/bestandsnamen anders gebruikt?

Een Mac en een Windows zou geen problemen mogen opleveren: de html-code zal hetzelfde moeten zijn om te zorgen dat de browsers ermee overweg kunnen.
Als maar hetzelfde template wordt gebruikt. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ja je hebt inderdaad gelijk. Ik zie dat de CSS in het onbewerkbare deel staat vermeld, dus hij herkent em wel.
Op dit moment heeft mijn collega de website weer correct online gezet en die herstelde versie heb ik binnegehaald. Maar wanneer ik nu naar Modify>Templates>Update current page ga, of een nieuwe pagina o.b.v. een template aanmaakt, is opmaak zoals hierboven beschreven: met de CSS uitgeschakeld.

Sorry voor alle vragen. Ik ben in ieder geval al een heel stuk verder. Dankje!

Hoi IDWR88,
... die herstelde versie heb ik binnengehaald. Maar ...
Wat je hebt binnengehaald, zijn dan de correcte pagina's, gemaakt met een correct template.
Dat correcte template staat bij je collega in zijn/haar Dreamweaver, maar nog niet bij jou, vermoed ik.

• Als je dan een goede pagina gaat aanpassen op basis van een template waar de css niet goed in wordt opgehaald, wordt ie alsnog verknald.
  • En in een nieuw aangemaakte pagina zit de css dan ook niet snor.

Kortom, ik denk dat er twee templates met dezelfde naam zijn: één bij jou (de verkeerde), en één bij je collega (de goede).
Ik zou de Zenobia.home.dwt en de andere .dwt's van je collega even opvragen (via kopietje op een USB-stick, of per email), en ze eens vergelijken.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Nou we komen wel ergens...

De templates van mijn collega en mij komen overeen. Maar... als ik dus een pagina update, verspringt alles alsof de stylesheet verdwijnt. Ik ging dus kijken wat er op dat moment verandert in de HTML.

De goede versie heeft:

<style type="text/css">

Als ik dan 'update current page' doe, verandert dit in:

<style type="Templates/text/css">

Dat is gek, aangezien de template op mijn lokale site ook op de juiste manier verwijst (dus naar text/css). Het template-bestand staat zelf ook gewoon in de goede opmaak.

Wat gebeurt er hier precies? Als je 'update' klikt, grijpt hij blijkbaar niet terug op het template, want het template staat goed. Blijkbaar is er nog iets.

Nu weet ik wel dat DW standaard aangeeft dat synchroniseren niet nodig is, ook als ik allemaal files weggooi. Kan hier een fout in zitten? Dat DW het hele concept 'updaten' door de waar heeft gehaald?

Nou,hopelijk kun je er je licht nog eens over laten schijnen ;-)

Hoi IDWR88,
Mja, ik heb zelf geen Dreamweaver, dus mijn lichtje is eigenlijk een klein zaklampje in een aardedonkere nacht. ;)

Maar het is inderdaad heel maf. Dreamweaver zou van het type af moeten blijven, en daar zeker geen soort src-verhaal met een path naar een vindplaats van moeten maken.
Staat er zeker weten exact in jouw template:
HTML:
<style type="text/css">
* { 
	margin: 0;
	padding: 0; }
...
enz.
... en bv. niet:
HTML:
<style src="text/css">
* { 
...
enz.

En zijn de aanhalingstekens bij de "text/css" rechte aanhalingstekens (correct) en geen schuine ˝text/css˝ (fout) of kromme ”text/css” (ook fout)?

Als dat allemaal goed is, snap ik het ook niet erg. :rolleyes:
Maar je kan altijd proberen wat er gebeurt als je de type="text/css" eens helemaal weglaat, dus alleen:
HTML:
<style>
* { 
...
enz.
Dan kan DW er ook niet iets anders van maken, zou je zeggen. :P

Als dat goed gaat, zou je voorzichtig kunnen proberen de type="text/css" er weer in te zetten, en kijken of DW dan niet meer de fout in gaat.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Haha dit is om gek van te worden. Wanneer ik "text/css" in het template weghaal, doet DW dat ook in het template-gedeelte van de pagina's waarop het template zit. Echter, wanneer ik "text/css" er weer zet, maakt DW er in alle files (behalve het template zelf) weer "Templates/text/css" van.

Hmmm....

Woooohooooo!
Ik heb het gevonden. Er is een functie 'don't rewrite document relative paths'.

Die heb ik aangevinkt, en nu neemt hij de verwijzingen over zoals ik ze ingeef :)

Onwijs bedankt voor dehulp!!

Prachtig, gefeliciteerd! :thumb:
Maar wel belachelijk van Dreamweaver dat ie een type="..." aanziet voor een pad! :shocked:

Dat verzin je toch niet als fatsoenlijke editor (en nietsvermoedende gebruiker)! *)

Succes verder!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan