Slaan oude pc's automatisch af bij te hoge CPU-temps?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RMS123

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2009
Ik had een oude loeisirene van een nieuw ventilatortje voorzien op de processorkoeling, deze is een stuk stiller, maar pompt ook minder. Als de pc niet genoeg koelt wil ik er een ventilator bijzetten (een grote in de wand van de kast).

Daarom mijn vraag: sluit de pc automatisch af bij een te hoge cpu temperatuur? het besturingssysteem wordt windows 7 / xp... maar ik denk dat de bios/moederbord daar zelf voor moet zorgen...

Of moet ik gewoon de pc aanzetten met een coretemp of realtemp programma erop, en hopen dat 'ie niet doobrand :rolleyes:

Alvast bedankt!

PS: de pc is meer dan 10 jaar oud met wat vernieuwde hardware van minder dan 10 jaar oud...

... mijn vraag: sluit de pc automatisch af bij een te hoge cpu temperatuur?
Dat zou je in het infoboekje bij het moederbord - bios (of de pc) moeten kunnen vinden. 10 jaar geleden hadden niet alle pc's een goede temperatuurbeveiliging.

het besturingssysteem wordt windows 7 / xp... maar ik denk dat de bios/moederbord daar zelf voor moet zorgen...
Nee je zult zelf het OS moeten installeren dat kan je moederbord echt niet! :)

Of moet ik gewoon de pc aanzetten met een coretemp of realtemp programma erop, en hopen dat 'ie niet doobrand
... of een temperatuur controller inbouwen die 1 of meer fans aanstuurt...
Daar zit een sensor aan waarmee je de temperatuur (van de processor in jouw geval) kunt meten. Hoef je niet te hopen dat ie het overleeft! ;)

nouja, dan probeer ik gewoon met een temp programmaatje... bedankt voor de hulp...

Om nog even hierop terug te komen, de PC draait nu vrij vlot op win 7 (echt! een pc van meer dan 10 jaar oud!). Ik heb dit gedaan met de oude koeling, ik wil nu de andere kleinere koeling op de processor gaan zetten, maar om te kijken of dat lukt zoek ik een programma.
Het programma moet de temperatuur meten van de processor, het gaat om een oude orginele AMD athlon. Ik kan er zelf geen programma voor vinden, wie kan mij helpen?

Hoi...

Pcwizard zou dit mogelijk kunnen.Alsmede ook gewoon in je bios kijken.(iets omslachtiger)

klik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan