Slaapstand of sluimerstand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

astridkoning

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2013
Hallo,

Als ik thuis ben dan staat mijn pc (nieuw, Windows 8) de hele dag aan omdat ik hem zo nu en dan wil gebruiken. Dat doe ik met heel onregelmatige tussenpozes. Ik heb hem zo ingesteld dat ie na 20 minuten in de slaapstand gaat (daar gaat hij uit als ik de muis beweeg) en na 1,5 uur gaat hij in de sluimerstand (dan moet ik de aan/uitknop aanraken om hem weer wakker te krijgen). Nu vraag ik mij af wat het beste is voor mijn PC in verband met slijtage zeg maar. Soms gebruik ik hem wel tig keer per dag en dan moet ik hem steeds uit de slaap- of sluimerstand halen. Maar soms juist weinig, dat weet ik vantevoren niet. Zou het misschien beter zijn voor de pc als ik hem helemaal aan zou laten de hele dag? Of juist alleen de slaap- of alleen de sluimerstand gebruiken? Wie heeft er verstand van?

Tsja, in principe is het enige verschil het energieverbruik: de slijtage bij het continu aan- en uitschakelen van een desktop is te verwaarlozen, tenzij je dit de komende 10 jaar nog van plan was te doen. Degene die er het ergst onder lijdt, is je harde schijf. Die vindt het niet erg om af en toe op te starten, maar naarmate hij vaker opstart (spin-up), slijt die wel verder (al is dat tevens enorm te verwaarlozen, de kans is alleen dan wat groter dat je pc de 10 jaar niet haalt). Voor de harde schijf is het dan beter om je pc aan te laten staan, mits je "harde schijf uitzetten" uit hebt staan, anders heeft het nog geen zin. Als je dat wil vermijden, moet je een SSD kopen; dat kan je ook pas doen als je huidige harde schijf kapot is.
Conclusie van dit hele verhaal: het maakt eigenlijk niets uit, het enige is dat het tijd en/of energie bespaart (:

Dank je voor je reactie, ik zal me er dan maar niet druk over maken en het zo laten. Ik zorg voor regelmatige back-ups, als de harde schijf dan ooit crasht dan is dat niet zo erg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan