Slaapstand voor de gek houden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert2011

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2011
Als je XP in de slaapstand zet, is de PC de volgende dag weer lekker snel opgestart.
Echter: wel met alle troep nog in het geheugen waarmee de vorige dag bent geeindigd...
Kun je niet een schone opstart laten inslapen en deze telkens opnieuw gebruiken? Je zult dan in de opstartfase tijdens een een boot/batch/autoexec achtig iets het vuile slaapstand bestand moeten overschrijven met een geparkeerd schoon slaapbestand voordat Windows deze oppakt. Bestaat zo iets of kan iemand zoiets maken?

Tsja, zoiets heet afsluiten en weer opnieuw opstarten... :)

Inderdaad, dat heet gewoon afsluiten:P
Ik snap wat je bedoeld, maar nee geen optie

Hoi,
sluit je pc normaal af en gebruik defraggler (gratis) om je opstartbestanden eenmalig of bij iedere boot te laten defragmenteren.
Nog een tip: schakel onder msconfig alle overbodige meeopstartende software uit. Laat alleen je internetsecurity (firewall e/o beveiligingssoftware) mee opstarten en evt. je wirelesssoftware.
Evt. meer tips nog voorhanden.

Laatst bewerkt:
Allen dank voor de tips, maar helaas zit het gewenste antwoord er niet bij. Een schone opstart zonder opstartprogramma's in msconfig duurt altijd nog veel langer dan een wakker worden uit de slaapstand. Ik snap gewoon niet dat mijn vraag niet eerder is bedacht/opgelost. Mijn auto krijgt toch ook geen grote beurt elke keer voordat ik weg rij?

De vergelijking met een auto is wel erg kort door de bocht, immers de aanpassing via msconfig is eenmalig en defragmenteren hoef je ook niet iedere dag te doen. De slaapstand is nu eenmaal bedoeld om snel weer verder te gaan waar je gebleven was met minimaal energieverbruik. Hoe de slaapstand werkt en waarom het zo werkt kun je hier lezen.
Ik snap gewoon niet dat mijn vraag niet eerder is bedacht/opgelost.
Dacht je werkelijk dat de knappe koppen bij MS daar niet over hebben nagedacht?
Wat aardig in de buurt komt van jouw idee om je pc schoon te houden is Windows Steady State, dus het is allang bedacht maar het heeft een andere naam en functie en heeft verder niets van doen met de slaapstand.

Laatst bewerkt:
Allen dank voor de tips, maar helaas zit het gewenste antwoord er niet bij. Een schone opstart zonder opstartprogramma's in msconfig duurt altijd nog veel langer dan een wakker worden uit de slaapstand. Ik snap gewoon niet dat mijn vraag niet eerder is bedacht/opgelost. Mijn auto krijgt toch ook geen grote beurt elke keer voordat ik weg rij?

Even ter informatie, de slaapstand is geen vorm van afsluiten. Hij verbruikt dan minimale energie en onthoudt alles wat je aan het doen was, maar je laptop staat gewoon aan. hij vebruikt ook stroom. Laat je laptop eens 20 uur in de slaapstand, wedden dat ie dan leeg is =)

Ik zet mijn PC regelmatig in de slaapstand en sluit vervolgens d.m.v. een externe schakelaar de netspanning af. Er is dus geen stroomverbruik. De volgende dag zet ik mijn PC weer aan uit de slaapstand, lekker snel binnen 20 seconden of zo. Gewoon opstarten duurt toch zeker 3 a 4x zo lang.
Er wordt dus gewoon een bestand van de harde schijf weer in het RAM geheugen gezet.

Maar waarom is er geen keuze bij het aanzetten uit de slaapstand: wilt u:

1) schoon beginnen (= gebruik slaapbestand nummer 1 van de harde schijf)
of
2) verder gaan waar u gisteren gebleven bent, (haal slaapbestand 2 van de harde schijf)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan