slecht beeld wanneer recorder/surround is ingeschakeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hennie1981

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2009
Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ben sinds kort verhuisd en heb een probleem met mijn tv/dvd/surround combinatie.
Het zit zo; als ik TV kijk via de kabel is het beeld goed. Als ik echter kijk met de surround ingeschakeld, is het beeld op sommige zenders echt slecht.
Het surround systeem is een combinatie van een dvd-recorder/hdd recorder en surround.
Ik heb dit systeem in mijn vorige woning ook gebruikt en het werkte perfect. Het beeld was in beide gevallen perfect. In de recorder zit dus een tuner waardoor je ook kan zappen via de surround en dus op elke zender een surroundgeluid hebt.

Ik heb momenteel 3 speakers van de 5 aangesloten omdat ik in het nieuwe huis nog wat kabelgootjes enzo moet leggen voor de achterste 2 speakers. De L en R front speakers staan op dezelfde lage kast als de TV. De center speaker staat in het midden van diezelfde kast, op de voet waar de TV ook op staat. Straks eens proberen die speaker weg te halen om te zien of het beeld dan nog vervormt. Ik vermoed van wel.

Ik heb dus vanuit mijn TV 2 scartkabels lopen -> eentje naar een gewone DVD speler en eentje naar de DVD/Hdd/surround speler. Jullie vragen zich misschien af waarom ik een tweede dvd speler heb aangesloten? Dit komt omdat de andere niet goed 'onoriginele', dus gekopieerde dvd's kan afspelen. Maar dit is weer een ander probleem. Als jullie willen ga ik er dieper op in. Maar terug over de aansluiting;
naast de 2 scarts loopt er ook 1 coax kabel van tv naar recorder. De kabeltv kabel komt uit de muur en zit ook in de recorder.
Uit de subwoofer komt een kabel die gaat naar de recorder/surround speler. Deze is beschermd met zo'n ferriet kern dingetje.

Ik herhaal - als ik tv kijk via de recorder is dus op sommige kanalen het beeld slecht. Als de recorder is uitgeschakeld is het beeld goed. In mijn vorige woning had ik dit probleem niet en nu dus wel.

Eeuwig dank aan degene die mij helpen kan!

Welkom op Helpmij!:thumb:

Kan een interferentieprobleem zijn.....
Haal de coax tussen tv en de surroundspeler even weg, en kijk of het probleem dan over is....

De kanalen welke slecht beeld geven, zitten die tussen 32 en 37 ? (ongeveer 500 en 600 MHz)

De dvd recorder heeft mogelijk ook een HF uitgang(?) en die zit meestal tussen 32 en 37...

Welkom op Helpmij!:thumb:

Kan een interferentieprobleem zijn.....
Haal de coax tussen tv en de surroundspeler even weg, en kijk of het probleem dan over is....

De kanalen welke slecht beeld geven, zitten die tussen 32 en 37 ? (ongeveer 500 en 600 MHz)

De dvd recorder heeft mogelijk ook een HF uitgang(?) en die zit meestal tussen 32 en 37...

Bedankt voor je antwoord.
Maar als ik de coax weghaal, kan ik dan nog wel kijken of het beeld beter is? (valt het beeld dan niet weg?) Ik kan het in elk geval proberen.
Een HF uitgang is er niet denk ik. Er is wel het volgende:

*IN van de kabelaansluiting
*AV OUT
*AV IN
*EURO AV2 DECODER (=scart)
*OUT naar tv
*Y Pb Pr
*EURO AV1 AUDIO/VIDEO (=scart)

Ik twijfel wel tussen kabeltv kabel en coax kabel. Als deze fout zaten zou ik geen beeld hebben correct? Ik twijfel of deze wel juist zitten...

Bedankt voor het meedenken!

Het beeld gaat (normaal gesproken) van de antennedoos naar de dvd recorder... en de tv...(eventueel doorgelust via een HF (antenne (coax) stekker) in en uit achter op de dvd recorder) De rest loopt dan via scart... dvd > tv , andere recorder > tv

Je kunt de tv direct aan de kabeltv antenne doos hangen en een tweede naar de dvd recorder doen.......

Het beeld van de dvd recorder wordt via een AV ingang (scart) aan de tv aangeboden.
Deze kwaliteit is beter dan afspelen via een UHF kanaal...

Heb gisteren even de coaxkabel uitgetrokken. Dit veranderde niets aan het beeld.
Heb de opstelling gecheckt en deze is als volgt:
*coax van recorder naar tv
*kabel van antennedoos naar recorder
*scart van recorder naar tv

Ik hoopte eerst het probleem op te lossen door misschien de scart te vervangen door een HDMI kabel maar blijkbaar heeft mijn recorder geen HDMI aansluitmogelijkheden.

Wat wel vreemd is, is dat nadat ik alle kabels gisteren eens had losgemaakt en terug aangesloten, het beeld iets beter is geworden via de recorder. Bij sommige zenders is het opvallend beter zelfs.
De kwaliteit is echter nog altijd niet wat het eerst was.

In het bovenstaande antwoord lees ik dat ik eens moet proberen een kabel te leggen van antennedoos naar recorder en nog één naar de tv?van waar vertrekt die 2e dan?In de antennedoos zit één uitgang 'kabel' en de andere 'FM' of 'stereo' of zoiets...

De recorder/surround moet toch ergens storing veroorzaken aangezien de storing zich alleen voordoet wanneer het toestel is ingeschakeld. Als hij uitstaat geeft de tv perfect beeld. Ook vreemd dat hij dit tot vorige week (in ons vorige huis) niet deed!

groeten

Heren,

Een wonder heeft zich voltrokken.
Gisteren is er een installateur van Telenet langsgeweest om mijn pc surfklaar te maken.
Hij heeft de 'antennedoos' van de kabelmaatschappij vervangen door één of ander kastje aangezien Telenet = surfen via de kabel. MAAR... het allerbelangrijkste -> het beeld via de recorder is nu terug zuiver!
Toen ik gisterenavond tv keek had ik de indruk dat het beeld via de kabel iets zuiverder was. Toen dacht ik "dat zal toch niet kunnen waar zijn". Bij wijze van test zette ik toen de recorder aan en tot mijn verbazing en vreugde was het beeld even zuiver als vroeger!.

Weet niet hoe dit komt maar sinds dat 'kastje' van de kabel uit de muur is, is het dus opgelost.

Bedankt om mee te denken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan