l.degroot01
Gebruiker
- Lid geworden
- 18 jan 2003
Ik heb hier een systeem staan, welke vermoed ik 4 jaar oud is, maar wel steeds geupgraded is met nieuwe cpu, meer RAM extra koeling en nieuwere generatie hdd
Er zit een 280W voeding in, ja ik weet het schandalig weinig
Volgens de PSU calculator heb ik genoeg aan 260W dus hij zit ook wel echt aan zn top, daarnaast is het een oude voeding van een onbekend merk, zo onbekend dat ze het geen eens vermelden op de PSU casing.
Nu heeft dit systeem de laatste periode het probleem extreem langzaam te werken en vaak vast te lopen, wat wel op te lossen is met taakbeheer, maar dan nog enorm irritant is.
De specs zijn:
Mobo: ASUS M2NPV-VM
RAM: 4GB DDR2-800 (Apacer)
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+
HDD: 2x Seagate 250GB SATA300 in Raid 1 op de onboard controller
Zelf al gedaan:
CPU stress test (Prime95) gedurende 8 uur.
Memtest+
HDD DFT test
Schone installatie (meerdere keren)
Nu heb ik geen onderdelen bij de hand om even een moederbord of PSU uit te wisselen.
Maar kunnen deze klachten komen van een niet meer naar behorend zijnde PSU? Of moet je dan echt klachten als BSOD's of spontaan resetten/uitschakelen hebben?
Via dit forum probeer ik zo goed mogelijk 1 van de 2 uit te sluiten zodat ik de ander kan aankopen en proberen, maar het zou zonde zijn voor niks een nieuw mobo of een PSU te kopen.
Er zit een 280W voeding in, ja ik weet het schandalig weinig

Volgens de PSU calculator heb ik genoeg aan 260W dus hij zit ook wel echt aan zn top, daarnaast is het een oude voeding van een onbekend merk, zo onbekend dat ze het geen eens vermelden op de PSU casing.
Nu heeft dit systeem de laatste periode het probleem extreem langzaam te werken en vaak vast te lopen, wat wel op te lossen is met taakbeheer, maar dan nog enorm irritant is.
De specs zijn:
Mobo: ASUS M2NPV-VM
RAM: 4GB DDR2-800 (Apacer)
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+
HDD: 2x Seagate 250GB SATA300 in Raid 1 op de onboard controller
Zelf al gedaan:
CPU stress test (Prime95) gedurende 8 uur.
Memtest+
HDD DFT test
Schone installatie (meerdere keren)
Nu heb ik geen onderdelen bij de hand om even een moederbord of PSU uit te wisselen.
Maar kunnen deze klachten komen van een niet meer naar behorend zijnde PSU? Of moet je dan echt klachten als BSOD's of spontaan resetten/uitschakelen hebben?
Via dit forum probeer ik zo goed mogelijk 1 van de 2 uit te sluiten zodat ik de ander kan aankopen en proberen, maar het zou zonde zijn voor niks een nieuw mobo of een PSU te kopen.