Slechte internet verbinding met Desktop PC, terwijl laptop wel goed internet ontvangt

Status
Niet open voor verdere reacties.

klephek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jan 2011
Hallo,

Ik heb sinds de zomer een desktop PC met draadloze netwerk kaart op mijn kamer en heb daarop nog steeds het internet niet zo kunnen krijgen zoals het op mijn laptop altijd was. Het internet wordt in mijn studentenhuis per MAC-adres verdeeld. Wanneer ik mijn desktop pc gebruik (laptop staat dan uit) doet het internet het slecht of niet, terwijl er wel een verbinding tot stand is gebracht.
Wanneer ik nu mijn laptop (zelfde MAC adres) opstart en verbinding maak met het netwerk (desktop PC staat uit), heb ik prima internet en kan ik snel surfen en downloaden.
Ik dacht dat het mogelijk aan slecht ontvangst lag, dus heb een betere netwerk kaart gekocht (Belkin N), nog steeds geen internet, terwijl mijn laptop met dezelfde Belkin N netwerkkaart weer een prima verbinding maakt. Uiteindelijk mijn PC verplaatst zodat hij zo dicht mogelijk in de buurt staat van de Router (ondanks dat ik met mijn laptop op het verste punt nog steeds goed ontvangst heb). Het is beter, maar nog lang niet zo goed als op mijn laptop.

Desktop specs:
Windows 7 (ik heb een vermoeden dat hier problemen ontstaan)
Netwerkkaart: Realtek RTL8191SU 802.11n
AVG anti virus en een aantal windows firewalls (uitzetten geen effect)

Laptop specs:
Windows XP
Netwerkkaart: Atheros AR5007EG

EXTRA en nu in gebruik: Belkin 802.11n netwerk adapter
In laptop levert deze netwerk kaart prima internet, maar wanneer ik hem probeer te gebruiken in m'n desktop PC werkt het niet of slecht.:shocked:

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat er nu mis is.

Vriendelijke groet,
Jeroen

Heb je een ingebouwde (pci) netwerkkaart, zou je kunnen overwegen om een omnidirectional antenne erop te schroeven. (even googlen)

Heb je een usb netwerkkaart, een verlengkabeltje doet wonderen.

De antenne van je laptop zit ingebouwd in je beeldscherm, vandaar dat hij een betere ontvangst heeft.

Wat ik niet helemaal snap in je verhaal is dat je laptop en je pc een gelijk MAC adres hebben? Dit zou in theorie niet mogelijk moeten zijn, elke adapter heeft zijn eigen MAC adres. Ze hebben dit natuurlijk niet voor niets gedaan deze verdeling, waarschijnlijk om het aantal aansluitingen te beperken. Is het niet zo verdeeld dat iedereen 1 vast ip adres heeft? Dat lijkt me meer logisch bij de verdeling. Dan zou je zowel de laptop als de pc hetzelfde ip adres kunnen geven. Dan zou het (ook weer in theorie) niet uit moeten maken, de verbinding is dan altijd gelijk. Mits je ze maar niet tegelijk aan zet.

grtjs jjw

Heb je een ingebouwde (pci) netwerkkaart, zou je kunnen overwegen om een omnidirectional antenne erop te schroeven. (even googlen)

Heb je een usb netwerkkaart, een verlengkabeltje doet wonderen.

De antenne van je laptop zit ingebouwd in je beeldscherm, vandaar dat hij een betere ontvangst heeft.

Dat heb ik al geprobeerd. Maar het ontvangst is niet het probleem. Signaalsterkte is maximaal. Alleen op de een of andere manier wil mijn desktop PC geen internetverbinding maken. Er wordt een verbinding gemaakt, daarna staat er 'identificeren', dit duurt vrij lang, en daarna staat er zo'n geel driehoekje bij de netwerkverbinding met 'geen internettoegang'. Terwijl er dus wel verbinding is...

Wat ik niet helemaal snap in je verhaal is dat je laptop en je pc een gelijk MAC adres hebben? Dit zou in theorie niet mogelijk moeten zijn, elke adapter heeft zijn eigen MAC adres. Ze hebben dit natuurlijk niet voor niets gedaan deze verdeling, waarschijnlijk om het aantal aansluitingen te beperken. Is het niet zo verdeeld dat iedereen 1 vast ip adres heeft? Dat lijkt me meer logisch bij de verdeling. Dan zou je zowel de laptop als de pc hetzelfde ip adres kunnen geven. Dan zou het (ook weer in theorie) niet uit moeten maken, de verbinding is dan altijd gelijk. Mits je ze maar niet tegelijk aan zet.

grtjs jjw

Met Windows XP is het vrij makkelijk om je MAC adres te wijzigen (Control panel, network connections, rechtermuisknop op wireless connections, configure en dan bij tabblad advanced kun je je MAC adres invoeren zoals je wil.

Maar dat is hier nu even niet van toepassing..

Met jjw ga ik een heel eind mee.

Loop de beveiligingsinstellingen van je pc eens na. Zijn ze identiek aan die van je laptop ??

Hoi !

Leg me eens uit hoe je op 2 PC's hetzelfde MAC-adres kunt hebben......

Immers: het Mac-adres is per definitie verbonden aan 'n netwerkkaart !

Je uitleg hieromtrent is onzin: in XP wordt je geacht het korrekte Mac-adres in te voeren; die instelling is bedoeld om in geval van meerdere netwerkkaarten het adres van gewenste kaart in te trommelen.

Dat het hier niets mee te maken heeft ben ik ook niet met je eens: bij 2 gelijke MAC-adressen zul je nooit 'n optimale verbinding bereiken.

Als je in de betr. router de 2 Mac-adressen van de resp. PC's in voert denk ik dat je "probleem"grotendeels is opgelost.

Tenminste: als je de "meerdere firewalls"verwijderd.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Leg me eens uit hoe je op 2 PC's hetzelfde MAC-adres kunt hebben......

Immers: het Mac-adres is per definitie verbonden aan 'n netwerkkaart !

Je uitleg hieromtrent is onzin: in XP wordt je geacht het korrekte Mac-adres in te voeren; die instelling is bedoeld om in geval van meerdere netwerkkaarten het adres van gewenste kaart in te trommelen.

Dat het hier niets mee te maken heeft ben ik ook niet met je eens: bij 2 gelijke MAC-adressen zul je nooit 'n optimale verbinding bereiken.

Als je in de betr. router de 2 Mac-adressen van de resp. PC's in voert denk ik dat je "probleem"grotendeels is opgelost.

Tenminste: als je de "meerdere firewalls"verwijderd.

Greetz,

Harry.

Het MAC adres van mijn laptop heb ik veranderd van standaard (netwerkkaart MAC adres) naar het MAC adres van de Belkin draadloze netwerkkaart. Vanzelfsprekend kan ik niet met deze twee MAC adressen tegelijk op het netwerk, dat staat ook in mijn uitleg...... Maar ik probeer er achter te komen waarom ik met mijn laptop wel toegang krijg tot het internet en met mijn desktopPC niet. (NIET TEGELIJK!)

Ik heb de beveiligingsinstellingen ook nog even nagelopen zoals aangeraden, maar ben geen verschillen tegengekomen in beveiliging tussen mijn laptop en PC. Heb nog maals alle firewalls uitgezet, maar dat heeft (zoals ik al eerder zei), GEEN effect.

Hoi !

In de router worden mogelijk Mac-adressen aan IP-adressen gekoppeld; lijkt me logisch in 'n studentenhuis.

Waarschijnlijk is door je verwoede pogingen met meerdere netwerk-kaarten de router "de weg kwijt".

Vraag de systeembeheerder om je opnieuw aan te melden met de Belkin netwerkkaart en voer het IP-adres in beide PC's in.

Je probleem is dan zeker opgelost, mits je uiteraard de andere aanwezige netwerkkaarten in beide PC's hebt uitgeschakeld !

Greetz,

Harry.

yup ... heeft niets te maken met mac addressen. Loop de beveiliging op je router na, moet WPA compatible zijn met TKIP (ipv AES) en verander het channel ID eens. Channel ID veranderen is het meest miskent in het oplossen van vrijwel alle draadlose problemen.

Rhyker,

Als je goed leest, zit deze persoon in een studente flat waarbij 1 (of meerdere) draadloze router de verdeling bied voor alle studenten. Of te wel, de persoon zelf kan niet bij deze router. Ik mag aan nemen dat de eigenaar dit wel aardig op slot heeft gezet, en das maar goed ook.

grtjs jjw

yup, dat heb ik gelezen, maar de oplossing zit 'm niet in de mac addressen. Daar wordt teveel op blind gestaard (imho).

Vraagje welke studentenflat zit je? UTwente?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan