slechte ontvangst draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

cageman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
Ik heb een draadloos netwerk met als router de kpn experiabox. Nu zit ik 2 trappen omhoog met mijn computer en soms valt de verbinding even weg. De signaalsterkte wordt aangegeven als goed (2-3 streepjes), maar ik heb het idee dat de verbinding niet bepaald stabiel is. De verbinding wisseld 6-24 Mbps.
Voor deze computer gebruik ik een speedtouch modem 120g.
Nu heb ik mijn laptop met ingebouwd draadloos modem er is naast gezet en gekeken wat de ontvangst voor de laptop is, echt veel beter. die geeft zoiezo een constante snelheid van 54.0 Mbps aan en geeft aan dat de verbinding zeer goed is met 4 streepjes constant.

Ik heb het idee dat het aan het draadloos modem ligt. Is er iemand die misschien nog idee heeft om de kwaliteit van mijn verbinding te verbeteren. Het is natuurlijk niet fijn dat mijn internet zomaar uitvalt. Soms is dat tijdens het downloaden, maar soms ook als ik andere dingen doe. Kan het zijn dat mijn modem gewoon te veel verouderd is? Dit is trouwens het standaard modem dat je van planet krijgt.

Hoi,

Je gebruikt de verkeerde naam. Het gaat niet om een draadloos modem, maar om een draadloze netwerkkaart in de vorm van een USB-stick.

Maar verder heb je gelijk. De verschillen in signaalsterkte zit hem inderdaad denk ik in die stick.
Ik zou - omdat het toch om een pc gaat - niet kiezen voor een USB-stick. Mijn ervaring is dat hier inderdaad een grotere kans is op een slechter bereik; vooral de 'wat oudere'
Wanneer het om een wat oudere computer gaat bestaat ook de kans dat je geen snelle usb 2.0 - poorten hebt, maar 1.1 en dat is zeer zeker van invloed ....

Hieronder een paar voorbeelden van een interne draadloze netwerkkaart met de mogelijkheid van een aparte antenne:
Beiden wireless-n wat nu niet van toepassing is met je experiabox, maar wel 'handig' om alvast te hebben:
http://www.kieskeurig.nl/product/0AA93633879F57BDC1257185003FA79E.htm
http://www.kieskeurig.nl/product/6437FA88CE4B41E0C1257241005412F0.htm

Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie. Het gaat hier om een vrij nieuwe computer uit januari 2007.
usb 2.0 zit er wel op, maar ik heb geen draadloos modem in de vorm van een usbstick.
Het is gewoon een modem dat ik ergens ophang en via de usb, ja dat wel, verbind met mijn pc. We zitten hier te twijfelen of draadloos internet wel zo handig is. De verbinding is namelijk wel vrij slecht terwijl de hele constructie hier van hout is dus het zou geen probleem moeten zijn. Ik heb ook de nieuwste drivers geïnstalleerd, maar dat heeft ook niet geholpen.
De speedtouch 120g is toch vrij oud volgens mij, maar is de draadloze technologie sterk verbeterd de afgelopen jaren?

bedankt voor je reactie. Het gaat hier om een vrij nieuwe computer uit januari 2007.
usb 2.0 zit er wel op, maar ik heb geen draadloos modem in de vorm van een usbstick.
Het is gewoon een modem dat ik ergens ophang en via de usb, ja dat wel, verbind met mijn pc. We zitten hier te twijfelen of draadloos internet wel zo handig is. De verbinding is namelijk wel vrij slecht terwijl de hele constructie hier van hout is dus het zou geen probleem moeten zijn. Ik heb ook de nieuwste drivers geïnstalleerd, maar dat heeft ook niet geholpen.
De speedtouch 120g is toch vrij oud volgens mij, maar is de draadloze technologie sterk verbeterd de afgelopen jaren?

Hoi,

Ja nu zie ik het: een externe netwerkkaart (dus - nogmaals - dat is geen modem, want daarmee wordt iets heel anders bedoelt ....)
Je verhaal klopt niet helemaal want je vertelde eerder dat je met een laptop wél een goede verbinding hebt .......
Je moet de oorzaak dus niet zoeken in zogenaamde signaalproblemen, want dat heb je nu nét - terecht - uitgesloten door het te vergelijken met de draadloze verbinding middels je laptop!?!??!

Mocht het weinig moeite zijn om de - immer op een vaste plek gelocaliseerde - pc van een kabelverbinding te voorzien, dan is dat natuurlijk een goeie optie.
Zo niet, dan moet een goed signaal ook voor je pc goed mogelijk zijn.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen die externe speedtouch netwerkkaart met een langere usb-kabel (tot vijf meter is 'stabiel') op een andere plek neer te zetten/hangen.

Aan de techniek van draadloze netwerkkaarten, modems en routers is de afgelopen jaren zéker wat verbeterd. Kijk voor meer informatie eens hier:
http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/doc/wireless_adapter.htm

Laatst bewerkt:
bedankt voor de hulp. Ik ga hier eens rustig naar kijken en dan besluiten of ik de draad naar boven gaan leggen of het gewoon wireless hou met misschien een betere adapter

Je zou het signaal kunnen versterken met een range extender. Weet ook dat een wireless signaal door externe bronnen kan gestoord worden

1. Bluetooth apparaten
2. Een ander netwerk in de buurt op hetzelfde kanaal
3. Magnetron
4. DECT telefoons

Als je signaal niet echt stabiel is, kan je inderdaad de symptomen ondervinden die jij hebt beschreven.

Je zou het signaal kunnen versterken met een range extender. Weet ook dat een wireless signaal door externe bronnen kan gestoord worden

1. Bluetooth apparaten
2. Een ander netwerk in de buurt op hetzelfde kanaal
3. Magnetron
4. DECT telefoons

Als je signaal niet echt stabiel is, kan je inderdaad de symptomen ondervinden die jij hebt beschreven.

Die rangeextender lijkt me aardig zinloos als er met een laptop (met interne wireless kaart) wél een goed signaal is.
Voor je andere ruis geldt dit natuurlijk evenzeer voor de laptop ......
Dus mijn voorlopige conclusie is, dat ofwel de speedtouch kaart op een ongelukkige plek zit, of - wat ik eigenlijk denk - het heeft met de 'status' van dat speedtouchkaartje te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan