Slechte ontvangst huidige router

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulF

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2007
Hallo,

De vraag zal wel al vaker gesteld zijn, maar ik wordt er nog niet wijs uit omdat ze net allemaal even anders zijn. Het duizelt me nu van de termen Acces point, Bridge, Switch, range extender, etc. zodat ik het echt niet meer weet.
Ik zoek een goede oplossing voor het slechte bereik van mijn ADSL router Zyxel wlan2602HWL-D1A. Dit modem/router is in bruikleen van Telfort en dient tevens voor mijn telefoonaansluiting. Waarschijnlijk is mijn huis zo degelijk gebouwd dat ik met dit modem in de uithoeken (zolder/tuinkamer) zeer slechte transmissie heb.
Weet iemand een oplossing voor mij? Ik pas ook audio-streaming in huis toe dus ik ben gebaat bij een stabiele verbinding.
Als ik iets nieuws met de Zyxel moet verbinden kan dat dan zomaar of moet het wifi-deel dan uitgeschakeld worden (en kan dat en hoe)?
Ik heb drie draadloze en een bedrade PC/Laptops
Ik gebruik Windows Vista.

Misschien veel subvraagjes gebruikt, maar het duizelt me echt.

Alvast bedankt.

Paul

Laatst bewerkt:
Je hebt een draadloze modem/router met te weinig bereik.
Oplossing is dan een range extender te plaatsen.

Ten eerste kun je kijken welk kanaal er gebruikt wordt om uit te zenden. Als je buren ook op dat kanaal uitzenden kan het zijn dat de snelheid/bereik hierdoor beinvloed wordt. Ook de plaatsing van de router is belangrijk. B.v. de meterkast lijkt ideaal, maar is dit niet. Teveel elektromagnetische storing en metaal dat de prestatie negatief kan beinvloeden. Ook de stand van de antenne('s) van de router is belangrijk. Meestal wordt deze recht omhoog gezet. Maar als het signaal voornamelijk "naar boven" moet (1e verdieping, zolder) kun je deze beter horizontaal plaatsen.
Je kunt dus wat experimenteren met de kanalen/antenne/plaatsing van de router.
Als dat alles niet helpt kun je overwegen een betere externe antenne aan te sluiten die het signaal beter bundelt (richtantenne). Je kunt ook kiezen voor een range-extender die het signaal halverwege het huis oppikt en verder doorzendt. Nadeel is dat de snelheid hierbij gehalveerd wordt.
Als je iets nieuws wilt aansluiten hoef je het draadloze gedeelte niet uit te schakelen. Als het om een draadloos apparaat gaat hoef je alleen ervoor te zorgen dat de sleutel voor de beveiliging op het apparaat ingevoerd wordt. Als het een bedraad apparaat betreft is het een kwestie van aansluiten met een netwerkabel en het apparaat inschakelen.

Laatst bewerkt:
Ten eerste kun je kijken welk kanaal er gebruikt wordt om uit te zenden. Als je buren ook op dat kanaal uitzenden kan het zijn dat de snelheid/bereik hierdoor beinvloed wordt. Ook de plaatsing van de router is belangrijk. B.v. de meterkast lijkt ideaal, maar is dit niet. Teveel elektromagnetische storing en metaal dat de prestatie negatief kan beinvloeden. Ook de stand van de antenne('s) van de router is belangrijk. Meestal wordt deze recht omhoog gezet. Maar als het signaal voornamelijk "naar boven" moet (1e verdieping, zolder) kun je deze beter horizontaal plaatsen.
Je kunt dus wat experimenteren met de kanalen/antenne/plaatsing van de router.
Als dat alles niet helpt kun je overwegen een betere externe antenne aan te sluiten die het signaal beter bundelt (richtantenne). Je kunt ook kiezen voor een range-extender die het signaal halverwege het huis oppikt en verder doorzendt. Nadeel is dat de snelheid hierbij gehalveerd wordt.
Als je iets nieuws wilt aansluiten hoef je het draadloze gedeelte niet uit te schakelen. Als het om een draadloos apparaat gaat hoef je alleen ervoor te zorgen dat de sleutel voor de beveiliging op het apparaat ingevoerd wordt. Als het een bedraad apparaat betreft is het een kwestie van aansluiten met een netwerkabel en het apparaat inschakelen.

Hoi, de oplossingen met verplaatsen en andere kanalen heb ik al geprobeerd. Ook het vervangen van de antenne is aan de orde geweest, maar die is niet verwisselbaar.
Mijn zoon gamet op de zolder dus die zal niet blij zijn met een gehalveerde snelheid bij gebruik van een range extender. (maar nu heeft hij vaak te weinig signaal).

Laatst bewerkt:
Ik kom net op een site de FRITZ!Box Fon WLAN 7270 tegen.
Is dat een mogelijke oplossing? De zyxel vervangen door de Fritz?

Paul

Om gebruik te kunnen maken van de 5ghz optie, dient de ontvangende pc daar ook mee uitgerust te zijn. Ik denk dus dat je er niet heel veel mee opschiet. Is het echt niet mogelijk een kabel te trekken?

Is het echt niet mogelijk een kabel te trekken?

Nee. Geen kruipruimte en veeeel beton.
De TC-shop raadt mij een Alfa 608H High Power Access Point aan
http://www.tijdhof.com/product_info.php?products_id=825

En de routershop houdt het op een accespoint van Senao. De SCB-3220
http://www.routershop.nl/products/wifi/accesspoints/zakelijke-omgeving/indoor/engenius-senao-scb-3220-wireless-indoor-400mw-access-point-bridge-wds-802-11b-g-2-dbi-omni-antenne.htm
Als alternatief komt men op een Devolo DLan starterkit
http://www.routershop.nl/products/bekabelde-componenten/powerline-homeplug/200-mbit/devolo-dlan-starterkit-200mbps-av.htm

Gaat dat werken in mijn situatie?

Alvast bedankt weer voor de reacties

Paul

Laatst bewerkt:
Je kunt wel een accespoint of draadloze router aanschaffen die een flink vermogen heeft, maar de ontvangende partij (de laptop) heeft dat waarschijnlijk niet. Je loopt dan tegen het feit aan dat de nieuwe router/accespoint heel hard kan schreeuwen, maar de laptop zachtjes terug fluistert...
Ik denk dat je dan meer hebt aan de Devolo dLAN Starterkit. Maar ook hier kleven nadelen aan. Voor het beste resultaat moeten de zend/ontvangers op dezelfde groep geplaatst worden en het signaal (snelheid) kan (flink) gestoord worden door b.v. stofzuigers/mixers etc.

ik weet dat je niet heel veel hebt aan deze antwoorden, maar dit is wel de praktijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan