slechte performance HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

fdielissen

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2001
Mijn zoon klaagde al een tijdje over een zijn trage PC.
Hij heeft onlangs zijn interne geheugen wat opgevoerd naar 644 en een snelle grafische kaart erin laten zetten.
Desondanks bleef ie langzaam.
Heb eens kritisch naar zijn PC gekeken. KHeb beide harde schijven gedefragd, Tune-Up utilities, HITmanPro, virusscanner laten draaien enz. Meer kon ik even niet verzinnen. Het laatste wat ik heb gedaan is op de site van www.pcpitstop.com een batterij testen laten uitvoeren en daar kwam uit een 'bad performance'van de C: schijf (verder alles goed). Er zou sprake zijn een uncached speed van 2MB/s, terwijl dit normaal een factor 10-20x hoger zou moeten zijn. Ik heb vervolgens nog HD tune gedraaid die deze snelheid bevestigde. De schijf is een Maxtor 6L020J1 20Gb 7200rpm. Vlgs HDtune en het progje Maxtor Powertest is de schijf verder gezond en zijn alle testen naar behoren gegaan.

Kan mij iemand helpen hoe ik die performance kan verbeteren. Ik denk echt dat het aan die harde schijf ligt. Opstarten duurt keilang en tijdens een spelletje ziet je dat bij haperingen het HDlampje oplicht.

Misschien is het gewoon een vinkje hier of daar een update of zoiets. Gaarne advies.

PC: winXPpro, AMDAthlon1800+1533hz, Radeon 9550, 639Mb

Vlgs apparaatbeheer zou de schijf correct werken. Stuurprogramma is van Microsoft.
Voor instellingen primair ide kanaal, zie bijlage

Gaarne reactie en bij voorbaat dank.

Bijlagen

• hd.jpg
    hd.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 42
Zet de DMA aan,daar zal het probleem zitten,Dacht instellen in BIOS

Is deze schijf FAT32 of in NTFS ingedeeld?
Hoe groot is de schijf, en zijn er meerdere partities op deze schijf aanwezig?

Groeten Oossie

1) in bios is udma ingeschakeld (auto),
2) schijf is 20Gb ntfs, geen partities, wel zit er nog een harde schijf inde pc (sec schijf 40gb)

Als je de tweede harde schijf (sec) even fysiek verwijderd uit de pc, treed er dan verbetering op?

Groeten Oossie

Dat bedoel ik inderdaad, alhoewel de site die jozo doorgaf ook heel veel informatie bevat.

Groeten Oossie

Hoi, ik lees eerst effe de info, op de site van tweakers. Kom er nog op terug.
Kan nog effe duren want ik moet nog overwerken de komende dagen. In ieder geval jullie alweer alvast bedankt

Ok, we wachten af. Graag gedaan, succes met overwerken.

Groeten OOssie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan