• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

slechts 1 kolom beschrijfbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Venne
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Venne

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik heb een excelsheet met zeer veel kolommen. Bij het invullen mag slechts 1 kolom gebruikt worden. Bij het volgende invullen zo ook, maar dat kan dan 1 *andere* kolom zijn.
Om fouten te vermijden zou ik graag de overige kolommen onbeschikbaar maken.
Bestaat daar een eenvoudige oplossing voor?

Globaal werkt Excel als volgt, per cel geef je op of deze geblokeerd is of niet, standaard staan alle cellen op geblokeerd, dat betekend dat als je een werkblad beveiligd (onder extra) geen enkele cel gewijzigd kan worden.
Bij celeigenschappen (rechtermuisknop) heb je het tabje Beveiliging, hier kan je het vinkje Geblokkeerd weg halen, deze cel zal dan na het beveiligen van het blad toch te wijzigen zijn.

T.a.v. je vraag, het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt. Met name 'Bij het volgende invullen' is onduidelijk.
Wil je dat gebruikers eerst de waarden in een bepaalde kolom vullen, bv cellen A1 t/m A10 (dus cellen in kolom A) voordat ze cellen B1 t/m B10 (kolom B) mogen vullen, of bedoel je wat anders?

Het invullen van het formulier gebeurt periodiek. Bij elke beurt komt één bepaalde kolom aan de beurt. De volgorde daarvan staat niet vooraf vast, maar als er ingevuld wordt komen alle data in dezelfde kolom. Bijhoudens voor correcties wordt een bepaalde kolom slechts 1x ingevuld.

Bedoeling is dus enkel de kolom waarin geschreven zal worden vrij te geven. Dat moet niet vooraf geprogrammeerd zijn, de gebruiker zelf zal de kolom kiezen die hij zal invullen.

Als de gebruiker zelf de kolom kan kiezen, wat heeft het dan voor zin het hele blad behalve die ene kolom te beveiligen?

Hoe laat de gebruikers de kolom waarin hij wil werken kiezen?
Ik kan me voorstellen dat daaraan een macro hangt die afhankelijk van de keuze de beveiliging van die kolom af haald.

De gebruiker kiest een kolom in functie van de datum. Alle data ivm een bepaalde dag komen in dezelfde kolom. Tijdens een bepaalde sectie wordt slechts 1 kolom gebruikt.
Ondertussen moet de gebruiker elders informatie opzoeken, of hij moet gewoon een andere taak uitvoeren, maw het invullen wordt onderbroken. Zo bestaat het gevaar dat bij het hernemen van de taak in een verkeerde kolom verdergewerkt wordt. Dat laatste hoop ik te voorkomen.

Is het misschien mogelijk alle kolommen behalve één specifieke kolom, te beveiligen?

Voeg even een stukje van het bestand toe, want dit lijkt mij voor niemand helemaal duidelijk.

Zoals Withaar al aangeeft, als vooraf niet bekend is welke kolom er beschreven mag worden, kun je de rest van de kolommen ook niet beveiligen...

behalve dat lijkt het me beter met rijen te werken, want het lijkt toch een beetje op een database..........(dacht ik)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan