SLI versus Crossfire

Status
Niet open voor verdere reacties.

PdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Berichten
278
Met de selectie van een nieuw moederbord voor een upgrade van mijn desktop kom ik telkens de kreet tegen : Crossfire ondersteuning.

Nu heb ik twee Nvidia grafische kaarten ; 9600 en 8800GT - Zal dus nooit Crossfire gebruiken. Trouwens ik kan ook geen SLI gebruiken omdat het twee verschillende grafische borden zijn ! Nu is mijn vraag of een moederbord van ASUS P5Q3 wel deze Nividia kaarten ondersteund omdat er bij de Alternate site Crossfire ondersteuning bij dit bord staat. Ik ga dus twee grafische kaarten gebruiken met twee schermen - onafhankelijk van elkaar Het hoofdscherm voor een simulatie en het tweede scherm voor ondersteunende applicaties.

Quote : De P5Q3 van Asus ondersteunt één Intel® Socket 775 processor samen met maximaal 16 GB aan geheugen. Verder zijn er twee PCIe x16 2.0 sloten aanwezig (met CrossFire ondersteuning) voor een videokaart en kunnen er SATA apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken DDR3 etc. niet : Unquote.

Wat bedoelen ze in hemelsnaam met Croosfire ondersteuning voor EEN videokaart. Ik heb de helpdesk van Alternate gebeld maar kreeg daar geen duidelijk of helder antwoord. Dus ik probeer hier mijn vertrouwde vraagbaak maar mijn probleem met deze aankoop op te lossen. Peter
 
Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat het geen SLI ondersteunt. Het zit zo.

Crossifre is voor ATI videokaarten. Hierbij kan je twee (,drie of vier) verschillende videokaarten (mits uit dezelfde serie dus HD48XX werkt niet met HD46XX) maar ook twee (,drie of vier) dezelfde. Crossfire (ookwel CFX genoemd), wordt bijna altijd gratis ondersteunt. Moederboard fabrikanten kunnen gratis de code krijgen van ati. Hierdoor is het op veel mobo's toegepast. Het is immers toch gratis en anders wordt dat tweede pci-e slot bijna nooit benut.

SLI is van nvidia en werkt dus alleen met nvidia kaarten (CFX werkt alleen met ATI kaarten). Een SLI-licentie is echter niet gratis. Nvidia wil hier nog steeds geld voor krijgen. Met als resultaat dat op goedkopere mobo's alleen CFX wordt ondersteunt en niet SLI. Bij SLI moeten de twee videokaarten identiek zijn. Dus een 9600 werkt NIET in SLI met een 8800. Het enige waar de kaarten in mogen verschillen is het geheugen. Dus een 8800 gtx 512 mb kan werken met een 8800 gtx 256 mb geheugen. Je kan dan slecht 256 mb gebruiken (bij SLI en CFX neem je het geheugen van 1 videokaart. NIET 2 zoals veel mensen denken. Je kan het NIET bij elkaar optellen). SLI is ook iets minder efficiënt dan CFX. Elke videokaart erbij levert grofwef 50~60% op. Bij CFX is dat 60~70%.

Je kan echter wel bij Nvidia kaarten physx gebruiken. Dit mag je wel doen met 2 verschillende kaarten. Je zou dus evt. de 8800 gtx als hoofd kaart kunnen gebruiken en de 9600 voor de physx. Het levert waarschijnlijk niet heel veel extra performance op maar waarschijnlijk toch wat om gelukkig van te worden.
 
SLI en Crossfire

Dus als ik het goed begrijp is de Crossfire ondersteuning een stukje software op het moederbord en verder niks.... Het is dus mogelijk om twee nvidia kaarten op dit ASUS bord te plaatsen zonder in de problemen te komen omdat het geen ATI kaarten zijn ? ... er is namelijk geen Nvidia software op het moedrbord begrijp ik uit bovenstaand. OF komt al de NVIDIA ondersteuning vanuit de drivers die geladen worden ter ondersteuning van de kaarten?
 
Nee. Je kan geen SLI draaien op dat moederboard. En daarnaast kan je niet twee verschillende nvidia kaarten gebruiken voor SLI. SLI en CFX zijn beide stukjes software op het moederboard. Alleen SLI is duur en van NVIDIA en CFX gratis en van ATI. CFX MOETmet ATI kaarten. SLI MOET met Nvidia kaarten.
 
Ja, dat is luid en duidelijk over gekomen. Bedankt voor de hulp - Ik ga NOOIT CSF of SLI gebruiken. Heus niet ! Wel een mooi moedrbord P5Q3 kopen voor 119 euro bij Alternate met een Q9650 processor en 4Gbye DDR3 geheugen en gebruik uit de oude opstelling de twee Nvidia kaarten Dan ben ik weer top of de bill. Bedankt voor de snelle respons en duidelijke uitleg. groeten
 
Je hebt door dat als je 2 videokaarten gaat gebruiken je sowieso SLI of CFX moet gebruiken. Anders kan het niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan