Hallo,
op mijn site heb ik afbeeldingen die gebruikers als favoriet moeten kunnen opslaan.
Ik heb al een tijd je zitten denken wat het beste is voor de database maar kan er niet uit komen.
De huidige database heeft
gebruikers
(gebruikersid ,adres, mail, enz)
en
afbeeldingen
(afbeelding id, afbeelding url)
Mijn ideeën voor de database.
1.
In de tabel afbeeldingen een veld met favoriet.
in dit veld favoriet de waardes gebruikersid van alle gebruikers gescheiden door een komma.
2.
In de tabel gebruiker een veld met favoriet
in dit veld favoriet de waarde afbeeldingid van alle afbeeldingen gescheiden door een kommma.
3.
een aparte tabel favoriet met de velden afbeelding id en gebruiker id.
en dan als iemand een afbeelding toevoegd een nieuwe rij aanmaken met afbeeldingid en gebruikerid.
bij optie 1 en 2 moet ik alles apart halen omdat het gescheiden is door een comma.
bij optie 3 krijg ik veel meer rijen.
wat is de beste optie of heeft iemand een beter idee?
op mijn site heb ik afbeeldingen die gebruikers als favoriet moeten kunnen opslaan.
Ik heb al een tijd je zitten denken wat het beste is voor de database maar kan er niet uit komen.
De huidige database heeft
gebruikers
(gebruikersid ,adres, mail, enz)
en
afbeeldingen
(afbeelding id, afbeelding url)
Mijn ideeën voor de database.
1.
In de tabel afbeeldingen een veld met favoriet.
in dit veld favoriet de waardes gebruikersid van alle gebruikers gescheiden door een komma.
2.
In de tabel gebruiker een veld met favoriet
in dit veld favoriet de waarde afbeeldingid van alle afbeeldingen gescheiden door een kommma.
3.
een aparte tabel favoriet met de velden afbeelding id en gebruiker id.
en dan als iemand een afbeelding toevoegd een nieuwe rij aanmaken met afbeeldingid en gebruikerid.
bij optie 1 en 2 moet ik alles apart halen omdat het gescheiden is door een comma.
bij optie 3 krijg ik veel meer rijen.
wat is de beste optie of heeft iemand een beter idee?