Slo op start van worddocument

Status
Niet open voor verdere reacties.

gjtijs

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2003
Hallo, Geachte Helmij Form, leden
Al enige tijd heb ik het euvel dat mijn worddocumenten slo op starten of wel het vrij lang duurt voor het worddocument zich opent.
Nieuwe lege documenten laat zich wel direct openen
Systeem XP pro
Fysiek geh. 1536 mb
Office 2003

bvd. gjtijs

Tja, een beetje een speld in en hooiberg.

Waar ik het eerste aan denk is dat je harde schijf aan onderhoud (opruimen oblate bestanden en defragmentatie) toe is.

En het tweede dat opkomt is dat je virusscanner te weinig (interne) geheugenruimte krijgt en daarom meer tijd nodig heeft om het document te scannen.

Maar er kunnen ook veel trivialere oorzaken zijn, zoals een vervuild register of een overmaat van pictogrammen op je Desktop.
Of je hebt veel woorden toegevoegd aan je spellingscontroler en die niet gesorteerd.
Of...

Dit oplossen wordt een kwestie van trial en error, vrees ik.

Dat het zoeken naar een speld in en hooiberg is heb ik inmiddels ondekt.
Heb alle aangedragen mogelijkheden afgewerkt
HET RESULTAAT IS NOG STEEDS HET ZELFDE
DES AL NIET TERMIN BEDANKT.

Alleen met het onderstaande weet ik geen weg.
En het tweede dat opkomt is dat je virusscanner te weinig (interne) geheugenruimte krijgt en daarom meer tijd nodig heeft om het document te scannen.

gr. gjtijs

De virusscanner 'berekent' of een bestand een virus heeft. Sinds de introductie van Vista, dat een viermaal zo groot beslag legt op het 'vaste' deel van het RAM geheugen, zijn veel virusscanners ingesteld op het vastleggen van eigen geheugenruimte boven dat segment, ook als je geen Vista gebruikt.

Wanneer je eigen pc geen Vista gebruikt, of slechts net voldoet aan de minimumvoorwaarden, gaat de scanner over op 'swappen', dwz dat na iedere berekenig een deel op schijf wordt geschreven, in de volgende stap weer wordt gelezen, dan weer wordt weggeschreven.
Dat lezen en schrijven zijn mechanische handelingen die veel meer tijd kosten als verwerking binnen het interne geheugen.

Bij een bestaand document wordt de viruscontrole uitgevoerd. Bij een leeg document is er niets te controleren, dus dat is snel klaar.

Tot zover de uitleg.

Ik heb gemerkt dat bij mij ook het opstarten van Word (ik gebruik thuis Office 2000) zonder enig document trager is dan bv verleden jaar. Tenzij ik de virusscanner uitschakel. Dan is het floep en klaar.
Dacht ik eerst nog dat het lag aan AVG, maar op de cursus pc's met Norton is het ook zo. Die cusruspc's zijn nieuwer en groter dan mijn pc thuis, maar ook niet overdreven. Kennelijk zoeken nieuwe en ge-update virusscanners eerst naar hogere RAM-adressen, en als die er niet zijn wordt een lager RAM-adres gezocht.

Een andere mogelijkheid voor de traagheid zou overigens kunnen zijn dat je nieuwe lettertypen hebt geinstalleerd. Kan ik niet in een paar regels uitleggen, maar lettertypen worden geladen via een groot aantal bestanden, dat kan ook anders, maar als ze in het windows/system segment op schijf staan worden ze ingelezen ook als ze niet worden gebruikt.
Ik noem het maar omdat het een andere speld in de hooiberg kan zijn, kan ik niet zien vanaf hier.

Groeten,

Bedankt voor de gegeven info,
Ik heb u uitleg voorgelegt aan NOD32 afd. ondersteuning, die mij het volgende antwoorden
------------------------------------------------
Dit probleem doet zich niet vaak voor, maar is wel bekend. Wanneer u DMON uit zou schakelen is AMON altijd nog aanwezig die ALLE bestanden scant op het moment van diskactiviteit. Wat voor u een uitkomst zou kunnen bieden is wellicht de 3.0 versie. Hieronder ziet u de mogelijkheden.

Wij verwachten zeer binnenkort de Nederlandse versies van ESET NOD32 Antivirus 3.0 en ESET Smart Security te kunnen leveren. De ESET Smart Security bevat dezelfde antivirus en antispyware scanner, maar is aangevuld met een ingebouwde firewall en spamfilter.
-----------------------
Office 2003, worddocument start nu sneller op, maar om dele van een antivirus uit te moeten schakkelen koop ik naturlijk dat programma niet, ik wacht af hoe de nieuwe versies werkt anders zal ik waarschijnlijk over stappen naar een ander programma
----------------
U, mijn dank. gjtijs

Aan mij werd de vraag door de watchdog@ helpmij.nl is je vraag opgelost
nee eigenlijk niet, als ik software koopt dan verwacht ik ook dat je het volledig kan gebruiken, dat geld voor het virusprogram NOD32 maar zeker ook voor Office 2003
Je mag toch verwachten dat de programma’s die je koopt ook comfortabele aan elkaar zijn, of dat ze op zijn minst er melding van maken.
De gratis OpenOffice.org.2.3 kent deze problemen kennelijk niet, deze opent alle optie’s snel en zonder problemen.

Misschien is er een amateur, die een beter antwoord kan geven op mijn eerder gestelde vraag aan de commercieels.

bvb.dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan