De virusscanner 'berekent' of een bestand een virus heeft. Sinds de introductie van Vista, dat een viermaal zo groot beslag legt op het 'vaste' deel van het RAM geheugen, zijn veel virusscanners ingesteld op het vastleggen van eigen geheugenruimte boven dat segment, ook als je geen Vista gebruikt.
Wanneer je eigen pc geen Vista gebruikt, of slechts net voldoet aan de minimumvoorwaarden, gaat de scanner over op 'swappen', dwz dat na iedere berekenig een deel op schijf wordt geschreven, in de volgende stap weer wordt gelezen, dan weer wordt weggeschreven.
Dat lezen en schrijven zijn mechanische handelingen die veel meer tijd kosten als verwerking binnen het interne geheugen.
Bij een bestaand document wordt de viruscontrole uitgevoerd. Bij een leeg document is er niets te controleren, dus dat is snel klaar.
Tot zover de uitleg.
Ik heb gemerkt dat bij mij ook het opstarten van Word (ik gebruik thuis Office 2000) zonder enig document trager is dan bv verleden jaar. Tenzij ik de virusscanner uitschakel. Dan is het floep en klaar.
Dacht ik eerst nog dat het lag aan AVG, maar op de cursus pc's met Norton is het ook zo. Die cusruspc's zijn nieuwer en groter dan mijn pc thuis, maar ook niet overdreven. Kennelijk zoeken nieuwe en ge-update virusscanners eerst naar hogere RAM-adressen, en als die er niet zijn wordt een lager RAM-adres gezocht.
Een andere mogelijkheid voor de traagheid zou overigens kunnen zijn dat je nieuwe lettertypen hebt geinstalleerd. Kan ik niet in een paar regels uitleggen, maar lettertypen worden geladen via een groot aantal bestanden, dat kan ook anders, maar als ze in het windows/system segment op schijf staan worden ze ingelezen ook als ze niet worden gebruikt.
Ik noem het maar omdat het een andere speld in de hooiberg kan zijn, kan ik niet zien vanaf hier.
Groeten,