• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sloom Excel werkblad. Wat is de oorzaak??

Status
Niet open voor verdere reacties.

koosl

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2006
Het komt bij ons regelmatig voor dat er in een Excelbestand een tabblad bij is waar een of andere opmaak of iets anders in zit waardoor het een sloom werkblad wordt.

Als je bv in cel A1 gaat staan en je loop met je muis naar beneden dan begint hij bv bij cel A6 heel sloom te worden. Een stuk verderop gaat het dan weer goed.

Nu is de bijlage maar heel klein, maar het bestand zelf wordt er ook sloom door. Het saven en openen wordt ook heel sloom.
Ook het wisselen van tabblad gaat dan bij het desbetreffende tabblad sloom.

Wie weet de oorzaak??

Bijlagen

koosl,
Het bestandje heb ik bekeken maar kan daar geen slomigheid in ontdekken. M.a.w. loopt dit gewoon goed. Je hebt het zelf al over de opmaak, zit er geen overdaad aan opmaak in het bestand? Is het bestand niet erg (te) groot? Zo zijn er een aantal zaken waar je naar kunt kijken. Ontdoe het bestand eens van (overtollige) opmaak. Mogelijk zit(ten) er ook koppelingen in naar andere bestand(en). Dit zijn zomaar wat aandachtspunten waar je naar kunt kijken.

Cor, ik heb ook al Findlink gebruikt, maar er zijn geen links naar andere bestanden of naar andere tabbladen.

Misschien valt het hier op omdat sommige hier nog met een Pentium3 weken.
(niet meer de allersnelste PC's en nogal veel werkgeheugen gebruiken)

Ik kan ook niets in de opmaak ontdekken maar het is raar dat het in dit geval bv bij cel A6 begint en iets verder is het weer normaal.

Er zitten ook geen macro's in. Zover ik heb kunnen zien zelfs geen voorwaardelijke opmaak.

Ik zeg wel opmaak, maar dat komt omdat ik niet meer weet waar ik het in moet zoeken.
Als ik dan alles kopieer en de waardes plak in een nieuw tabblad is het over.
Zelfs als het tabblad er dan ogenschijnlijk er hetzelfde uitziet.

koosl,
Het is van afstand natuurlijk niet te bekijken. Is het mogelijk om het bestand hier neer te zetten?

Cor, het is niet het gehele bestand dat dan hapert, het is maar 1 of soms 2 tabbladen.

1 voorbeeld tabblad heb ik bovenaan als bijlage toegevoegd.

koosl,
Zoals gezegd is daar niks mis mee op mijn computer.

Ik heb toevallig vandaag alles weer gerepareerd, maar als ik binnenkort weer zo'n tabblad heb, wat dan echt weer sloom gaat dan zal ik dat als bijlage uploaden.

Ik kan me voorstellen dat het met een snelle PC niet of nauwelijks opvalt.

Misschien ondertussen alvast bij andere "helpmij" lezers met een niet zo snelle pc??

1.8 ghz met 1 giga RAM(lijkt me het enigste dat van invloed is in excel) Alles gaat zeer vloeiend, bij het scrollen nog geen 20 procent cpu gebruik. RAMgeheugen zit op 253 MB en als ik excel afsluit op 252 MB. Lijkt me dat het pas op een pentium 1 100 mhz met 64 RAM(xp)mag beginnen slomer worden.

Het is niet zo dat hij steeds en overal sloom is, het is ongeveer hetzelfde als je door een lange buis zou moeten kruipen. Op een bepaald punt in die buis zit dan een vernauwing
dus kun je langzamer kruipen. Ben je hierdoorheen dan gaat het weer sneller.

Dus scroll ik op mijn pc in dit bestandje, dan gaat hij direct in het begin goed. Een heel klein stukje verder iets slomer, en daarna weer goed.

Er moet dus wel degelijk iets in het bestandje zijn wat dit veroorzaakt.

Zit je cpugebruik dan op 100 procent in taakbeheer op het moment dat hij slomer wordt??(hoeveel ram heb je en hoe snel is je cpu?)

Ik heb ontdekt dat het ergens bij cel A6 begint. kopieer ik deze cel naar beneden dan wordt ook dat gedeelte sloom. CPU gebruik loopt op tot wel 100%.
Typ ik echter gewoon in cel A9 precies hetzelfde in dan gaat het wel goed.
Als ik deze dan naar beneden sleep lopen deze cellen vervolgens snel en is er niets aan de hand. (behalve dan nog op de plaats van ongeveer cel A6)

Het rare is dat er in de andere kolommen niets aan de hand is. Maar als de pagina gaat scrollen heb je er wel last van.

Vandaar dat ik zeg dat het iets in de opmaak moet zijn van de cellen van kolom A en dan begint het ongeveer bij A6.

Ik heb enkele plaatjes toegevoegd in de zip file van Taakbeheer en Systeem Beheer.

Bijlagen

koosl,
Een voor jou schrale troost, ook nu bemerk ik enige vertaging zoals jij die aangaf. En dat op een pentium 4 met 510 mb ram.
Helaas geen oorzaak kunnen ontdekken.:(

Ik heb een paar cellen van het werkblad gewoon overgetypt (A6 A7 en A8.)
En het probleem heeft zich niet meer voor gedaan.

Deze regels werden soms naar een ander werkblad of gewoon naar beneden gekopieerd,
met als gevolg dat het "slome" dan op meer plaatsen kwam te zitten, zodat het echt een probleem was als je iets in dit bestand moest doen.

Blijkbaar was er in dat werkblad zelf iets verminkt.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Koosl.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan