SMART error die zichzelf oplost?

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxieboy34

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Ik heb gisteren een Seagate 7200.11 500GB gekocht omdat mijn oude 250GB dood was. Formatteren ging lekker snel, meteen Dualboot Vista x64 met Ubuntu derop. Alles ging goed, totdat ik ging defragmenteren. Er kwam ineens een error dat er iets was met SMART en dat ik de zooi moest backuppen en mn HD daarna moest vervangen. Ik vond het allen erg gek, want de HD was gewoon lekker snel en maakte ook geen raar geluid. Ik dus Seatools laten lopen en toen bleek dus SMART, short DST en long DST te failen. Ik dus in speedfan gekeken wat er precies aan de hand was. Daar zag ik dat de seek error rate rood was (value:30, worst:30, warn:30) De fitness en performance van m'n HD waren 0%. WTF!?! Ik heb maar eens gereboot, en toen kwam er dus ook zo'm SMART error bij 't opstarten. Daarna meteen Chkdsk gedaan en toen was alles weer goed. Ook Seatools was weer OK. In speedfan echter was het een ander verhaal. De seek error rate was nu 31 i.p.v. 30, niet echt beter dus. De fitness en performance waren beiden 1%. Hoe kan dit? Schommelt de HD misschien op het randje van de afgrond? En zo ja, wat moet ik dan?
PC pecs:

ASUS P5QL Pro
Core2Duo E8400
4GB Kingston RAM
ATI HD4850
Seagate 7200.11 500GB HD
PCPower & Cooling 500Watt PSU
1 DVD lezer en een brander

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Max.

EDIT: De waarde is weer gezakt naar 30!
speedfan.JPG

Een shot van de daaropvolgende Windows error:
SMARTerror.JPG

Ik heb nog in een forum gelezen dat ik m'n HD eens moet formatteren als FAT32 en dan weer als NTFS. Dit wil ik wel doen, maar als het niet hoeft liever niet natuurlijk.

De waarde is weer gestegen, hij was zelfs even op 32, nu weer op 31. Ik heb zeg maar "uitgevonden" dat ik met chkdsk de seek error rate tijdelijk kan verlagen. Maar er definitief vanaf zijn is wel handig. Iemand? Weet misschien iemand of het nut heeft om de HD weer eens helemaal leeg te maken en een paar keer te formatteren? Ik heb namelijk de eerste keer het zooitje geformatteerd met Ubuntu...

Max.

Laatst bewerkt:
Niemand heeft blijkbaar zin om te antwoorden hier...
Maar dat makkt nu niet meer uit, de disk werd met de seconde langzamer en dus heb ik hem maar gebruik gemaakt van mijn garantie...
Gelukkig heb ik de HD gekocht bij cool-prices, de RMA service is daar erg goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan