SME Server Handleiding in nederlands & netwerk-kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hederik

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2008
Beste Helpmij-ers,

Ik ben van plan thuis een server op te zetten (homeserver) van SME-server (contribs.org)

Nou ben ik hier, verbonden via LAN met internet, dus met kabel, naar een draadloze repeater (die het singaal vanaf beneden van de router, naar boven versterkt), dus in feite niet echt bedraad, maar hij ziet hem wel als bedraad.

En ik kan ook nog draadloos verbinding maken met de router beneden (singaal sterk genoeg, ik zit er recht boven) Dat doe ik dan met een Gigaset USB-Adapter dus voor draadloos.

Nou is mijn vraag, kan ik op deze manier een SME Server opzetten??
Of moet ik echt 2 netwerk kaarten BEDRAAD hebben, in principe heb ik nu dus 1 bedraad en 1 onbedraad, kan dat?? Kan ik zo SME server gebruiken???

En waar is een handleiding in het nederlands te vinden??? Is me een raadsel.

P.S: Als ik het in de verkeerde sectie heb geplaatst, excuses, ik kan de goeie echt niet vinden(misschien moet ik me ogen beter gebruiken??)

In de meeste Linux-georiënteerde distributies is draadloos verkeer niet of slecht ondersteund.
hier vind je enige nederlandstalige informatie over SME server, en ook op deze link (engelstalig).
hier staat dat ong. 94% van het pakket in het Nederlands vertaald is, maar of de documentatie ook in het Nederlands beschikbaar is blijft duister. Zover ik kan zien lijkt díe alleen in het Engels en Duits beschikbaar te zijn.

Wat ik alvast voor je gelezen heb is dat je geen gebruik kunt maken van SATA-schijven (behalve als je die in de BIOS als IDE-schijf laat voordoen).
Verder moet je draadloze/bedrade netwerkkaart worden ondersteund in Red Hat Enterprise Linux 4. Documentatie van deze Red Hat staat hier, waarbij de hardware-ondersteuning hier staat, bij Version 4. Hierbij teken ik aan dat daar ******* weinig 'losse' componenten worden genoemd, en eigenlijk alleen volledige server configuraties.

Kijk maar even wat verder hiermee; evt. kunnen we dan o.b.v. specifieke vragen nog op zoek gaan naar meer informatie.
Alternatief laat je gewoon het hele project schieten als je het idee krijgt volledig in het onbekende te duiken. Persoonlijk denk ik dat dat het geval is... :rolleyes:

Succes,

Tijs.

Beste,
Bedankt voor het antwoord.

Ik duik echt niet volledig in het onbekende, ik gebruik SME al langer, alleen dan niet op een normaal werkstation als dit, met draadloos internet. Vandaar mijn vraag.

Hartstikke bedankt!

Nog een ding, ik moet echt aan die nieuwe versies van SME server wennen, nu zit er ook opeens de optie voor webserver bij, nog nooit gezien.

Configuring Your System Name and Domain Name
As shown below, your next step is to enter the primary domain name that will be associated with your SME Server. (You can later configure other virtual domains that work with the server.)

Wat moet ik daar neer zetten????

Mag ik zelfs iets verzinnen, als bijv: servervanmij.com
Of moet ik zelf een host hebben, bijv. op mijn eigen pc met xammp of een andere webserver, en dan dat adres daarvan instellen???

Wat dit betreft ben ik inderdaad nieuw met dit soort dingen.
Ik hield het vroeger maar op Printer sharing, nog nooit van webserver gehoord van SME.

In de huidige versie zit een webserver geïntegreerd, ik meen Apache webserver-software.
Als je die functionaliteit niet in werkelijkheid gaat gebruiken, dan kun je gewoon zelf een domein bedenken, zoals mijndomein.nl

Succes,

Tijs.

Beste,
Ik wou hem dus wel werkelijk gaan gebruiken.

Maar hoe moet ik dat nou doen???

De handleiding is echter alleen in het engels en duits te vinden, en zelfs daarvan wordt ik niet veel wijzer. :o

Thanksx.

Het is mij teveel om helemaal in dat SME server ding te duiken.

Hopelijk heeft iemand anders hier op het forum wat meer (nederlandstalige) informatie voor je.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan