SMTP Poort altijd 25?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuning4you

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
328
Is een SMTP poort altijd 25? normaal niet zeker?
Hoe kan je dit nagaan op een exchange server welke poort deze gebruikt voor SMTP?
 
Ja
Je kan controleren welke poort jou exchange server gebruikt door in de exchange system manager naar je default smtp virtual server tegaan en dan naar de properties.
Hier staat het gebruikte adres en klik je op advanced dan zie jet het gebruikte poort nummer staan (en kun je het evt wijzigen)
 
De standaard poort is 25, dat klopt.
Ook poort 587 wordt wel gebruikt voor SMTP.

Daarnaast kan door een systeembeheerder nog een andere poort boven de 1024 en lager dan 65536 toegewezen worden aan een SMTP-server.
 
Jawel maar alle mail-verkeer wordt toch altijd over poort 25 verzonden? Anders zou je voor andere mail-systemen niet bereikbaar zijn. Als je een andere poort op je smtp instelt, zal poort 25 bij je internettoegang wel vertaald moeten worden naar het door jou ingesteld poort-nummer.

Ter controle kun je ook een telnetsessie op poort 25 naar je exchange-server openen.
 
Jawel maar alle mail-verkeer wordt toch altijd over poort 25 verzonden?

Dit klopt niet.

Pop3 komt over het algemeen binnen op poort 110
SMTP gaat over het algemeen naar buiten op poort 25

Door een systeembeheerder kunnen deze poorten naar gelang zijn/haar wensen aangepast worden.
Een voorbeeld is GMail. Daar wordt voor inkomend (pop3) poort 995 en voor uitgaand(SMTP) poort 465 gebruikt.
 
Inderdaad!!! Je hebt helemaal gelijk!!!
Als ik beter had nagedacht, had ik het kunnen weten. Het gmail voorbeeld is een goeie.
Maar wat ik dan eigenlijk niet snap is het volgende:
Ik heb mijn exchange-smtp ingesteld op poort 25. En in de domein editor een MX-record aangemaakt. Stel als ik mijn smtp op een andere poort instel, hoe komt de mail verzonden aan mijn exchange dan aan? Binnenkomende externe mail zal dan aan poort 25 aankloppen bij mijn exchange-server? Of kun je in je domein-editor bij het MX-record aangeven welke poort gebruikt moet worden of op andere wijze het juiste poortnummer aangeven?
 
@Nadir: Als je je mail-server niet op poort 25 kunt of wilt draaien, dan zul je voor je SMTP-mail een mail-relayer/mail-forwarder nodig hebben die de mail doorstuurt naar de poort die wél beschikbaar en ervoor ingesteld is.

Natuurlijk zul je wel het MX record in DNS voor je mail-domein dan moeten laten verwijzen naar het ip-adres van de relayer.

Zie deze posting voor iets dat ik zelf nu ook gebruik.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan