SMTP redirecten om 'relay access denied' te omzeilen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

spongepro

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem.
Wanneer gasten zich aanmelden bij ons netwerk en vervolgens een mail willen verzenden, lukt dat niet. Vanwege het feit dat ze een andere smtp-server gebruiken dan de provider die wij gebruiken.
Dit betekent dat de eindgebruiker zijn smtp-instelling zal moeten wijzigen.
Ik zoek echter een oplossing die dit automatisch doet, zonder dat de klant hiervoor wat hoeft te doen.
Bijvoorbeeld dat de gateway de gebruikers smtp-instelling vervangt met onze smtp-server.
Mijn vraag is dus: is dit mogelijk, en zo ja, welke mogelijkheden zijn er?

Alvast bedankt.

Hai,

ik weet weinig van je situatie af. met wat meer info, zou ik je beter kunnen helpen.

Ik ga er van uit dat je een Exchange server hebt op de zaak. Daar staat de smtp van jullie provider op ingesteld onder "default SMTP connector" waarschijnlijk.

Als je nu bij de eindgebruiker het adres van de exchange server insteld dan zou hij via jullie exchange server het mailtje moeten sturen en dan gaat het mailtje ook daadwerkelijk thuisgebruiker>exchange>smtp

onder administrative groups>je server>protocols>smtp>default smtp virtual server. en daar de eigenschappen, kun je onder tabblad "Acces" en dan "connection" kun je ip-adressen toegang geven tot de exchange. ook zit hier een Relay knop maar dat is voor interne IP's.

mocht ik je helemaal verkeerd begrijpen of je hebt nog vragen dan hoor ik het wel.

Beste ScorpionX, bedankt voor de reactie.
De situatie is meer te vergelijken met een evenement. De gasten hebben niets te maken met onze infrastructuur. Ze maken er slechts gebruik van om verbinding te maken met het internet voor bijvoorbeeld internet en e-mail. Omdat de gasten hun eigen e-mail instellingen hebben kan dit een probleem vormen.

Ik heb er nogmaals over nagedacht en ben met de volgende oplossing gekomen:

Wanneer een gast een mail probeert te verzenden, gaat er een e-mail met port 25 naar bijv. smtp.ziggo.nl, dit wordt ge-redirect. Als je je echter bevindt in een xs4all netwerk kan je dus niet ziggo bereiken (relay access denied).
Ik wil daarom kijken wat de mogelijkheden zijn van mijn router/firewall om dat IP-adres van smtp.ziggo.nl om te zetten naar smtp.xs4all.nl.

Wat denken jullie van de oplossing?

klinkt wel als een mogelijke oplossing, of het daadwerkelijk in praktijk zal werken weet ik niet.

Hmm, ik ben ook erg benieuwd! Morgen zal ik het in de praktijk proberen te brengen! De resultaten zal ik dan hier posten, voor de mensen die benieuwd zijn ;)

Ik ben benieuwd of je oplossing heeft geholpen, het klinkt namelijk best goed :)

beste, de oplossing heeft inderdaad geholpen!

zie de pics hieronder!

Oplossing!
avsmth.png

Resultaat!
k392l1.png

Wat mij betreft kan er een slotje op!

Inderaad een goede, mooi dat de router het ondersteunt :thumb:

Vergeet niet om bovenaan het topic aan te klikken dat de vraag is opgelost, dat houdt het forum overzichtelijk :D

Op zich een mooie oplossing voor de 'dienst' van de lokale systeem beheerder.
Er kleven mijns inziens wel bezwaren aan: Voor welke providers moet je allemaal je firewall gaan aanpassen en hoe onderhoudt hje dat? Er zijn bazen, die het niet accepteren daarvoor beheerderes uren beschikbaar te stellen!

Nu echter de vraag andersom bezien: wat moet die eindgebruiker in zijn algemeenheid doen, wanneer hij vandaag bij bedrijf X en morgen bij bedrijf Y is? Je kunt toch niet overall vragen de router te laten bij stellen?

Jan Meijer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan