• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

snel bestanden vergelijken excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

huppelpaard

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2018
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing wat veel gebruikt gaat worden.
wij werken met heel veel leveranciers en artikelen en soms is er een controle nodig om bestanden met elkaar te vergelijken.

wat wil ik bereiken?
- een controle of artikel nummers kloppen bij die ene leverancier
- een controle of de artikel prijs nog klopt wat in ons systeem staat.

alles kan met excel gecontroleerd worden

wij werken met losse bestanden (per leverancier) dit zou naar mijn ogen ook 1 bestand kunnen zijn dmv een power query.

Wat is er aan de hand?
Mensen wijzigen soms realtime gegevens en die komen niet overeen met de originele importeer lijsten.
wanneer een lijst opnieuw geïmporteerd wordt dan worden de realtime prijzen overschreven.

Ik zoek dus een oplossing om 2 excel bestanden te vergelijken met elkaar. (wij kunnen realtime prijzen exporteren naar excel)

Nu heb ik meerdere opties:
namelijk:
Per bestand via beeld naast elkaar weergeven en visueel controleren.
voorwaardelijke opmaak toepassen op dubbele waardes
verticaal zoeken toepassen eventueel index/vergelijken

Je moet je voorstellen dat als alles in 1 bestand staat er 1.000.000 regels zijn en indien er losse bestanden vergeleken worden max 250 regels. de kans dat in 1.000.000 1 dezelfde waarde voorkomt is groter dan dat je losse bestanden vergelijkt.

hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Allereerst de data standaardiseren en opschonen
  1. voorloop/naloop spaties, tabs, andere tekens verwijderen zodat artikelnummers echt nummers zijn
  2. De standaard excel functie "duplicaten verwijderen" gebruiken op alle kolommen
  3. Met aantallen.als-formule controleren op duplicaten (heb je er meer dan 2 dan verschillen b.v. de prijzen)

Wat ik soms doe is per regel met de textjoin-functie met scheidingsteken een lange string maken en met de vergelijken-functie kijken als deze lange string in een ander bestand voor komt.

Als veel losse bestanden hebt, kan je alle bestanden samenvoegen, met in een van de eerste kolommen de oorspronkelijke bestandsnaam (de bestanden moeten dan wel allemaal dezelfde indeling hebben)

Werken met tijdcodes zodat je de meest recente data hebt.

Als je een uitgekristalliseerde manier van werken hebt kan je daar een VBA script van maken.

Met een klein voorbeeldbestandje wordt je sneller en beter geholpen

Laatst bewerkt:
bedankt alphamax ik ga hier eens dieper op inzoomen en bekijken hoe dit in het vat te gieten.
voor nu ga ik mij dan verdiepen om te bekijken of alle bestanden dezelfde kolommen hebben en vervolgens verder met je advies.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan