Snel getik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Giobaby

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2005
Hallo,

Van de ene op de andere dag doet mn puter t niet meer.Het enige wat ie doet is een snel getik zonder dat ie opstart. Hier en daar wat mensen gevraagd en die zeiden dat het de harde schijf was. Dus die heb ik vervangen, maar helaas geeft de computer nog steeds hetzelfde geluid, een snel getik en natuurlijk niet opstarten. Weet iemand wat er aan de hand is ?

Groetjes,
Giobaby

Hallo

Mits het "defekt" v/d ene op de andere dag zomaar aanwezig is , gaan mijn eerste vermoedens eerder uit naar een defekte voeding.

Peter

Heb je de kast ook even open gemaakt om te kunnen ontdekken waar het geluid vandaan kwam?

Hoi Peter, dank je voor de snelle respons. Het defect trad idd op, op het moment dat ik de volgende dag de puter wilde opstarten. Toen deed ie al niets meer.
Als het de voeding zou kunnen zijn, wat zou dan een passende nieuwe zijn? Ik heb:

Amd Athlon,.. 2.6 Ghz
512 Mb
80 GB (160GB nieuw gekocht, maar als de 80 het nog doet, wil ik die erbij plaatsen)
Moederbord weet ik niet welk merk, maar tis 300 Watt

Is er nog meer wat je zou willen weten?

Groetjes
Josje

Hallo Frisian,

Bedankt voor je bericht. De kast staat open,.. het geluid lijkt bij de HD vandaan te komen, maar die is nieuw. 160GB. Hetzelfde geluid kwam ook van de 80GB die ik net 1 1/2 jaar heb. Prik mij maar lek *zucht*

Groetjes
Josje

Is het niet de floppydrive die daar bij in de buurt zit? Of een harde schijfkoeler met een defect rotortje?

Hallo Sidi, bedankt voor jouw reaktie.
De floppy zit er net 1 verdieping hoger dan de HD. Het is moeilijk te onderscheiden waar het geluid precies vandaan komt. Ik heb daarom de floppy ontkoppeld en de puter opnieuw opgestart, maar het geluid blijft en komt, in mijn oren, af van de HD of in de buurt daarvan. Maar er zit niets meer in de directe omgeving, behalve een cd brander en een dvd brander op de 2e verdieping, maar als ik daar luister, dan wordt het getik minder. Het getik is het duidelijkst bij de HD. Ben helemaal desperaat :(

Vaak is het moeilijk te horen. Misschien kun je even op de overige koelers een vinger leggen en ze een seconde tot stilstand brengen om uit te sluiten dat het niet de CPU-koeler, de koeler van je videokaart of de koeler van je voeding is. Let op: pak veiligheidshalve een metalen onderdeel van de case vast, raak het moederbord e.d. niet aan en voorzichtig met je vingers.

Hallo

Ik zou eens een voeding lenen van iemand , of indien je een reserve exemplaar hebt , deze eens monteren.

Indien je een voeding moet kopen , een arm en een been kosten die niet hoor .

Uiteraard een mechanisch passend model , en v/h zelfde vermogen of hoger.

Het getik , desondanks v/d harddisk afkomstig , kan nog steeds duiden op een defekte p.supply.

Uiteraard werken de voorziene koelers c.p.u. , etc....

Vooruit lopende op het verhaal , vergeet niet dat x.p. geen schijven groter dan +/- 128G.B herkend , zonder installatie v/d nodige servicepacks , maar uiteraard dient dit beestje eerst weer tot leven te komen.

P.s. : tijdens foutzoeken koppel ik steeds de i.d.e. flatcable en voedinsspanning v/d h.d.d. af , om eventuele stress hierop te voorkomen.

Sidi: Mijn puter knowledge gaat niet zover. Ik kan schroefjes draaien, stekkertjes eruit trekken en ze allemaal weer terugplaatsen op de juiste manier. Ik weet waar de belangrijke onderdelen zitten, videocard, LAN, moederboord, geheugen en de drives. Vooralsnog wist ik dat er 1 cooler was op een machine, maar waar jij t nu over hebt, dat wist ik niet. Waar kan ik de coolers vinden waar jij t over hebt? En hoe breng ik ze tot stilstand?

Peter: Dank voor je respons. Correct me if I am wrong, maar is t niet zo dat als je een nieuwe schijf plaatst, dat die kaal is, zonder OS en eigenlijk zou moeten werken? Maar tis voor mij zeker een punt om te onthouden. Dank je voor de tip.
Wat bedoel je precies met jouw P.S.? i.d.e. flatcable en voedinsspanning v/d h.d.d."? Ik weet niet wat dat is. Kun je mij dat uitleggen?

Dank je

Hoi Giobaby,

Veel knowledge heb je er ook niet voor nodig. De kast staat open, zei je net. Op het moederbord zie je de processor zitten. Daar zit een koelblok en een koeler (fan) op. Als je in het midden van die koeler drukt, zal die langzamer gaan draaien. Als die fan het geluid veroorzaakt, zal dat dus afnemen of verdwijnen. Hoor je geen verandering dan is die het niet. Op je videokaar kan ook zo'n koeler zitten. Zal wel wat lastiger te bereiken zijn. En dan zit er nog een koeler in de voeding van je pc. Die kun je vanaf de achterkant bereiken. Met een flexibel dingetje kun je die tot stilstand brengen. (Rietje of zoiets; let op dat je de rotorbladen niet beschadigd. Vandaar een flexibel voorwerp)

Overigens had ik mijn hoop gevestigd op de diskette drive. Ondanks een ratelende koeler zou de computer in principe wel moeten kunnen opstarten en je gaf al aan dat ie het nog steeds niet doet.

Zie je wel IETS op het scherm? Geeft de computer na het opstarten een aantal piepjes?

Hallo

De i.d.e. flatcable , is de platte , meestal grijze 40 of 80 aderige brede datakabel die met motherboard en harde schijf is verbonden.

De molex connector , is de connector die de massa , +5V en +12 V voedingsspanning leverd aan de harde schijf.(witte konnektor met 4 draadjes , geel , rood en 2 X zwart)

H.d.d. = afkorting voor hard disk drive.

Zonder servicepacks , zal betrokken 160GB uiteraard werken , maar X.P. zal niet meer willen/kunnen herkennen dan +/- 128 GB .

Peter

Laatst bewerkt:
Hoi Sidi,

De fan op de processor geeft geen verandering.Ik zie geen "fan" op t moederbord,... en de fan van de voeding,.. ik weet t niet. De voedingkast is dicht. Maar daar komt het geluid niet vandaan.
De computer start met het getik waar ik het eerder over had. Bij het staten geeft ie GEEN beeld, niet eens een BIOS, helemaal niets.
Ik heb de puter laten lopen met het getik, in de hoop dat t toch iets zou doen, 15 minuten lang,.. maar helemaal niets.

Kun je de harde schijf 's loskoppelen en de computer dan aanzetten? Eerlijk gezegd lijkt het mij vreemd dat het van de schijf komt, juist ook omdat je 'm vervangen hebt.

Iets anders; zit er ook niet toevallig een cd-rom in de drive? (Vind het raar dat die pc ineens niet opstart...)

hoi Peter,

Die draden zitten goed. Ik heb niets veranderd, ander dat ik de 2 kabels heb ontdaan van de oude schijf en ze weer heb gekoppeld aan de nieuwe 160gb schijf. Meer niet. Ik heb mijzelf nog verzekered dat de beide kabels, een die lijdt naar de voeding, waar ik niets aan kan veranderen, omdat die kabeltjes samen met anderen de voedingskast ingaan, waar ik niet bij kan, tenzij ik die kast openmaak.En de andere kabel, die van de HD naar the motherboard gaat heb ik voor de zekerheid nog aangedrukt.
Puter opgestart, maar geen soelaas :(

Sidi, ja er zit een schijf in mn dvd brander, maar die krijg ik ook niet meer open. Tis een NEC 3520? of iets dergelijks. Hijs net 3 maanden oud,.. ik weet niet hoe ik em open moet krijgen. Misschien zou dat de oorzaak kunnen zijn. Maar ik heb wel eerder een schijfje erin laten zitten,.. nooit problemen gehad

Sidi, ik heb de schijf net losgekoppeld en de puter opnieuw opgestart,... maar het getik is hetzelfde, de puter start nog steeds niet

Ik vind t lief dat jullie hebben gereageerd en dat jullie hebben geprobeerd om mij te helpen. Ik ben er zeker wijzer van geworden. En daarvoor wil ik jullie bedanken. Het ziet er naar uit dat ik er zelf niet uit kom en dat ik de kast toch weg moet brengen.

Nogmaals,.. mijn dank is groot.

Groetjes,
Josje

Wij zijn ook vreselijk lief ;) . Maar als je de schijf losgekoppeld hebt gehad weet je in elk geval dat die het niet was. Ik heb verder geen flauw idee.

M.i. zijn er 2 problemen: 1. Het tikkende geluid en 2. Het niet opstarten. En of die twee perse met elkaar te maken hebben kan ik niet beoordelen. Lijkt wel logisch maar hoeft natuurlijk niet. Misschien is het inderdaad geen slecht idee om iemand er naar te laten kijken.

Hallo

Hoe oud is deze p.c. , m.a.w. , is er nog garantie op ???

Gezien de diverse symptomen , lijkt het mij nog steeds een defekte p.suplly te zijn.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan