Snel, schoon, goed werkend en stabiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

navavista

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Als beginnende computeraar wilde ik weten hoe ik mijn pc zo snel mogelijk hou qua internet verbinding (momenteel loopt hij wat traag en valt hij soms gewoon uit) En hoe zorg ik dat hij schoon blijft en stabiel blijft functioneren. Welke programma's zijn hiervoor handig? Ik weet dat teveel programma's op je pc niet goed is. Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kan dat ik zowel Ad-aware als AVG op als scanners op mijn pc geïnstalleerd heb.

Ik weet ook dat je bepaalde onveilige sites moet mijden, vooral als je b.v. dingen gaat downloaden. Wat voor sites zijn dat en waar dien ik dan op te letten?

Alvast bedankt voor tips en suggesties. Alles is welkom, wat er voor mij toe bij kan dragen dat de pc langer en duurzamer mee gaat. Ik heb zelf windows xp.

Heel erg bedankt voor jullie informatie. Ccleaner had ik zelf al. En daar was ik al heel tevreden over. Mijn internetverbinding verliep steeds trager en ik meen er nu achter gekomen te zijn waardoor het komt.

Is het nodig om mijn computer elke te laten scannen op spyware, malware of virussen?
En zo ja waarom? En nee hoeveel dan?

Nog bedankt! Ik kan erg veel met deze info.:thumb::p

Laatst bewerkt:
- Onder XP wijst Internet Explorer standaard bij de instelling van de tijdelijke bestanden een ruimte toe van 10% van partitie of schijfruimte. Met de steeds grotere schijven heb je tegenwoordig dan al gauw 300Mb ruimte.
Met de pagina's, plaatjes, scripts e.d. die vaak een grootte hebben van enkele kB kunnen er dan wel tig duizend bestandjes in die map. Met het internet van tegenwoordig heeft je pc sneller de bestandjes gedownload dan dat ie ze opzoekt ergens tussen 100000 files.
Tip: 30 Mb is ruimte genoeg.
(Bij Vista is het inmiddels aangepast)

- Ccleaner houd gelukkig ook al bovenstaand schoon.
Geregeld scannen met Ad-aware e.d. is niet perse noodzakelijk. Meestal vind ie een hoop cookies, maar die krijg je zo weer terug en zijn ook helemaal niet zo schadelijk, en in veel gevallen ook juist handig...
Als je geregeld software download en probeert, heb je ook kans dat je Spyware / Adware mee krijgt. Dan is een scan niet verkeerd, vind je dan ook nog iets en/of heb je "problemen" dan kun je nog ook nog andere scanners laten lopen omdat die sommige zaken beter herkennen.

- AVG antivirus scant alleen op virussen, en is dus iets heel anders dan Ad-aware.
Geregeld laten scannen is geen slecht werk, zeker als het ongestoord kan gebeuren. Absolute noodzaak om het dagelijks te laten gebeuren is er niet echt, omdat normaal gesproken de scanner toch constant alles in de gaten houdt wat binnen komt.
In tegenstelling tot Ad-/Spyware-scanners nooit 2 virusscanners installeren!
Als het tegenzit zien ze elkaar aan voor "tuig". Of Geen van tweeën weten uit te maken wie het virus eens zal vangen en laten het vervolgens allebei maar gewoon door gaan.

Bepaalde software om "reclame" van internet te weren doen dit door aanpassen van je "hosts" bestand. Om een enkele website te blokken hiermee gaat nog wel, maar als je hosts-bestand erg groot is zullen webpagina's ook wel eens een tijdje op zich laten wachten.

e.a. afhankelijk van hoe snel je computer sowieso is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan