snel van beeldscherm resolutie wisselen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Mijn moeder gebruikt regelmatig mijn PC, dat gaat echter aleen maar als ik de resolutie van het beeldscherm instel op 800X600 (zelf werk ik op een veel hogere resolutie).

Uiteraard zou ze ook graag met de PC werken als ik er eens niet ben, zelf echter de resolutie wijzigen is voor haar lastig, juist omdat alles zo klein is...

Is er een methode of programma, waarmee ik snel kan omschakkelen tussen twee resoluties, het liefst m.b.v. 2 buttons op het werkblad.

Iemand een goed idee?

Niet met twee knoppen, maar er is wel een manier.
In Windows 98 gaat dat zo (hoop dat dat in XP ook nog zo is):
Klik met je rechter muisknop op het bureaublad en klik op Eigenschappen.
Klik op het tabblad Instellingen op de knop Geavanceerd.
Zet een vinkje bij "Instellingenpictogram op taakbalk weergeven."
Met één klik op het pictogram naast de klok is nu de resolutie heel simpel te wijzigen (zie screenshot).

Guus.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, werkt in XP ook maar vraagt toch nog nog behoorlijk wat acties en ook het icoontje in de taalblak is in de hoge resolutie moeilijk voor m'n moeder te zien.

Zelf zit ik te denken aan een keylogger, ik heb echter geen idee of je zo iets aan een button kan koppelen.
Om de keys dan als een soort macro af te spelen.

...over macro's gesproken, misschien iets met VBA?

Het is ook een beetje afhankelijk van de videokaart. Ik weet bijvoorbeeld van Matrox dat je daar wel toetscombinaties voor kan definiëren.

Geplaatst door Withaar
vraagt toch nog nog behoorlijk wat acties en ook het icoontje in de taalblak is in de hoge resolutie moeilijk voor m'n moeder te zien.
Dat laatste ben ik met je eens, maar twee klikken (één op het icoontje en één op 800 x 600) vind ik wel meevallen.
Van Visual Basic weet ik niets, maar misschien is er hier iemand met een goed idee.

Guus.

Is iets meer dan 2x klikken in mijn geval vrees ik;

Icoontje van Ati (in mijn geval), resolutie uitzoeken (is al lastig want eigenlijk te kleine lettertjes...) dan popup waarin je moet bevestigen dat je een andere resolutie wilt gaan gebruiken en na de resolutie een popup waarin je de wijziging nog eens moet bevestigen.
Deze laatste blijft echter (maar) 10 seconden in beeld, voor mijn moeder, die eerst weer op zoek moet naar de muis en natuurlijk even wil lezen wat er staat, want ze als de dood dat je per ongeluk iets fout doet, te weinig tijd...

Een mooie en snelle oplossing gevonden op Breekpunt.
Qres, ik heb twee bat files gemaakt met de gewenste instellinen en er vervolgens snelkoppelingen naartoe gemaakt, zonder lastige vragen zo van de een naar de andere resolutie.

Bedankt voor het mee denken.

Geplaatst door Withaar
Is iets meer dan 2x klikken in mijn geval vrees ik;

Icoontje van Ati (in mijn geval), resolutie uitzoeken (is al lastig want eigenlijk te kleine lettertjes...) dan popup waarin je moet bevestigen dat je een andere resolutie wilt gaan gebruiken en na de resolutie een popup waarin je de wijziging nog eens moet bevestigen.
Deze laatste blijft echter (maar) 10 seconden in beeld, voor mijn moeder, die eerst weer op zoek moet naar de muis en natuurlijk even wil lezen wat er staat, want ze als de dood dat je per ongeluk iets fout doet, te weinig tijd...
Dat gaat dan heel anders dan met Win 98 se. Ik krijg die popups niet te zien. Bij mij is het dus één klik op het icoontje en één klik op de resolutie en je bent klaar.

Guus.

Geplaatst door Withaar
Qres,
Tja, programmaatjes van 4,3 kB kom je ook niet veel meer tegen. Doet me denken aan de tijd van de Atari's en de Commodore's.
In ieder geval weer een probleem opgelost.

Guus.

Qres, ik heb twee bat files gemaakt met de gewenste instellinen en er vervolgens snelkoppelingen naartoe gemaakt, zonder lastige vragen zo van de een naar de andere resolutie.

Bedankt voor het mee denken.

Sorry van de superkick maar kwam dit topic tegen via google, is er ergens nog een mirror van die 2 bestandjes?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan