Snelheid eSATA op WD 1Tb

Status
Niet open voor verdere reacties.

jarno5684

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2008
Op verzoek van m@rio dan maar :)

Ik heb een externe hdd gekocht van 1 Tb van WD.
Het is d'r een met een eSATA aansluiting en ik heb de bijbehorende kabel erbij gekocht. Mij is verteld dat eSATA ergens tussen 1gb/s en 3gb/s moet kunnen overschrijven. Nu mijn probleem, ik krijg hem niet eens in de buurt van 1 gb!
Ik heb 200 gb overgezet mij 25Mb/s wat dus een eeuwigheid duurde en daarna met 2 bestanden van 3 gb geprobeerd omdat de snelheid dan hoger zou moeten liggen. Gedeeltelijk waar; toen ik het kopieren aan zette begon het op 120 mb/s maar sprong meteen terug naar 60 en liep toen constant af naar 40 Mb/s.
Nu wil ik niet klagen over dat dit langzaam gaat, maar dit is toch niet de maximum snelheid van eSATA?
Hoe laat ik hem volgas pompen!?
Ik werk op Windows 7 64bit
2 GHZ duo core met 4gb RAM mocht dat relevant zijn.

Bij voorbaat dank,
Jarno

Het is inderdaad niet de maximale snelheid van de sata standaard die je haald. Klopt ook wel want geen enkele schijf haald dat.

40MB/s is best redelijk. Het ligt er een beetje aan hoe de data over de schijven is verdeeld. Als de leesarm veel heen en weer moet bewegen, zoals bij veel kleine bestanden of bij een gefragmenteerde schijf, dan haal je een lagere snelheid. Staat alles netjes achter elkaar (wat zeldzaam voorkomt) dan zou je een hogere snelheid kunnen halen.

Hoe zorg je dan dat alles netjes achter elkaar staat? Kan je daar wat aan doen of is dat gewoon random?

Ik weet niet of dit dus de echte oplossing was, maar ik ben terug gegaan naar de winkel waar ze me de externe HDD hebben verkocht, daar ook even geprobeerd en daar pakte hij de verbinding niet eens. Bleek bij mij thuis ook ineens niet meer te werken dus hebben we een stukje van de esata kabel geschuurd (getrimt is het correcte woord:p). Het getrimde deel in de externe HDD gestopt et voila, hij maakte verbinding en pleurt nu met 200 MB/s spul heen en weer. Nog steeds geen 1-3 GB/s wat mij was beloofd maar dat kon ook komen door mijn esata aansluiting op m'n laptop, hoe die verbonden zit met het moederboard enzo maar goed...
Denk dat dit in principe is opgelost, maar als er nog iemand een manier weet om die snelheid op te voeren graag:)

Ik reageer misschien een beetje laat.
Maar ik heb ook een externe schijf gekocht, 1,5 tb. En doe dit ook via esata.
In het boekje staat dat die met esata 1200 mb/s sowieso moet kunnen halen. Alleen haal ik, net als jou maar rond de 40 a 50 mb/s.
Hoe werkt dit trimmen? Want ik wil niet m'n kabeltje kapot snijden.

Alvast bedankt!

Haha, ja dat is inderdaad vrij griezelig;p Wat er bij mij is gebeurt, de stekker die in de harde schijf gaat, daar moet je het uiteinde een beetje van bijvijlen. Het puntje is van plastic, en dat moet je een beetje bijvijlen. 1 milimeter was al genoeg bij mij. Let wel op dat je niet het metaal begint af te vijlen.
Zo duidelijk genoeg, of moet het nog wat duidelijker?:)

Ok, het plastic op het puntje dus.. Heb je een foto van hoe het er bij jou nu uitziet?

Want bij mij vindt die hem nu ook bijna nooit. 1 op de 10 keer ofso.

Heeft even geduurd, ik was m'n camera kwijt :p

anyway dit is denk ik vrij duidelijk, de linker gaat in m'n hd en de rechter in de pc :)
Zoals je ziet was de "dader" vrij scheel:p maar het werkt wel en daar ging het om. Zoals gezegt, er hoeft maar een klein beetje vanaf.

Bijlagen

• DSC00777.jpg
    DSC00777.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 106
Thanx, ik ga het morgen (later vandaag) proberen!

Maar heb jij dat middelste ijzertje gewoon weggeveilt??

Ik heb het geprobeerd, maar geen succes, hij gaat nog steeds niet hoger dan rond de 60 mb/s.
Was er niks gedaan met het stekkertje die de pc in ging?
En wat is jou snelheid nu?

Het vijlen maakt niks uit voor de snelheid. Ik heb dat gedaan om m'n laptop hem 9/10 keer niet herkende.
De snelheid varieert enorm, als je veel kleine bestanden verstuurd haal ik maar 40 mb/s, maar als ik 1 groot bestand verstuur, dan kan ik up to 200 mb/s halen
Oh, en nee, er is niks veranderd aan het pc ingang zeg maar :)

Ok, nja daar had ik ook last van en dat doet die nu ook goed :D

Ok, en hoe groot zijn die bestanden, waarmee je 200mb/s haalt?
Rond de 5 gb?

Heb m'n laptop atm een beetje zwaar belast hor, maar ik kom met een iso van 8 gb, rond de 80 mb/s uit, wat na een tijdje zakt naar iets rond de 40/50 mb/s
Schijnt wel netjes te zijn, maar het is geen 1,5 gb/s zoals ze beloven :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan