Snelheid HDDrive

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuzMo

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2006
Hallo Beste mensen. Ik heb een probleem met de snelheid van mijn HDD. Hij is dus veeeeeel te traag...:mad:

De Transfer Rate (Lees/schrijfsnelheid) van mijn Hard disk blijkt maar 2,4Mb/sec te zijn!!!
Ik heb dit met het "HD Tune" progje getest, omdat mijn videobeeldbewerkingsprogramma (Pinnacle Studio 8 ) aangaf dat de snelheid van de HDD te traag was om videobeelden te kunnen opnemen. Moet minimaal 4.444 kB/s zijn en is dus maar maximaal ca. 2.400 kB/s!!
Op deze manier kan ik dus geeneens Videobeelden bewerken.

Van mijn Laptop ligt deze snelheid bv.ruim 10 keer zo hoog. :eek:

De HDD is een Maxtor 6B250R0. (250Gb) 7200rpm. 16Mb Cache. (Waarvan de Bios slechts 8Mb aangeeft overigens??) UltraDMA133. Zit aangesloten op de Primaire IDE poort.
Moederbord is ASUS A7A266-E.
Ik heb 1Gb DDR Ram (Dus 1024 MB RAM) geheugen aan boord.
Mijn Processor is een AMD Athlon XP2100+
Alle (6) partities zijn in NTFS Format.

Ik heb heel de Bios al doorgespit of ik daar iets kan instellen, maar kan niks bijzonders vinden.
De Harddisk is later ingebouwd in mijn pc. Er zat eerst een 80Gb HDD in, maar ik weet niet wat de snelheid daarvan was.

Wie heeft er een idee waar dat aan kan liggen??:confused:

Ik weet het niet meer. Zo'n (moderne) HDD moet toch veel sneller kunnen lezen/schrijven??

Laatst bewerkt:
Dat zou inderdaad sneller moeten kunnen.

Is de harde schijf niet langzaam kapot aan het gaan?

Download PowerMAX eens van de maxtor website en scan de schijf eens, weet je in ieder geval of de schijf nog goed is. (Kies wel de juiste scan, in ieder geval GEEN LOW LEVEL FORMAT)

Cotje

Heb je de jumpers op de schijf wel goed geplaatst?
Er zijn daarop verschillende mogelijkheden.

De umper instellingen zouden in principe geen verschil moeten maken in de snelheid van de schijf. Als de junpers verkeerd staan dan zou de schijf geeneens herkent worden in de BIOS.

De umper instellingen zouden in principe geen verschil moeten maken in de snelheid van de schijf. Als de junpers verkeerd staan dan zou de schijf geeneens herkent worden in de BIOS.

Heb je zelf MAXTOR ?:confused:

Ja.... De enige jumperfout die je kan maken zodat die nog steeds herkent wordt is CapLimit (scijf ruimte beperken voor compabiliteit).

Dat zou inderdaad sneller moeten kunnen.

Is de harde schijf niet langzaam kapot aan het gaan?

Download PowerMAX eens van de maxtor website en scan de schijf eens, weet je in ieder geval of de schijf nog goed is. (Kies wel de juiste scan, in ieder geval GEEN LOW LEVEL FORMAT)

Cotje

De schijf werkt verder goed. Hij is ook nog niet zo heel oud.

Maar ik zal dat progje eens downloaden en laten draaien voor de zekerheid. Alle tips zijn welkom dus ook dit!;)

Heb je de jumpers op de schijf wel goed geplaatst?
Er zijn daarop verschillende mogelijkheden.

Jumpers maakt geen verschil inderdaad.

Heb het op "Cable Select" geprobeerd en nu staat ie op "Master". Resultaat is exact hetzelfde.
"CapLimit" heb ik niet eens geprobeerd. Leek me niet van toepassing.
Ook "Slave" niet want er zit maar 1 HDD aangesloten.

Zie ik nog mar 1 mogelijkheid een Bios reset omdat je de schijf hebt vervangen.
Dat al gedaan ,zodat de Bios de nieuwe goed kan vinden.

Indien je in de bios S.M.A.R.T. aanzet of al hebt staan, kun je ook met HHD Tune deze uitlezen, bij health.

Ook kun je even bij de controller in apparaatbeheer kijken of de schijf wel op dma draait, wat ook te zien is in HDD Tune, rechtsonder.

Ook de kabel vervangen kan een oplossing zijn, neem ook aan dat de schijf aan de laatste connector zit als master.

Haal batterij van je moederbord er een uurtje uit ,en stekker er uit.

Of deJumper van de Bios reset

Indien je in de bios S.M.A.R.T. aanzet of al hebt staan, kun je ook met HHD Tune deze uitlezen, bij health.

Ik heb het geprobeerd met S.M.A.R.T. aan en uit. Maakte geen verschil.
Ook kun je even bij de controller in apparaatbeheer kijken of de schijf wel op dma draait, wat ook te zien is in HDD Tune, rechtsonder.

Prima, zal ik eens doen.:thumb: Moet even wachten nu want de pc staat de Maxtor test te draaien die hier eerder in dit Topic genoemd werd door COTJE. Ik ben nu op de Laptop bezig..:) Gaat wel erg lang duren die test zo te zien...Pffffffff.....

Ook de kabel vervangen kan een oplossing zijn, neem ook aan dat de schijf aan de laatste connector zit als master.

Ja, die zit op de Master. Ik heb nog wel een nieuwe ergens. Zal die er eens inzetten. Maarre.. hoe zit dat nou met 80 of 40 pins kabels?? kan je die zomaar uitwisselen? En wanneer heb je welke nodig?

Laatst bewerkt:
Ik heb eens gekeken en er zit inderdaad een 80 aderige kabel in. Dus dat is het ook niet.

Zal eens kijken voor die BIOS reset. Is dat niet riskant overigens??

Nee dat is niet riskant,alleen even datum en tijd erna weer even goed zettten in de Bios.

Ook dat is ok. Kijk maar:

Bijlagen

• HDtuneInfo.jpg
    HDtuneInfo.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 21
Ik heb er nu als Slave een 2e HDD bijgehangen uit een andere pc. Ook een Maxtor maar dan slechts 40GB.
Wat schetst mijn verbazing?? Deze haalt een snelheid van gemiddeld 40Mb/s met pieken tot bijna 60Mb/s. Terwijl deze HDD een stuk ouder is. Da's wel een verschil met 2,4Mb/s.
Ik begrijp er H E L E M A A L NIKS meer van???????? :eek: :confused: :(

Zou de schijf RMA aanbieden, doe er wel de gegevens bij, kunnen ze zien dat de interface niet deugd.

PS, heb overigens niet gelezen wat de smart uitlezing was, alleen dat het geen verschil maakt, wat ook niet kan, het is tenslotte een diagnostiche optie.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan