snelheid IDE

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Een pc van mij met nog IDE kabels inside voor de hard disk reageert vaak heel traag als er enkele bestanden worden doorgestuurd over het netwerk, die dan worden geschreven naar of van de harddisk. Verder loopt ie zo gezond als een visje dus volgens mij is het de sloomheid van de hdd die de pc dan zo traag maakt, enerzijds omdat ie er dan superlang over doet om programma's te laden en anderzijds omdat ie ook nog met de pagefile op de hdd bezig is.

Maar hoe ga ik nu precies na wat de snelheid van de IDEkabels inside is? Is daar een programmaatje voor dat dan kan testen?

Want ik vermoed dus dat het helaas maar 33 of 66 MBps is. En van wat is die snelheid eigenlijk afhankelijk?
hdd en moederbord?
Of van het soort kabel, en in dat geval, zou ik de huidige IDE-kabels dan kunnen vervangen door IDE-kabels met 133 MBps?

Kijk na of je wel 80 aderige IDE kabels gebruikt. Gebruik je 40 aderig, dan is de doorvoersnelheid ernstig beperkt.

Kijk tevens na of je wel zgn. DMA-modus gebruikt:
Ga naar Apparaatbeheer (Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc)
Dubbelklik IDE ATA/Atapi-controllers
Dubbelklik op Primary IDE Channel of Secondary IDE Channel (afhankelijk waar je harde schijf aan hangt) en kijk op tabblad Geavanceerde instellingen of Overdrachtsmodus op "DMA modus (indien beschikbaar)" staat. Indien niet, dan proberen daar naar om te zetten.
Indien tabblad Geavanceerde instellingen niet beschikbaar, en het is een Intel chipset, dan kijken via Intel Application Accelerator programma wat daar staat ingesteld bij Overdachtsmoduslimiet en die proberen aan te passen naar (U)DMA.

Verder kan een vast wisselbestand ipv. door Windows beheerde grootte ook helpen m.b.t. de snelheid. Kies een grootte die genoeg is voor alle applicaties. Meestal is 2 GB meer dan genoeg:
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl
tabblad Geavanceerd
knop Instellingen in paragraaf Prestaties
tabblad Geavanceerd
knop Wijzigen
Je kunt dan per partitie het wisselbestand instellen, verwijderen, toevoegen etc.
Kies Aangepaste grootte, en zet de begingrootte en maximumgrootte op hetzelfde getal, bijv. 2048 MB.
Let erop dat je op het knopje Instellen moet drukken, zodra je wijzigingen hebt aangebracht.
Dan een paar keer Ok drukken totdat je eruit bent.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoe weet ik het verschil tussen 80 en 40 aderige?

Bestaat er ook gewoon een methode de snelheid te testen?

DMA modus staat overal aan.

En we hebben er amd op en geen intel.

Het wisselbestand is zeker niet de oorzaak. Hij wordt trager als gevolg ervan maar is zeker niet de oorzaak. Dan nog zou ik de snelheid moeten kunnen testen want zou ie sowieso sneller moeten kunnen gaan

Hoe weet ik het verschil tussen 80 en 40 aderige?
Kun je heel makkelijk aan de kabel zelf zien. De 40-aderige is makkelijk te tellen. De 80-aderige minder makkelijk. De draadjes zijn fijner.

Hier een afbeelding:
idecables320.jpg

Links de 80-aderige en rechts de 40-aderige kabel.

Als het nu een 40 aderige blijkt te zijn, is het dan zinvol en/of mogelijk om deze te vervangen door zo'n 80 aderige?

Zo'n 80 aderige heb ik namelijk nog in de kast liggen.

Kort gezegt ja, gewoon doen. Het wordt er niet slechter van.

Ik had de pc nog niet opengezien en bleek dat het een sata-kabel de hdd met het mobo verbond. Het vreemde is: ik dacht dat windows xp standaard nog geen sata-drivers aan boord had en je deze moest installeren voor je windows xp installeerde (want dat heb ik nog niet zo heel lang geleden wel met die pc gedaan, windows xp geherinstalleerd, zonder problemen en zonder laden van sata-drivers.

De dvdrom en dvdwriter waren echter wel aangesloten met een 40-aderige IDE-kabel dus heb ik deze maar vervangen door de 80-aderige.

Maar nu vindt staan ze niet meer bij deze computer en ook niet meer in de hardwarelijst...
Moet ik hier ook eerst nog iets aan veranderen nu ik de kabel heb vervangen? zoja, wat?

Ik had de kast terug opengedraaid en dan zag ik dat de master weer los was geraakt. Ik heb deze er goed ingestoken en nu werken de 2 drives weer naar behoren:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan