Snelheid internet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartehhM

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2005
Hallo,

Ik zit niet echt met een probleem, maar meer een paar vragen hoe het nou eigenlijk zit.

Momenteel heb ik InternetPlusBellen van KPN, met in theorie een download snelheid van 1,5 Mbits( ongeveer 190 KBytes/s) en een upload snelheid van 256Kbits (32 KBytes/s).
Ik haal overigens maar 160 Kbytes/s download en 28 Kbytes/s upload.

Nu zit ik eraan te denken om over te stappen naar een andere internetprovider, bijvoorbeeld Telfort of Alice.

Beide hebben een snelheidscheck op hun website. Bij Alice geeft 'ie aan dat ik tussen de 1 en 4 Mbits kan behalen en bij Telfort 17 Mbits.
Nu is mijn eerste vraag: Hoe komt het dat er zo'n verschil in zit? Een vriend van me zit ongeveer 2 km van mij vandaan, en haalt zowel Alice en Telfort 17/18 Mbits p/s. Dus hoe komt het dat zo'n kleine afstand wel zo'n verschil kan maken.

En waar heeft het verder mee te maken dat ik bijv. bij Alice een lagere snelheid zou kunnen halen. (Ook al is het maar een 'simpel' programmatje).
Ik las hier en daar dat het ook te maken kan hebben met de router, de wijkcentrale, de afstand van de centrale van Telfort/Alice etc.

Het zou fijn zijn als iemand hier iets meer duidelijkheid zou kunnen scheppen :p

Alvast bedankt,

~Maarten

Ik las hier en daar dat het ook te maken kan hebben met de router, de wijkcentrale, de afstand van de centrale van Telfort/Alice etc.

Je geeft zelf het antwoord al.
Je vriend zit ondanks de 'kleine' afstand waarschijnlijk op een hele andere centrale.

Ter illustratie:
Ik ong. 12 mbps:evil:
Mijn directe buurman ong. 16 mbps:(
Mijn buurman iets verder ong 18 mbps:D

Het hangt van teveel factoren af wat je uiteindelijke snelheid zal worden, maar als Alice al aangeeft dat je maar 1 to 4 mbps zal gaan halen dan zit haar centrale dus verder van je vandaan dan die van Telfort. En lijkt mij de keus niet zo heel erg moeilijk meer.

Ik ga zelf trouwens ook over naar Telfort. Hopen dat dat beter gaat dan Tele2 waar ik nu zit.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan