snelheid tijdens gebruik Wi-Fi erg laag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hoi,

Ik zit nogal met een raar probleem. Als er geen apparaten met ons thuisnetwerk verbonden zijn ( draadloos, zoals met onze laptop of smartphone ), haal ik met speedtest ongeveer 12 Mbps ( we hebben een telfort abonnement van 20 Mbps ) met mijn eigen computer, die via de kabel aan onze router zit.

maar zodra ik gebruik maak van ons draadloos netwerk, zoals met een smartphone als ik ga whatsappen, of met de laptop, die simpelweg alleen even staat te updaten, haal ik met speedtest ineens amper de 1 Mbps. Dus het draadloze netwerk kaapt even meer dan 10 Mbps weg, terwijl ik geen gebruik maak van zware programma's.

ik merkte dit omdat youtube kijken bijna onmogelijk was op mijn pc ( die bedraad is aangesloten ) terwijl mijn telefoon ook online was. Als ik de telefoon of laptop offline haal, heb ik weer volledige snelheid ( Edit: ook niet altijd trouwens, soms blijft de router een lagere snelheid houden, dan moet ik hem opnieuw starten )

ik heb geen idee wat dit is.. de router hebben we al bijna 5 jaar en heeft het altijd prima gedaan, dit probleem hebben we sinds 1 week.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ? Ik ben sinds kort wel qua beveiliging over gegaan van WEP naar WPA, kan dit het zijn ? Of kan het toch iets anders zijn ?

Aanvullende info van de router:

SMC Barricade N 11n wireless 4 port broadband router, typesmcwbr 14s-n

Er zitten 2 computers aangesloten op de router via een kabel, en een telefoon en een laptop draadloos ( niet continu ).

Mocht ik info vergeten zijn, dan hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
Een WLAN is nog al storingsgevoelig. Als de bits niet goed overkomen wordt automatisch net zolang herhaald/geprobeerd totdat het wel goed gaat. Daar kan heel wat bandbreedte in gaan zitten.
Dit kan door van alles en nog wat veroorzaakt worden.
Maar als alles eerst goed ging en nu ineens slechter is er dus iets veranderd dat dat veroorzaakt. Van WEP naar WPA zou niet veel uit mogen maken, maar dat is natuurlijk eenvoudig te testen door weer terug te gaan naar de oude situatie en kijken wat ie dan doet.

Ook zou ik eens kijken wie er in de omgeving nog meer een WLAN heeft en op hetzelfde kanaal als uw router staat te zenden. Dat kan een veroorzaker van de problemen zijn. Een handig tooltje is Netstumbler (gratis te downloaden). Dat laat goed zien wat er zoal in de lucht zit aan WLAN's.
Als er anderen op hetzelfde kanaal zitten, kijk dan of er kanalen zijn die nog niet gebruikt worden (het liefst een kanaalnummer "zo ver mogelijk" af van gebruikte kanalen). Stel daar dan uw router op in en kijk of dat het probleem oplost.

Hoi,

Bedankt voor uw reactie, dat ten eerste :thumb:.

Ik zal morgen even kijken of ik verschil zie als ik van WPA naar WEP schakel. Hoewel ik niet graag met de beveiliging speel, is dit wel iets om te proberen.

Wel heb ik net Netstumbler gedownload via de originele website, echter het programma is gedateerd ( 2004 ) en word niet ondersteund door door beide netwerkkaarten in mijn pc. Kan morgen nog wel kijken op de laptop, die is ietsje ouder.

als alternatief voor netstumbler kan je inSSIDer installeren. Die router is natuurlijk al een relatief oud beestje. Anders moet je eens op Internet zoeken of er daarvoor nog ergens een recente firmware te vinden is. Of ineens een nieuwe router kopen. Je hebt die in prijsklassen tss 30 à 100 Euro.

Hoi

Het programma inSSIDer werkt wel, daarvoor dank :thumb:. Wat mij enigzins zorgen maakt is dat mijn eigen router signaal daar bij security " open " heeft staan, oftewel geen security, terwijl de andere in mijn lijst wel wpa en wep hebben. Of komt het dat het mac adress van deze computer ingesteld is in de router? ( MAC filter ). Want als ik via mijn telefoon inlog, moet ik toch eerst de WPA sleutel invoeren.. beetje verwarrend dus.

Over de aanschaf van een nieuwe, dat stel ik liever uit. We kregen bij onze internet abonnement wel een nieuwe router, maar die bracht om een vage reden veel ruis op de lijn van de telefoons. Dus was ik genoodzaakt de oude van ons te gebruiken. En dat er van op de 1 op de andere dag ineens de wi-fi vaag doet
Daarnaast krijgen we binnen nu en 2 a 3 maanden nieuw internet ( glasvezel ) en dus nieuwe apparatuur.

PS: ik heb even het kanaal veranderd, er zat er 1 op hetzelfde kanaal, maar helaas nog steeds geen verandering.

ik kan niet veel literatuur op internet vinden van dat toestel. Indien je op de SMC kan inloggen kan je dan eens een screenshot vd status pagina posten?
Ik zou mac-filtering sowieso niet gebruiken.

Geen enkel probleem, ik heb een screenshot ge-upload, die is hier te zien *klik*

MAC filter heb ik uitgezet.

Firmware update laat even op zich wachten, volgens mij ligt de site van SMC plat :P.

ik geraak ook niet op de SMC site. Post ook nog eens de pagina met de wireless instellingen? Maskeer dan wel je SSID. Heb je de router al eens een 30-tal seconden vd stroom afgehaald? Vaak lost dit al het gros vd problemen op.
Verder zou ik UPnP eens uitschakelen en zien of dit verbetering geeft.

Aangezien de wireless gedeelte uit meerdere segmenten bestaat, hoop ik de goede screenshot gemaakt te hebben, en anders kan je altijd nog aangeven welke je graag wilt zien; Ik heb de SSid naam even gemaskeerd, omdat het onze achternaam bevat; *klik!* ( zoals je ziet heb ik het meezenden van de SSID uitgeschakeld )

Ik heb hem met regelmaat van de stroom af gehaald, en dan gaat het prima, maar later weer het oude liedje. Kan UPnP uitschakelen veel kwaad ?

Laatst bewerkt:
Dat UPnP wat u zegt brengt me op een idee.
Zou het kunnen dat Windows hevig aan het synchroniseren slaat zodra er een multimedia apparaat gevonden wordt?
Wellicht dat u zou kunnen proberen bepaalde services van Windows uit te zetten die hiermee te maken hebben.
hier ziet u een overzicht van alle windows services en wat ze doen: http://www.sr-pc-hulp.nl/Services Windows 7 die uitgezet kunnen worden.pdf

Overigens zou ik de SSID nooit een herkenbare naam geven (dus niet de naam/type van de router maar ook niet uw naam of adres), want dat maakt het allemaal iets te herkenbaar. ik geef mijn routers altijd een willekeurige naam die bij me op komt en die nergens op slaat, maar voor mijzelf wel herkenbaar is.

Laatst bewerkt:
Kwa synchroniseren merk ik weinig tot niks van eigenlijk, aangezien ik dit probleem pas sinds een week heb, terwijl ik windows 7 ultimate pas sinds december 2012 gebruik. De services had ik toen al aangepast. Zonder programma's open, lopen er 35 -37 sevices mee ( alleen de nodige windows services, en antivirus starten mee )

De router had eerst inderdaad als SSID zijn eigen naam. Toen ik nog geen smartphone had, waren mijn ouders de enigsten die gebruik maken van wireless op hun laptop. Omdat er toen voor mijn ouders een wereld open ging omdat ze pas het internet op gingen, leek het me makkelijker om onze achternaam te gebruiken als SSID.. Mocht de laptop geen contact maken, dan wisten mijn ouders gelijk welk signaal ze moesten hebben.

Ik kwam uiteindelijk op de site van smc en vond daar een update van de firmware.. echter de router zegt dat het bestand te groot is.. gaat ook lekker dus :P.

was het meezenden vd SSID al altijd uitgeschakeld? Indien ja zet dat beter weer aan. Ik heb dat in het verleden ook uitgeschakeld omwille van veiligheidsreden tot ik bemerkte dat niet elke van mijn computers hier mee om kan.
UPnP uitschakelen kan mijn insziens niet veel kwaad. Ik zie het eerder als een extra beveiliging.

Hoi, SSID was altijd al ingeschakeld, ten tijde ik die screenshot had gemaakt, had ik hem net uitgeschakeld. Maar zoals jij al zei, ik kreeg geen verbinding meer met mijn telefoon als ik verbinding wilde maken, zelfs als ik verborgen verbindingen aanklikte op de telefoon. Mar denk dat ik binnenkort de SSID verander en mijn ouders daar even op de hoogte ervan breng.

sind sik UPnP had uitgeschakeld werd ik bijzonder vaak van wireless erafgegooit, dus dat heb ik weer aan gezet om te kijken of het beter gaat.

met de firmware wel oppassen dat je deze kiest voor het juiste type. Volgens je eerste post is dit wbr14s-n (en bv. niet de 14s-n2) en de recentste firmware die ik op de site zie is maar 3kb groter dan deze die je nu hebt. Hier is de link
Let er ook op dat het upgraden vd firmware alle instellingen wist, maak dus zeker een backup van je instellingen.
Verander de draadloze beveiliging ook eens naar WPA2 met AES. De hedendaagse toestellen hebben daar doorgaans minder problemen mee dan met WPA.

Hoi, bedankt voor de juiste link. Vreemd genoeg kwam ik op een andere download pagina terrecht via smc, hoewel ik de juiste model had ingevoerd, was het toch een andere download.

Er zit een backup functie op, dus daar zal ik zeker gebruik van maken, aantal belangrijke dingen heb ik ook al opgeschreven. Als alles goed is gelukt, hoor je het snel.

overigens staat WPA mode op WPA-PSK + WPA2-PSK. Cypher suite TKIP + AES

firmware update is geslaagt, en gelukkig bleven alle instellingen wel behouden. Ik kijk even hoe het allemaal vergaat, tot zover nog steeds perfect.

Laatst bewerkt:
Snelheid blijft nu mooi op peil na een reset en een firmware update, ik kan nu weer met telefoon en computer online zijn zonder een daling van de snelheid.

Zeer bedankt voor de goede hulp :thumb:, met name die firmware update waardeer ik zeer :D

Zelfs via inSSIDer staat de security op "WPA 2 personal " in plaats van " open " zoals ie eerst was.. dus ben daar ook weer geruster op :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan