Snelheid van draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confictius

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 okt 2002
Ik heb een draadloos netwerk aangelegd met Sweex componenten: 1 router, 1 pci kaart en 1 usb stick op 2 pc's te verbinden. Alles werkt, ook de verbinding met de Nintendo DS van mn zoon :) .

Mn vraag nu: Ik heb als test een map gedeeld met daarin een zip-bestand van 600 MB. Wanneer ik nu dit bestand van de ene naar de andere pc overhevel zie ik overal verschillende snelheden gemeld worden:

De verpakking; 54 Mb/s
Windows taakbeheer: 54 MB/s (11%)
Yahoo Widget Engine: 625 KB/s
Clipboard016.jpg

Wie heeft hier gelijk, hoe reken ik dit uit en heb ik reden tot tevredenheid of reden tot klagen?

De componenten werken allen volgens IEEE802.11g en -b standaard, de usb-adapter zit in een usb1 poort bij gebrek aan usb2 poorten.

Laatst bewerkt:
De vraag is, wat is de zwakste schakel hier.
Een USB 1.1 heeft een theoretische max snelheid van maar 12Mbit/s
Delen door 8 geeft een maximum van 1,5 MByte/s!

Nu is 625 KB/s nog niet eens de helft daarvan, maar de stelling is dat circa 50% op gaat aan 'overhead' d.w.z. data die wel heen en weer gaat, maar alleen ter controle van de verbinding e.d en of de data die over gezet is klopt. Data wordt soms wel 2 of 3x heen en weer verzonden voordat de data 'goed bevonden' wordt.

Overstappen op USB 2 zal snelheid's winst met zich mee brengen, van 12Mb naar 480Mb.
Ook daar zul je echter niet de volledige 480Mb voor 'jou' data krijgen, maar zo'n 25 tot 30MB zou moeten kunnen.

Echter je draadlose modem die 54Mb is geen 54MB... die 54Mb moet je nog delen door 8 om MB te krijgen, dus zo'n 6,7MB.
Nu gaat ook daar de helft aan 'overhead' vanaf, netto snelheid zal dus rond de 3MB tot 3,5MB/s liggen.

Je download wordt dus maximaal 5 tot 6 x sneller...

N.b. Cat5 en Cat6 kabels zijn ook weer in bit/s dus 100 (12,5MB/s) of 1000Mb/s (125MB/s) ter vergelijking.
'overhead' op een kabel is overigens veel minder dan bij een draadloze verbinding en ook een ether net kaart is 'zuiniger' dan een USB verbinding.

Laatst bewerkt:
Duidelijk, blijft de vraag waarom de verpakking praat over 54 Mb's en taakbeheer over MB's maar dat terzijde.

:thumb:

Nou ja, de verpakking klopt in ieder geval, dat kom je ook nog wel eens anders tegen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan