Snelheid van internet providers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jossi_End

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2006
Beste Internet,

Ik zit niet met een groot probleem. Ik heb even een interresante vraag over de snelheden van internet providers. Ik weet dat de snelheden altijd in Megabit (Mb) worden weergegeven. En dat dit natuurlijk iets anders is van MegaByte (MB). Dit zullen veel van jullie ook weten.
Zo is haal je met een internetsnelheid van 50 megabit per seconde (Mbps) een liedje van 6,25 MB binnen 1 seconden binnen (50 / 8 omdat 1 byte 8 bit is).

Maar hoe zit dat met MB en MiB (Mebibyte). Want computers rekenen niet in MB maar in MiB als ik het goed begrepen heb. Zo is van je 2TB hardeschijf uiteindelijk ook maar 1,81 TiB bruikbaar.
Is die snelheid van 6,25 MB nou wel MB of MiB. Want anders zou je het nog een keer moeten delen door (10242 bytes) / 1.000.000 (omdat we nu even in MiB bezig zijn) = 1,048576.

6,25 / 1,048576 = 5,960464477539063 MiB

Dat zou beteken dat je een liedje van 5,96 MiB binnen 1 seconde binnen hebt. Want zover ik het begrepen heb worden de grote van alle bestanden weergegeven in MiB, ondanks dat er MB staat.

En nog een korte vraag. Klopt het dat MiB hetzelfde is als mB? Dit heb ik namelijk ook ergens gelezen. En wat ik vreemd vind is dat windows het ook verschillend weergeeft. Kleine bestanden geeft hij weer in kB. Maar zodra ze groter worden veranderd het ineens in MB, GB en TB. Dus ook de eerste leter is dan groot. En dit zou weer moeten duiden op een eenheid waarin een computer niet kan rekenen.

Het is allemaal niet van wereld belang. Of je nou een liedje van 6,25 MB of 5,96 MiB binnen 1 seconde binnen hebt. Maar vond het interresant om hier duidelijkheid over te krijgen. Mogelijk haal ik wat dingen door elkaar qua eenheden, verbeter me dan aub! Dan pas ik het aan in het bericht. Mocht uitleggen ook ingewikkeld worden dan ben ik ook tevreden met een link waarin alles staat uitgelegd. Heb tot nu to zelf gebruik gemaakt van Wikipedia en een converter:
http://www.unitjuggler.com/memory-conversion.html

Ik hoor het wel!

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan