Snelheid van SSD niet wat het zou moeten zijn (Vertex 1 in RAID 0)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 21204
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 21204

Ik kan met mijn 2 SSD's (OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB) niet de gespecificeerde snelheid halen van:
HDD leessnelheid 230MB/s
HDD schrijfsnelheid 70MB/s

Ik heb natuurlijk al even wat ge-googled en zo ben ik al tot de ontdekking gekomen dat mijn SSD's in IDE modus stonden (niet zo handig dus) dus heb ik de bijbehorende registerwijziging gemaakt en ze omgezet naar AHCI
Helaas maakt dit voor de snelheid niet veel uit.
Mijn leessnelheid is IDE modus was namelijk: min 25.8 / max 155 / gem 88.1
Mijn leessnelheid is AHCI modus werd: min 29.6 / max 156.0 / gem 79.4

Zelfs de max komt dus niet in de buurt van de beloofde 230MB/s

Update of TRIMmen lukt niet aangezien ze in RAID 0 staan, maar ik heb net (gister) een schone Windows installatie uitgevoerd dus trimmen zou (in theorie) niet nodig moeten zijn.

Hebben jullie tips om uit te vinden waar ik mijn snelheid verlies?
De schijven draaien overigens op een MARVELL Raid controller waarvan ik de bios al ge-update heb

1) probeer eens op de gewone Intel of AMD chipset satapoorten. Als je bijvoorbeeld extra satapoorten hebt mbv een extra chip zoals de Marvell chip die jij beschrijft, dan behaal je nooit de maximale snelheid.

2) waarmee benchmark jij de snelheid? Snelheid van SSD's benchmark je met Crystal disk mark en/of AS SSD benchmark.

De snelheden waar ik het over had heb ik met HD Tune Pro laten uitlezen, als bijlage heb ik degene van AS-SSD toegevoegd.
as-ssd-bench MARVELL Raid VD  18-9-2012 0-16-28.jpg

Wat betreft het gebruik van de andere poorten, daar heb ik nog geen tijd voor gehad, maar dat zal ik zeker even proberen

EDIT: Ik zie nu op de specificatiesite van mijn mobo wel iets staan (nooit op gelet :o) als dit:
* SATA3 SSDs are not recommended for use in RAID 0 mode on Marvell SE9128 ports.
Nu is de Vertex 1 geen SATA3 SSD, maar het kan natuurlijk wel wat betekenen. Nu zie ik ook dat ik nog 2 andere opties heb, nl:
GIGABYTE SATA2 chip
JMicron JMB362 chip

Dus toch inderdaad je tip maar even proberen K1pje (thanx)

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond even gekeken en uiteraard moet ik formateren om de andere chip te gebruiken.
Mijn windows staat op deze schijven geinstalleerd dus ik zal even een kloontje maken.

sluit de boel aan op de Gigabyte sata2 aansluitingen, deze zijn namelijk de normale intel sata aansluitingen. Hier behaal je de meeste snelheid mee ;)

Ja dat wou ik inderdaad, maar zoals ik zei moet ik dan ff een kloontje maken, maar waar baseer je het op dat je daar de meeste snelheid mee haalt? (nieuwsgierig)

chips die extra satapoorten mogelijk maken zijn altijd trager. Dit heeft te maken met de manier van communiceren: er zit zegmaar een extra stap tussen terwijl de intel sata poorten vrijwel direct met de processor communiceren. Het gevolg daarvan is dat voornamelijk de accestime wat hoger wordt via die extra chips, iets waar een SSD erg snel op is (lage accestime).

Tevens wat mij op valt bij die Marvellpoorten van jou: deze zijn wel erg traag, een enkele Vertex moet al zeker iets van 230MB/s sequentieel kunnen lezen dacht ik zo uit mijn hoofd.

Bedoel je dat de Intel poorten rechtstreeks op de Southbridge zitten en de Marvell poorten via de PCI bus naar de Southbridge gaan?

In theorie zou een enkele Bertex inderdaad 230 MB/s kunnen halen, in de praktijk is mij dat nog nooit overkomen, maar wel hogere snelheden dan dit.

Maar wat zou dan werkelijk het verschil maken tussen de Marvell en de Intel RAID controller?

Zo, na heel veel moeite mijn schijven gekloond, maar wou mijn Windows niet opstarten, dus maar een herinstallatie gedaan op de Intel controller en het resultaat is slecht
Zoals je kunt zien op dit plaatje (Intel controller) zijn de snelheden nog niet wat het zou moeten zijn: as-ssd-bench SYSTEM  SCSI Dis 24-9-2012 16-14-05.png

Hier nog even een keer zoals het is op de Marvell controller: as-ssd-bench MARVELL Raid VD  18-9-2012 0-16-28.png

Heeft iemand nog suggesties waar dit aan kan liggen?

Lijkt me niet nodig bij een herinstallatie toch? Want dat is wat ik gedaan heb namelijk.

Heb je de partitie aangemaakt met een windows 7 disk? Een niet geallignde partitie kan namelijk voor zeer lage prestaties zorgen bij een SSD ;)

Ja, dat heb ik.

Ook heb ik nu een ander probleempje.
Als ik mijn kloon terugzet op de oude situatie start mijn PC op, installeerd hij een aantal drivers, maar als ik hem dan opnieuw opstart krijg ik een B.S.O.D. (0x0000007D)
Ook als ik vervolgens dezelfde drivers handmatig verwijder en installeer (zonder opnieuw opstarten dus) en ik start hem dan later opnieuw op.. zelfde probleem

Hier ff een screenshot van de drivers welke geinstalleerd worden: installatie stuurprogramma's.png
Wel vreemd dat daar bijvoorbeeld mijn Marvell (waar de SSD's nu op zitten) niet bij staat toch?

Wel heb ik een oplossing voor mij SSD snelheidsprobleem, mijn leverancier gaat mijn 2 ssd's omwisselen voor 1 snellere (kosteloos)

Ja, dat heb ik.

Ook heb ik nu een ander probleempje.
Als ik mijn kloon terugzet op de oude situatie start mijn PC op, installeerd hij een aantal drivers, maar als ik hem dan opnieuw opstart krijg ik een B.S.O.D. (0x0000007D)
Ook als ik vervolgens dezelfde drivers handmatig verwijder en installeer (zonder opnieuw opstarten dus) en ik start hem dan later opnieuw op.. zelfde probleem

Hier ff een screenshot van de drivers welke geinstalleerd worden: Bekijk bijlage 164475
Wel vreemd dat daar bijvoorbeeld mijn Marvell (waar de SSD's nu op zitten) niet bij staat toch?

Wel heb ik een oplossing voor mij SSD snelheidsprobleem, mijn leverancier gaat mijn 2 ssd's omwisselen voor 1 snellere (kosteloos)

Ok, als je dan mag kiezen kun je het beste voor een Crucial m4 of Samsung 830

Toch is het wel een beetje raar dat ze zulke snelheden hebben.... dat van de drivers installeren is op zich wel logisch: je maakt nu gebruik van een andere chip, dus dan moeten al je harde schijven weer geconfigureerd worden. Je pc geeft echter een BSOD omdat de drivers van de andere chip gebruikt worden, dus probeer die te verwijderen en de juiste te installeren ;)

Ik heb gekozen voor de samsung 840

Ik denk dat je me niet snapt
Oude situatie was op de Marvell kaart
Toen kloon gemaakt en bios instellingen opgeslagen
Toen wat geprobeerd met de Intel kaart wat niet wou lukken
Instellingen bios terug gezet
Kloon terug gezet
B.S.O.D.

Dus ik draai op de oude situatie, hij hoort dus niet eens drivers te vinden...

Beschrijf eens duidelijk de situatie? Je hebt nu een enkele nieuwe SSD waarop je een kloon hebt gezet? Zo ja, dan zou ik gewoon opnieuw beginnen met een schone windows installatie, je kloon bevat nog je Raid neem ik aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan