Snelheidsprobleem 1kb/s upload

Status
Niet open voor verdere reacties.

tijn tux

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
3
Hey allemaal,

Eerst even de verplichte info ;)

-Welk modem: Zou het niet weten (standaard tele2 geval)
-Welke provider: Tele2 Family (12 mbit down)
-Wordt er gebruikt gemaakt van een router o.i.d: Het modem is ook de router
-Plaatsing splitter, lengte en kwaliteit van de kabels: Geen splitter, alle kabels vervangen
-Statuslampjes: ADSL, Link, power (alles is goed)
-Welk besturingssysteem en welke updates: Ubuntu 9.04, Kubuntu 9.04, Ubuntu 7.10 geen firewalls
-Wat is de voorgeschiedenis toen het probleem zich openbaarde (b.v. programma's ge(de)ïnstalleerd, spyware/virus verwijderd): Geen

Sinds zeker een maand heb ik een probleem met mijn ADSL verbinding van Tele2, de upload snelheid komt niet boven de 1kb/s, de download snelheid is goed
Dit is op verschillende besturingssystemen, zowel draadloos als met een kabel.

Na herhaaldelijk met Tele2 te hebben gebeld, komt deze er ook niet meer uit, de volgende acties hebben allemaal plaatsgevonden:

1. Getest op verschillende laptops/servers/en windows mobile telefoons, allemaal hetzelfde resultaat: download is goed, upload komt niet boven de 1kb/s (heel af en toe met vlagen)

2. Omdat ik keer op keer van de helpdesk te horen kreeg "sorry meneer wij ondersteunen geen linux blabla" heb ik zelfs mijn laptop dualboot windows gemaakt, zelfde probleem (Wist zeker dat dit niet het probleem was, ik heb dit gedaan om de helpdesk de mond te snoeren ;) )

3. Alle kabels vervangen van mijn thuisnetwerk, ook de RJ11 van de telefoonaansluiting naar het modem.

4. Tele2 zag geen fouten en heeft mij een nieuw modem gestuurd. (probleem niet opgelost)

5. Tele2 heeft een monteur van KPN aangestuurd om de verbinding van mijn huis naar de wijkcentrale door te meten, deze monteur constateerde dat de verbinding (weerstand van de lijn kennelijk) uitstekend was en alles goed aangesloten was. De echte dataverbinding kon hij niet controleren want deze is van Tele2.

Wederom contact gehad me Tele2 deze wisten het ook niet meer. Toch komt er binnenkort een Tele2 monteur langs, maar ze denken dat die ook niks kan vinden.
Ik heb het op alle mogelijke manieren getest (1 laptop met draad direct op het modem, de rest niet, etc etc) maar het probleem blijft zicht voordoen.

Mijn uiteindelijke vraag is:

Heeft iemand hier op dit forum ooit van dit probleem gehoord/ of zoiets meegemaakt?, misschien met een andere provider? En weet deze waar het toen aan heeft gelegen? Mijn vertrouwen in de helpdesk van Tele2 is een beetje weg, ik kreeg uiteindelijk te horen: "ja meneer soms is het niet anders, daar kunnen wij ook niks aan doen, dat is onverklaarbaar"

Alvast bedankt!
 
Ik ben zelf geen klant van Tele2, dus ik kan niet 100% alles vertellen, maar er zijn een paar basiszaken die uitgezocht kunnen worden (dat kun je met de Tele2 monteur bespreken als hij bij je aan de deur komt):
Lijnmeting van wijkcentrale naar je Tele2-router. Ze moeten dan vooral kijken naar de attenuatie (signaalverlies vanwege o.a. afstand tot wijkcentrale) i.c.m. de datarate die over de lijn gestuurd kan worden (vanaf jouw positie is vooral de upload datarate vanaf jouw routermodem van belang).
Kijk voor achtergrond etc. hier vooral vanaf de sectie "Problemen met de verbinding tussen modem en wijkcentrale" en m.b.t. de datarate in diezelfde sectie bij het onderwerp "Upstream noise margin" en "Download noise margin".
Wellicht haal je uit dat document nog wat meer dingen om de monteur mee te belasten om uit te zoeken.

Verder zouden er problemen kunnen zijn met de apparatuur in de wijkcentrale. Dat kan bijv. een probleem zijn naar de backbone infrastructuur van Tele2 maar ook een probleem met de poort waar jouw koperdraad op uitkomt. Ik kreeg uit je verhaal niet helemaal duidelijk wat daarvan getest is al, dus ik vermeld het hier maar even voor de zekerheid.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hey Tijs,

Dank je voor je snelle antwoord! :thumb:

De monteur van KPN (netbeheerder) heeft inderdaad een lijnmeting gedaan, dit niet in combinatie met de datarate (dit moest volgens hem door Tele2 gedaan worden) Uit zijn metingen bleek dat alles goed was (ook mbt de afstand tot de wijkcentrale) maar dat is alleen de lijn.

Het zou goed kunnen dat er inderdaad iets niet goed is in de wijkcentrale, ik zal dit ook zeker vragen aan de Tele2 monteur.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Besturingssysteem staat los van uploadsnelheden.Welke upload staat er in je modem ?
 
Hoi,

Ik weet inderdaad dat de snelheid volkomen los staat van het OS, maar naar 2x op het punt te zijn gekomen dat Tele2 mijn niet verder wou helpen omdat ze geen Linux ondersteunen (belachelijk :confused:).

Hoe bedoel je welke upload staat er in het modem? In het standaard Tele2 modem kun je alleen als user inloggen, niet als admin, de informatie welke er staat is minimaal.
 
In je modem staat als het goed is een down en upload.
 
In je modem staat als het goed is een down en upload.

Wat er onderling 'uitonderhandeld' is over de snelheid tussen je router en het apparaat in de wijkcentrale is inderdaad vaak te zien op een of ander Status scherm in je de router-configuratie. Hopelijk mag je daar met die beperkte rechten die je op de router hebt er op kijken.
Ik neem overigens aan dat de monteur daar zeker ook naar gaat kijken als hij bij jou op lokatie is.

Tijs.
 
Zelfde probleem

Hoi
Ik zie dat dit probleem al even geleden is en vraag mij af of je het opgelost hebt. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en weet echt niet meer waar het aan kan liggen. Als je een uitkomst hebt hoor ik het heel erg graag.
 
@rickkerd: Vraag lijnmeting aan, zoals al aangegeven in deze discussiedraad.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan