snelheidsverschil tussen SATA2 en IDE?

Status
Niet open voor verdere reacties.

crz_06

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2005
Net een nieuwe pc gekocht, maar had geen extra geld meer voor SATA2 hdd. Gebruik nu nog mijn oude IDE hdd's. Zit er nu toch sterk aan te denken om toch STA2 te kopen, omdat ik mijn huidige schijf nogal eens hoor 'knorren'.

Heb je dit met SATA2 disks ook, en wanneer (bij welke handelingen) merk je het echt snelheids verschil tussen IDE en SATA2 disk. Ben niet van plan een RAID te bouwen, iets waar die nieuwe schuiven wel handig voor zijn.

Ik werk veel met 3ds max en photoshop op win xp sp2. Mijn bestanden zijn echter nooit groetr dan 100 mb, en werk alleen op een partitie. Ga dus niet bestanden tussen meerdere hdd's c/p-en. Is het in mijn geval handig om toch zo'n nieuwe schijf te kopen? (is toch 150 euro)

Het maakt niet uit of je een IDE (ook wel PATA genoemd), SATA I of SATA II hardeschijf hebt, kraken doen ze allemaal. Wat ik altijd doe is als ik van plan met een hardeschijf te kopen is reviews zoeken op internet, zoek bijvoorbeeld eens op google naar bijvoorbeeld "silent sata harddisk".

Wat prestatie winst betreft is vind ik mijn SATA II schijven in RAID 0 ongeveer 2x sneller dan mijn voorgaande IDE hardeschijven.

Let wel op als je een SATA II schijf koopt of je SATA/RAID controller dit ook ondersteund.

Trouwens voor 100,- euro heb je al een mooie Maxtor 300GB SATA II schijf.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan