Snelle internet abonnement, maar toch traag surfen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hafid
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hafid

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2005
Dames en heren,

Onlangs overgestapt van internetprovider en heb nu 40 Mbit/s internet. Wanneer ik dit test op bijvoorbeeld speedtest, zit ie netjes tussen de 25 en 40 Mbit/s aan voor download en tegen de 4 Mbps voor upload. Ik heb echter een ping van 500+ ms terwijl dit volgens mij meestal rond de 30 oid moet liggen. Ik heb dit probleem ook gehad met de vorige provider.
Kan dit oorzaak zijn van traag internet?
Daarnaast heb ik ook het probleem dat als ik aan het downloaden ben via een torrentprogramma, dat ik niet tot nauwelijks kan surfen! Zit hier een verband in?

Groetjes!

Downloaden via een torrent traag, dat zou heel goed kunnen.
Hoe snel is de aanbieder van het gedownloade.

netwerk traag dat kan ook aan jou computer liggen of aan je eigen bekabelde of draadloze netwerk.
1 slechte stekker kan al voldoende zijn.

plaats hier eens een plaatje van jouw test met speedtest en vertel bij wie je internet koopt en met welk abonnement.

Welke ping praten we hier over? Als dat op een server is van een spelletje bijv. dan is het ook van belang welke route jouw verkeer volgt over het Internet naar die server. Is dat een lange of langzame route, dan blijft de ping hoog, tenzij je provider wijzigingen (kan) aanbrengen in de routering van Internet-verkeer.

Voorbeeldje:
Stel dat je provider (toevallig) een snelle route heeft naar de gameserver (hier even in de UK gepositioneerd):
[jouw provider] -> [NL verzamelpunt voor Internet-verkeer] -> [UK verzamelpunt voor Internet-verkeer] -> Gameserver
dan kan het 'snel' zijn.
Gaat het echter (als voorbeeld) op deze manier:
[jouw provider] -> [NL verzamelpunt voor Internet-verkeer] -> [SE verzamelpunt voor Internet-verkeer] -> [Enkele SE routers] -> [andere SE verzamelpunt voor Internet-verkeer] -> [UK verzamelpunt voor Internet-verkeer] -> [Enkele UK routers] -> Gameserver
dan kan het 'langzaam' zijn.

Er zijn dus meer factoren dan hoe snel je basis Internet-verbinding is...

Tijs.

Ik heb internet van ziggo, met de volgende specs:
downloaden met 40 Mbit/s, uploaden met 4 Mbit/s

Mijn resultaten van speedtest zijn:
http://www.speedtest.net/result/1378671661.png

Dat is de enige ping die ik getest heb! Is er een manier om de algemene werking van je internet te testen?

Maar downloaden van de torrents zelf is niet traag, maar het surfen op internet terwijl utorrent aanstaat is bijna onmogelijk. Ik weet ook niet hoe ik het allemaal uit moet leggen, heb alleen heel erg het gevoel dat er iets niet helemaal klopt!

Een ping van 510 ms naar Rotterdam lijkt mij inderdaad een beetje hoog... Daar zou je de provider een vraag over kunnen stellen.

Dat surfen niet (lekker) werkt als je met Bittorrent bezig bent zal hoogstwaarschijnlijk aan je router liggen, die niet blij is met alle verbindingen die daarvoor worden geopend en gesloten. Ik denk daarbij aan een thuisrouter die daar niet blij mee is, en daarom die problemen veroorzaakt. Ga eerst maar eens het aantal verbindingen (+ eventueel ook de maximale up- en downloadsnelheid) in die torrent-clientprogrammatuur naar beneden schroeven en dan nog maar eens kijken of surfen nog steeds zo goed als onmogelijk is.

Tijs.

Het vreemde is dat ik het ook had met mijn vorige provider ( online ) Ik heb trouwens geen extra router aangesloten, alles gaat door de draadloze modem heen.

Het downloaden heeft geen grote haast, maar enig idee waar ik moet beginnen met kijken voor de ping?
Wat zijn trouwens de effecten van een te hoge ping?

Hoge ping heeft alleen directe invloed voor realtime zaken, zoals gamen (first person shooters etc.). Voor websurfen etc. heeft het weinig tot geen invloed, behalve als pingtijden > 1200 ms (of nog erger: ip-pakketverlies) zouden voorkomen.

Ik teken hierbij aan het antwoorden op ping-aanvragen bij een hoop routers lage prioriteit heeft, en dus dat ping niet altijd een eerlijk beeld geeft over hoe 'goed' de verbinding is met de router waarnaar je pingt. Vandaar ook de suggestie om het eens aan je provider voor te leggen of zij een verklaring weten voor die hoge ping-tijd die in je schermafdruk wordt genoemd.

Tijs.

Oke! Dat word dan gelijk klagen bij ze haha. Verder gaat surfen nog wel redelijk normaal. Ik kan echter NET een filmpje streamen, wat ik wel weer jammer vind met zo abo.

welke router gebruik jij.
Draadloos lees ik...hoe gaat het aangesloten met een kabel?
ik heb ziggo 20 pakket

[URL=http://www.speedtest.net][/URL]

Laatst bewerkt:
Ik heb een draadloze modem van ziggo gekregen Ubee EVW3200 met een ziggo 40 abonnement. Het vreemde is dat ik vandaag de test nogmaals wou runnen en dat ie het opeens heel goed deed :confused:

Nu gaat streamen ook opeens perfect, zelfs in full hd!
Dit zijn de resultaten vandaag op het draadloze netwerk:
1379646072.png

Dit zijn de resultaten van de test via LAN. Geen verschil omdat ik ook in dezelfde kamer zit.
1379650351.png

Nu is het inderdaad lastig om te zeggen of er wat mis is, omdat de verbinding opeens goed is. Maar dit was het resultaat van de test van gister op het draadloze netwerk:
1378671661.png

Groetjes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan