snelle schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter tron
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tron

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2001
Ik wil mijn systeem upgraden met een snellere schijf configuratie.

Op dit moment draai mijn pc met een losse pci Raid controller in een Raid 0 opstelling.

Hiervoor gebruik ik 2 Maxtor 60 /7200 /133 schijven.

Nadat ik laatst door een of andere fout mijn raid configuratie opnieuw heb moeten aanmaken wil ik nu Windows op een snelle enkele schijf installeren.

Andere data zoals Mp3's , films, vob's etc. wil ik gewoon op de raid schijven laten staan.

Nu heb ik volgens mij 2 mogelijkheden.

1: nog een losse pci controller (Scsi) en een 18 Gb Scsi schijf

2: de Snelle S /ATA WD Raptor 10000 Tpm en voorzien van 8 Mb maar dan wel 36 GB groot.

Optie 2 is goedkoper en ik spaar ermee een pci slot uit daarbij is ie natuurlijk 2 x zo ruim

Mijn vraag is nu of een dure scsi oplossing veel stabieler en / of sneller is dan de S /ATA Raptor en of de Scsi oplossing nog meer belangrijke voordelen bied.

Maw. wat is de betere keuze.

Mvg.

Tja die raptor klinkt veelbelovend.

Leuk om even wat over te zoeken en lezen. Schijnt dat de raptor qua snelheid toch niet echt meekomt met scsi. Voornamelijk bij zwaardere ladingen. Bij b.v. 1 gig effe kopieren loopt hij in snelheid terug en is zelfs te vergelijken met een maxtor die je nu hebt. Tis wel de snelste ide drive op de markt maar toch.

Dan de nieuwheidsfactor, cq hoe betrouwbaar is de raptor. Omdat het een nieuwe schijf is nog weinig over te zeggen. Scsi is wat volwassener naar mijn idee. Bovendien maar das persoonlijk ben ik niet zo'n fan van WD.

Ik zou voor een scsi controller met schijf gaan. Voordeel is ook dat je er dan in de toekomst eventueel een grotere scsi schijf in kan zetten. De raptor blijft 36 gig van wat ik zo gelezen heb .

De raptor is de snelste ide met een zoektijd van 5,2 ms en de snelste scsi drives zitten rond de 2,5 ms.

Maar ja prijs is natuurlijk ook belangrijk , bovendien met jouw systeem lijkt het me niet dat je echt een snelheidsprobleem hebt welke keuze je ook maakt . :)

Succes

Enkele schijf

Bedankt voor je reactie C'mon,

Ik vind mijn systeem idd. voorlopig snel genoeg.

Het punt is echter dat een raid 0 oplossing niet de meest veilige (cq stabiele oplossing is).

Daarom wil ik windows dus installeren op een enkele schijf zonder concessies te doen aan de snelheid die ik nu met die raid opstelling haal.

Mijn theorie is dat de data overdracht tussen schijven die op een aparte controller zijn aangesloten altijd sneller verloopt dan dat ze op 1 enkele controller zijn aangesloten.

Maw. ik zou dus bv. de geripte vob files van een DVD veel sneller en veiliger voor opslag naar de raid schijven kunnen wegschrijven dan dat ik nu doe.

Geld is idd. een belangrijke factor, ik zal dus nog eens goed zoeken naar een goede aanbieding.

Ik zal ook nog eens zoeken naar de verschillen tussen de Raptor en een Scsi schijf.

Aangezien ik nog geen ervaring met Scsi heb weet ik niet welke merken / type's een gunstige prijs / kwaliteits verhouding hebben.

Voor eventuele adviezen houd ik me dus aanbevolen.

Mvg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan