Sneller laden van de website

Status
Niet open voor verdere reacties.

FleurGingermood

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2013
Sinds een tijdje is onze website online: www.gingermood.nl. Ik weet zelf niet zoveel van website af, en heb daarom behoorlijk wat vragen voor jullie.
De website laadt heel langzaam. Ik heb de volgende vragen:
Vinden jullie ook dat de website langzaam laadt?
Weet iemand of de website veel groter/zwaarder is dan normaal?
Heeft er iemand die mij tips kan geven om ervoor te zorgen dat de website sneller laadt?

Alvast super bedankt!

Ik keek in drie browsers voor je chrome, firefox en IE, alle drie super snelle lading. Dus geen probleem.

Maar probeer eerst zelf een met chrome en firefox kijk eens hoe het dan gaat.

Hoe zit het als je zelf surft naar andere websites. Zijn die ook langzaam.

Hoeveel beveiligingen heb je zelf op je computer. Meer dan een, dan zou ik er een paar of meerdere afhalen. (kan ook vertragen)

Cache geheugen leegmaken, extra geheugen erbij.

Beste Giga Senior,

Bedankt! Dat is wel raar, want bij ons heeft die een langzame lading. Ik werk zelf met firefox en safari, op een macbook. Kan dat van invloed zijn?
Ik heb geen idee hoeveel beveiligingen ik heb, hoe kan je dat zien? Kan je zien of de achtergrond bijvoorbeeld veel MB is?
Zijn er toevallig andere mensen waarbij de website ook traag laad?

Lange Pier, dit is zeker geen manier om reclame te maken. De websitebouwer/ontwerper die voor ons werkt heb ik iets minder vertrouwen in, dus vandaar dat ik het op dit forum probeer.
Laad de website bij jou wel heel snel dan?

Dat vind ik heel raar. Want we krijgen juist klachten dat de pagina te langzaam laat. Dat de achtergrond niet meteen vertoont wordt. Dat zou dan wel liggen aan mijn laptop. Toch bedankt voor het kijken!

Ik keek ook nog even op mijn mac en wala, een fractie van een seconde en ik had hem. Mac is over het algemaan super snel en je laptop daar kan hij inderdaad wel anders reageren. Wat bertreft je laptop lees nog even de tips in mijn eerdere bericht #2. Want daar gaf je nog niet direct een antwoord op.

Laatst bewerkt:
Hoi Fleur,
Bij mij gaat ie best goed in Firefox, Chrome, Opera en Internet Explorer 7. Maar in Safari gaat ie traag. :confused:
[edit]Herstel![/edit] - Bij een pagina-wisseling blijkt de background ook bij de andere browsers vertraging te leveren.
... klachten dat de pagina te langzaam laadt. Dat de achtergrond niet meteen vertoond wordt.
Bij browsers, computers of laptops die op een of andere manier aan de langzame kant zijn (bv. een wireless laptop met trage verbinding naar de router), kan dat kloppen.

Background
  • De background-images zijn loeigroot: pagina-bg is 1.920px × 1.600px en 450kB (!), slider-background is 75kB, en de content-bg1 (het witte vel op de planken) is 342kB. Samen is dat 867kB, dat komt warm in de buurt van 1MB!
  • Background-images worden pas op het allerlaatst weergegeven, nadat de opmaak, tekst en voorgrond-images zijn gerenderd.
NB: het houtwerk is geen algemene background, die na opening van de pagina blijft staan voor de andere pagina's!
Bij een pagina-wisseling wordt een andere (ook zo'n grote) background gebruikt: bij Persoonlijk staat er een koffiekopje bij, bij Organisaties zit er een potlood bij. Vandaar gaat het niet goed bij een pagina-wissel: dan moet er opnieuw zo'n groot image gedownload worden; de verdere ingredienten van de pagina zijn er dan al lang > dus "wit wachten" op de nieuwe background.

Ingesloten lettertype
Wat ook kan meespelen: er wordt een "ingesloten lettertype" met de pagina meegestuurd (de "MyriadPro_Light.ttf"):
  • Die vraagt ook 114kB = extra downloadtijd.
  • Browsers moeten extra moeite doen om zo'n ingesloten lettertype weer te geven (=vertraagt).
  • Bovendien wordt in de css eerst verordonneerd dat alles van de body in dat lettertype omgezet moet worden, om dat later te overrulen met een stijlregel dat 99% van de tekst toch in de "Trebuchet MS" moet komen.
  • De Myriad wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor de slogan bovenin, en dezelfde slogan in de footer onderin. Komt ook nog bij: een ttf-font kan niet door Internet Explorer verwerkt worden (!): die geeft een gewone Arial te zien, die als plaatsvervanger geldt.
  • Maar ook de andere browsers blijken er niet goed mee overweg te kunnen. Firefox gaat nog, maar Chrome, Opera en Safari geven een uitgesproken lelijk resultaat van de Myriad:
myriad.png

Internet Explorer
Firefox
Chrome
Opera
Safari

Conclusies:
  • De oorzaak ligt zeker niet (alleen) aan de laptops: het zit ook in de site!
  • De MyriadPro kan gemist worden als kiespijn, dat scheelt waarschijnlijk al een stuk. :)
  • Voor de background-images zou naar alternatieven gezocht kunnen worden. Bv. koffiekopje en potlood kunnen er overheen geplakt worden, dat kunnen kleine images zijn; dan blijft de algemene achtergrond gewoon wat ie is: in elk geval bij een pagina-wissel geen background-gat meer.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Beste css-hunter,
Super bedankt voor de uitgebreide informatie. Het betekent dus als ik 1 achtergrond kies (dus alleen de tafel - en 1 soort witte achtergrond pagina) en 1 soort witte pagina dat de pagina sneller zou moeten laden?

@manamana, ik heb een mac versie 10.8.2, macbook air en heb verder geen beveiligingen volgens mij...

Groet, Fleur

Ik zit hier ook op een trage verbinding, en dan is het vooral de achtergrondsafbeelding die traag laad. Probeer de afbeeldingen te comprimeren.
Ik zie dat hij nu 449kb is die kun je makkelijk comprimeren naar 200kb zonder heel erg veel kwaliteit verlies! Het lettertype is inderdaad ook onnodig zoals csshunter al zei en ziet er niet echt scherp uit.
Voor de rest probeer zo weinig mogelijk afbeeldingen te gebruiken en het meeste te vervangen door CSS(3) (je header bijvoorbeeld).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan