• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

snelst aflopende accounts laten verschijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bratox

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2004
hoi,

Ik ben bezig met een bestandje maar kom er niet uit.

Ik heb 2 kolommen:
A = namen
B = datum van aflopen

onder dit overzicht wil ik een lijst krijgen van de eerstvolgende 5 accounts/namen die het eerste aflopen.
dus de top 5 zou er zo uit moeten zien:
1. han
2. jopie
3. dani
4. bert
5. johan

Hoe kan ik een formule in excel schrijven dat dit automatisch wordt gedaan? Ik kom er namelijk totaal niet uit.

In de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Berend Jan

Bijlagen

Geplaatst door fihod
ben je hiermee geholpen?

dat is met behulp van een macro. is inderdaad een mogelijkheid. maar het zou ontzettend veel makkelijker zijn als dit gewoon is te doen door middel van een formule die dit doet omdat dit bestand gebruikt zal worden door meerdere mensen.

Als de kolom PAYING TOT verschillende datums bevat is het niet zo moeilijk om het aan de hand van functies op te lossen.
Het gaat zelfs makkelijk als er 2x dezelfde datum voorkomt.
Vanaf 3 x dezelfde datum krijg ik het momenteel niet voor mekaar.

Geplaatst door fihod
Als de kolom PAYING TOT verschillende datums bevat is het niet zo moeilijk om het aan de hand van functies op te lossen.
Het gaat zelfs makkelijk als er 2x dezelfde datum voorkomt.
Vanaf 3 x dezelfde datum krijg ik het momenteel niet voor mekaar.

het gaat niet om de data of die dezelfde zijn, dit zal waarschijnlijk nauwelijks voorkomen.

zou je een voorbeeld kunnen geven van zo'n functie waarmee het kan?

Hoi Berend Jan,

=ALS(AANTAL($B$2:$B$11)<$A15;"";INDEX(A$1:A$11;REST(KLEINSTE(ALS(($B$2:$B$11)="";999999;($B$2:$B$11))+RIJ($B$2:$B$11)/100;$A15);1)*100))

Invoeren als een matrix-formule.

Jeroen

Geplaatst door jzeedijk
Hoi Berend Jan,

=ALS(AANTAL($B$2:$B$11)<$A15;"";INDEX(A$1:A$11;REST(KLEINSTE(ALS(($B$2:$B$11)="";999999;($B$2:$B$11))+RIJ($B$2:$B$11)/100;$A15);1)*100))

Invoeren als een matrix-formule.

Jeroen

Dit is absoluut iets waar ik wat aan heb. echter... ik krijg de functie niet ingevoerd:( . Ik selecteer gewoon de cellen B15-B19 en plak de regel. Vervolgens druk ik ctrl+shift+enter waardoor de functie tussen accolades wordt geplaatst. Echter komt er dan geen uitkomst uit:confused:

Berend Jan

Laatst bewerkt:
Hoi Bratox,

Het was even zoeken maar zowel de datums als de getallen 1 t/m 5 zijn geen getallen maar teksten. De celopmaak is tekst. Hierdoor kan Excel niet rekenen met de datums en de grootste-functie niet rekenen met de getallen 1 t/m 5.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan