snelstart balk

• Onderwerp starter Onderwerp starter wava
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wava

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2008
In mijn snelstartbalk functioneren de icoontjes prima, totdat ik de verkenner gebruik. Daarna kan je ze aanvankelijk nog wel aanklikken, maar er gebeurt niets. Even later zijn ze helemaal verdwenen. Wel komt het tekstballonnetje te voorschijn als je de muis zet op de plaats waar ze stonden.
Ik werk met Windows XP en Norton, beide volkomen actueel geüpdate.
Wie kan mij helpen?

Laatst bewerkt:
Hallo, Dit soort problemen wordt vaak aan malware toegeschreven. We mogen dus hopen dat je meer doet als met Norton werken. Dat lijkt mij uiteindelijk niet voldoende, je moet een paar spyware en addware scanners gebruiken om problemen op te kunnen sporen. Daarna adviseer ik je om de volgende dingen te proberen.

Laat Windows de eigen beveiligde bestanden controleren. Start op in veilige modus (bij het opstarten herhaaldelijk op F8 drukken). Ga naar Start - Uitvoeren en type: "sfc /scannow" en klik op Ok. Het is mogelijk dat gedurende de reparatie naar de originele Windows CD gevraagd wordt.

Controleer de foutenlogs nadat je de fout uitgelokt hebt of precies weet wanneer deze optrad. Deze vindt je in Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken. De onderdelen Toepassing en Systeem zijn het belangrijkste. Selecteer er één in het linker venster en lees de regels met fouten in het rechter venster. Als je op een foutnaam dubbelklikt lees je er bijzonderheden over. Ik hoop dat het je op een spoor kan zetten.

Op de site van Microsoft kan je Explorer opnieuw installeren.
Dan eerst maar eens weer kijken.

Er draaien nog enkele anti-spyware programma's. Systeem is door verschillende programma's gescand. Niets gevonden.
Maar hoe herstel je Explorer?

Je kunt Explorer opnieuw installeren door een herstelinstallatie van Windows zelf. Dat was niet zo duidelijk van mij. Het internet gedeelte door een download van derden of van de Microsoft site voor versie 7. Met een complete herstelinstallatie van Windows behoud je de instellingen maar je zou voor de zekerheid een backup moeten maken van belangrijke bestanden en eventueel geëxporteerde gegevens zoals accounts en adressen. Bedenk dan dat je daarna geen systeemherstelpunt meer hebt. Hiermee kun je mogelijk nu nog teruggaan naar een moment waarop instellingen nog werkten. Standaard maximaal ongeveer wee maanden. (Start - Alle programma's - Bureau accessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel). Verder moet je dan het servicepak en de updates weer opnieuw installeren. Internet Explorer 7 moet je eerst deïnstalleren en helemaal weghalen, anders doet Explorer 6 het na herinstallatie niet en kan je niet meer internetten. (ook niet met Firefox). Verder: omdat je XP maar een paar keer kunt herinstalleren zonder opnieuw te hoeven activeren moet je een backup van het betreffende bestand maken en terugzetten bij problemen hiermee. Maak een backup van wpa.dbl Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk. Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32, voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus (F8). Start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna ten minste niet te activeren.

Ik heb geen pasklaar antwoord op jou probleem. Gelukkig is er wel een utility voor allerlei specifieke taakbalk problemen. Dat het best zou kunnen zijn. Tasbar Repair Tool Plus. Zoals je in de lijst op de pagina ziet, moet er voor sommige oplossingen (*) betaald worden. De klikbare items kunnen rechtstreeks toegepast worden als downloads voor automatische aanpassingen van het register. Kijk eens in deze lijst of probeer het programma met bijvoorbeeld "Repair Taskbar Icon Views" Voor "Restore to XP Default" heb je een licentienummer nodig.

Ik had de volgende threat bewaard waar een soortgelijk probleem wordt beschreven dat het gevolg is van bekende malware. Hier wordt niet gesproken van het verdwijnen maar gewoon het ontbreken van de snelstarticonen. Je kunt het gemakkelijk controleren in het register. Zou de genoemde waarde daar inderdaad wsupdater.exe of nog weer iets anders zijn in plaats van userinit.exe, dan is er zeker sprake van kwaadaardige software.

Met dank aan Forum.piriform.com

In Registry Editor (Start > Run... > regedit), navigate to: HKEY_LOCAL_MACHINE \ Software \ Microsoft \Windows NT \ CurrentVersion \ Winlogon. Look for 'Name: Userinit'. In that, you will see 'Data: %system32%\wsaupdater.exe,'. Note that %system32% represents the path to the System32 folder. For example, if the path is C:\Windows\System32, then the data would be: 'C:\Windows\System32\wsaupdater.exe,'

Instead of wsaupdater.exe, the data should contain userinit.exe, (including the comma at the end). Using the example above, the data should now read: C:\Windows\System32\userinit.exe,. Make the change accordingly; close the Registry Editor and reboot your computer. "

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan