In Excel is het heel eenvoudig:
Als je de macro al hebt opgeslagen zonder sneltoets, kies dan in het menu van Excel: Extra - Macro - Macro's, selecteer in het grote witte vlak de betreffende macro door 1 keer op de naam te klikken, klik op Opties en vul een letter of cijfer in (te gebruiken in combinatie met de Ctrl-toets). Klik op Ok en sluit het onderliggende venster met het kruisje rechtsboven.
In Word is het eenvoudig vooraf aan een macro een sneltoets toe te wijzen, maar hoe het achteraf moet zie ik niet zo snel. Je kunt daarom het best de reeds vastgelegde macro (zonder sneltoets) verwijderen, dan een nieuwe dummy-macro opnemen, daar een sneltoets aan toewijzen, en achteraf de tekst van de macro erin plaatsen. Dat gaat als volgt:
Kopieer eerst de tekst van de macro die ik in mijn vorig bericht vermeldde (tekst selecteren, dan op rechtermuisknop klikken en op Kopiëren klikken).
Kies dan in het menu van Word: Extra - Macro - Macro's.
Selecteer de macro die je (zonder sneltoets) al hebt opgeslagen, door er 1 keer op te klikken en klik daarna op Verwijderen. Bevestig door op Ja te klikken dat je de macro wil verwijderen en klik daarna op Sluiten.
Kies nu in het menu van Word: Extra - Macro - Nieuwe macro opnemen.
Geef de macro de naam Wordprint en klik op "Toetsenbord".
Plaats de cursor in het vak onder de tekst: "Druk op de gewenste sneltoets" en druk dan op de door jou gewenste sneltoets. Let er daarbij op dat je bestaande sneltoetsinstellingen kunt overschrijven. Dat is niet erg als dat een sneltoets is die je weinig of niet gebruikt. Misschien best Ctrl+een cijfertoets kiezen, maar dat moet je zelf beslissen.
Klik op "Toewijzen" en daarna op "Sluiten".
Klik dan in het opnamewerkbalkje op het blauwe vierkantje om de opname te stoppen.
Kies nu in het menu van Word: Extra - Macro - Macro's.
Selecteer de dummy-macro die je zojuist hebt opgenomen door er 1 keer op te klikken en klik daarna op "Bewerken".
Wis de volledige macro, druk in het witte vlak op de rechtermuisknop en klik op "Plakken", waarmee de tekst van de printmacro (inclusief de naam) verschijnt.
Sluit het venster door op het kruisje rechtsboven te klikken.
Klaar